,

Jak tworzyć opisy kategorii produktów w sklepie internetowym?

Jak tworzyć opisy kategorii produktów w sklepie internetowym?

Jak tworzyć opisy kategorii produktów w sklepie internetowym?

Własny sklep internetowy może być bardzo dochodowym biznesem, zwłaszcza w przypadku autorskich produktów, oryginalnych rozwiązań, wyłącznej dystrybucji czy rozmaitych udogodnień cenionych przez użytkowników. Coraz większy udział w rynku mają zakupy dokonywane online, dlatego warto poświęcić uwagę temu, co po wejściu na stronę widzi potencjalny klient. Jak powinien wyglądać opis kategorii produktów, by spełniał swoje zadanie zarówno w kontekście SEO, jak i sprzedaży?

Czy ktoś czyta opisy kategorii?

Opis kategorii produktów stanowi cenne źródło informacji o asortymencie, ale oprócz tego spełnia jeszcze jedną, bardzo ważną funkcję. Za sprawą optymalizacji treści pod kątem SEO taki opis sprowadza ruch na stronę z wyników wyszukiwania Google, informując robota indeksującego o zawartości podstrony – do tego niezbędna jest treść. Brak jakichkolwiek opisów w sklepie internetowym albo ich nieprawidłowe opracowanie może przyczynić się do braku wzrostu widoczności, a tym samym zerowej konwersji.

Grafika przedstawiająca sklep internetowy

Optymalizacja opisu kategorii pod kątem pozycjonowania

Do przygotowania opisu kategorii produktów w sklepie internetowym należy podejść technicznie i merytorycznie – jak napisać oraz co napisać. Najpierw skupmy się na tym, jak prawidłowo zoptymalizowana powinna być treść, by użytkownicy trafiali do Twojego sklepu z poziomu wyników wyszukiwania Google.

  • Napisz unikalny, oryginalny tekst pozbawiony skopiowanych fragmentów. Duplikacja treści może się okazać zgubna dla procesu pozycjonowania strony, rujnując wyniki wypracowane przez długie miesiące żmudnych działań. Nie ma szans, by strona oparta na skopiowanych tekstach pojawiała się na wysokich pozycjach – nawet jeśli kopiujemy z innej podstrony w obrębie własnej witryny.
  • Używaj słów kluczowych dopasowanych do zawartości danej podstrony. Frazy kluczowe powinny znajdować się w nagłówkach i śródtytułach, jak również w akapitach tekstu. Co ważne jednak, nie przesadzaj z ilością wyrażeń kluczowych, zwłaszcza w formie nieodmienionej – to może doprowadzić do osłabienia jakości tekstu, a inteligentny robot indeksujący może uznać, że tekst nie jest wartościowy. Opis przesycony frazami to wbrew pozorom działanie szkodzące pozycjonowaniu, dlatego najlepiej zachować umiar.
  • Pilnuj, by nie doprowadzić do kanibalizacji treści. Umieszczając te same frazy kluczowe w różnych kategoriach, możesz sprawić, że w wynikach wyszukiwania na wyższej pozycji wyświetlać się będzie nie ta kategoria, która związana jest z wpisaną przez użytkownika frazą, a w efekcie Twój potencjalny klient będzie miał problem ze znalezieniem szukanych produktów i zrezygnuje z dalszego przeglądania strony.
  • Linkuj do innych kategorii i podstron. Jeśli produkty w danej sekcji znajdują zastosowanie wraz z innymi Twoimi produktami, poleć je swoim odbiorcom w opisie kategorii poprzez linkowanie wewnętrzne. Jeżeli natomiast oferujesz np. personalizację albo inne dodatkowe usługi, podlinkuj podstronę Kontakt.
  • Zadbaj o estetyczne formatowanie tekstu. Stosuj pogrubienia, pochylenia, listy punktowane i inne rodzaje wyróżnień. Podziel tekst na akapity poprzedzone śródtytułami, żeby czytanie nie sprawiało trudności odbiorcom.
  • Przygotuj tekst o odpowiedniej długości. To, jaką objętość powinien mieć opis kategorii, zależy jednak od wielu czynników, w tym konkurencyjności branży i popularności wykorzystywanych fraz kluczowych.

Merytoryczna zawartość opisu kategorii produktów

Wiesz już, jak technicznie powinien wyglądać tekst znajdujący się na podstronie sklepu internetowego. Co jednak należy uwzględnić w jego treści?

  • Jeśli w danej kategorii oferujesz zaledwie kilka produktów, a do napisania masz co najmniej trzy akapity tekstu, śmiało opisz w nim wszystkie pozycje z oferty. Wskaż ich cechy charakterystyczne, największe zalety oraz różnice. Nie bój się też przemycania cennych informacji o Twojej firmie – np. idei marki, historii czy wartości.
  • Jeżeli kategoria obejmuje kilkadziesiąt albo więcej produktów, przygotuj plan jej opisu. W tekście warto uwzględnić najważniejsze z punktu widzenia klienta cechy charakterystyczne, elementy wspólne, różnice oraz zalety produktów. Dzięki temu odbiorca nie będzie musiał przeglądać kilkunastu stron, by dowiedzieć się, czy oferujesz poszukiwany przez niego artykuł.
  • Wspomnij o tym, jakie zastosowanie mają Twoje produkty, komu są dedykowane, jak szybko realizujesz zamówienia, czy możliwe są płatności ratalne, czy produkty wysyłane są z polskiego magazynu itp. Postaw się na miejscu swojego klienta i odpowiedz na pytania, jakie najczęściej mogą się pojawiać przed podjęciem decyzji zakupowej.
  • Jeśli poszczególne produkty nie różnią się od siebie diametralnie, a odpowiadają na inne potrzeby użytkowników, opisz to w tekście. Poradź swoim odbiorcom, kiedy warto zdecydować się na produkt A, a kiedy na produkt B. W ten sposób dodatkowo zyskasz w ich oczach jako ekspert w swojej dziedzinie. W tym kontekście dobrze jest też rozważyć prowadzenie bloga firmowego, gdzie możesz rozwinąć tematy dotyczące porad.

Osoba pracująca na laptopie

Dobre praktyki związane z tworzeniem opisów kategorii

Jeśli chcesz, by Twój sklep internetowy był jeszcze bardziej przyjazny i czytelny dla użytkowników, zadbaj o kilka kwestii.

  • Najważniejsze informacje o produktach w danej kategorii umieść w krótkim tekście nad listą artykułów, natomiast pozostałe akapity dodaj pod produktami. W ten sposób użytkownicy nie będą skazani na długie scrollowanie, by móc zapoznać się z ofertą. To rozwiązanie ma jednak pewne techniczne ograniczenia, bo nie każdy szablon sklepu internetowego ma możliwość rozbicia tekstu w taki sposób.
  • Umieszczaj linki do produktów, które mogą potencjalnie zainteresować klientów przeglądających daną kategorię. Na przykład w opisie mokrych karm dla kota poleć też kategorię karm suchych albo smakołyków. W ten sposób zwiększysz szanse na to, że klient zamówi nie tylko produkt, którego szuka, ale też kilka innych – przy okazji.
  • Zadbaj o ciekawe call to action, czyli zawołania do działania. Na koniec akapitu albo całego tekstu zwróć się bezpośrednio do czytelnika, by zachęcić go do podjęcia akcji – w przypadku sklepu internetowego do złożenia zamówienia.
  • Stosuj język korzyści. Ta technika wciąż ma się świetnie z jednego kluczowego powodu – istotne w niej są potrzeby i oczekiwania odbiorców. Podkreślaj, jakie korzyści wynikają ze stosowania Twoich produktów, wpływając tym samym na emocje – silny motywator zakupowy.

Zastanawiasz się, z jakiej przyczyny Twój sklep internetowy – pomimo atrakcyjnych cen, szerokiej oferty, innowacji i dodatkowych usług – nie notuje wzrostu sprzedaży? A może witryna wyświetla się na ostatnich pozycjach wyników wyszukiwania? Jednym z powodów może być brak opisów kategorii produktów, nieprawidłowa optymalizacja treści albo ich duplikacja. Powierz kwestie techniczne copywriterom i specjalistom od pozycjonowania z Internet Plus, by dotrzeć do swojej grupy docelowej za pomocą zoptymalizowanych treści.

Udostępnij na: