, , ,

E-marketingowe podsumowanie roku 2021

E-marketingowe podsumowanie roku 2021

Rok 2021 pod wieloma względami okazał się zaskakujący. O tym, co ważnego wydarzyło się w szeroko pojętym digital marketingu, z jakimi wyzwaniami musieli zmagać się marketerzy oraz jakie są trendy na kolejny rok, opowiadają nasi specjaliści.

Przyjrzyjmy się zmianom, które nastąpiły w 2021 i prognozom na nowy rok!

Napis: Social Media.

1.Najważniejsze wydarzenie.

Bezpieczeństwo w mediach społecznościowych

W tym roku Facebook i Instagram skupiły się na bezpieczeństwie użytkowników w mediach społecznościowych. Facebook zadbał przede wszystkim o ochronę najmłodszych i podjął decyzję o zamiarze ograniczenia możliwości kierowania reklam do nieletnich na podstawie ich zainteresowań i aktywności w przeglądarce lub aplikacjach. Reklamy dla użytkowników poniżej 18. roku życia będą targetowane tylko pod kątem wieku, płci i lokalizacji.

Instagram wprowadził możliwość kontroli treści kontrowersyjnych, wyświetlających się w zakładce “eksploruj”. Kontroli podlegają m.in. treści nacechowane erotycznie lub przedstawiające przemoc. Wyraźnie widać efektywniejsze działania serwisów wymierzone w walkę z hejtem – stworzona została specjalna sztuczna inteligencja, która ma filtrować wiadomości, przychodzące do folderu Inne, zawierające obraźliwe słowa czy zwroty.

Zakupy na żywo

Lockdown sprawił, że na pewien czas pozostaliśmy w domach. Dla wielu firm była to przymusowa przesiadka do internetu i przekierowanie działań z offline do online. Coraz więcej osób chętnie kupuje produkty bezpośrednio na platformach społecznościowych, jak Facebook i Instagram. Zakupy na żywo oraz liczne transmisje online stały się idealnymi narzędziami do przedstawienia swojej oferty i zwiększenia sprzedaży.

Rozwój formatu stories w różnych platformach społecznościowych

W 2021 roku wyraźnie widać, jak dużą popularnością cieszą się relacje. Facebook, Instagram, Snapchat i TikTok przez cały rok pracowały nad udoskonaleniem swoich stories, dodając między innymi nowe funkcje. Na wprowadzenie narzędzia zdecydowały się również te platformy, które wcześniej z niego nie korzystały, np. Pinterest. Ten trend marketingowy stale zyskuje na popularności i myślę, że 2022 rok przyniesie jeszcze więcej możliwości związanych z relacjami. Wiąże się to z tym, że uwaga użytkowników w mediach społecznościowych jest coraz bardziej rozproszona, a przez to o wiele łatwiej jest nam skupić się na treściach ograniczonych czasowo, których nie chcemy przegapić.

2. Największe wyzwanie.

Żegnamy Audience Insights

1 lipca Facebook wycofał Audience Insights. Było to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych przez marketerów do analizy grup docelowych. Wyłączenie go wiąże się z zaostrzeniem przepisów dotyczących prywatności. Jednocześnie Facebook stale dopracowuje Facebook Business Suite i zachęca do korzystania z tego narzędzia.

Stop dezinformacji i fake newsom

Ten rok niestety minął nam pod hasłem Covid-19 i masą informacji na ten temat. Prowadziło to do rozprzestrzeniania się masy fake newsów, dlatego na Facebooku każdy wpis, który zawierał w sobie słowo powiązane z pandemią czy szczepionkami przeciwko tej chorobie, był oznaczony informacją i linkiem prowadzącym do rzetelnych źródeł informacji o Covid-19. Serwis prowadzi nieustanną walkę z fake newsami – niezależne osoby, nazywane “fact-checkers”, na bieżąco sprawdzają treści udostępniane na platformie i odpowiednio oznaczają informacje, jeśli są niezgodne z prawdą.

3. Prognozy i trendy na 2022.

Media społecznościowe – nowa era rekrutacji

To już powoli się dzieje! Serwisy społecznościowe włączają się w procesy rekrutacji i nie mam tu na myśli serwisów, które powstały właśnie w tym celu, jak LinkedIn. Nawet TikTok, uznawany przede wszystkim za aplikację rozrywkową do tworzenia krótkich materiałów video, włączył się w procesy rekrutacyjne. Aktualnie testuje nowe narzędzie, które pozwoli pracodawcom na zamieszczanie ofert pracy na swojej platformie. Funkcja będzie skierowana do użytkowników generacji Z, którzy będą mogli ubiegać się o pracę, wysyłając krótkie video-CV w stylu filmików na TikToku. Na jakie stanowiska będzie można aplikować w ten sposób? Czy pomysł okaże się hitem? Liczę na to, że jeszcze w pierwszej połowie 2022 roku poznamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Nieustannie króluje wideo

Wspomniałam już, że video na żywo na Facebooku i Instagramie w tym roku miało się świetnie i rok 2022 zapowiada się podobnie. Dynamiczny sposób prezentacji treści zaskarbia sobie uwagę coraz większej liczby użytkowników, również (a może przede wszystkim) z pokolenia Z. Instagram Reels i TikTok zwiększyły liczbę swoich użytkowników z 500 milionów do 1 miliarda zaledwie w rok! Jestem niemal 100-procentowo pewna, że ta tendencja jeszcze przez długi czas nie ulegnie zmianie, a krótkie video wciąż pozostaną na szczycie. Firma Cisco w swoim oficjalnym raporcie przewiduje, że w przyszłym roku za 82% całego ruchu IP będą odpowiadały treści video, natomiast content video na żywo będzie stanowił blisko 20% całego internetowego ruchu video.

Zakupy w mediach społecznościowych

W mojej ocenie także zakupy “na żywo” będą kluczowym trendem 2022 roku. Platformy social media będą w dalszym ciągu poszerzać swoje funkcjonalności związane z zakupami online i tym samym znacząco wpłyną na rynek e-commerce. Podążając za tym trendem, do grona Facebook Shops oraz Instagram Shopping dołączają także Snapchat i TikTok.

Metaverse

Pod nazwą Meta firma Marka Zuckerberga rusza na podbój przyszłości. Nowa nazwa spółki odnosi się do "metaverse" czyli internetu w wirtualnej rzeczywistości. Platforma metawersum ma stworzyć nowe środowisko w przestrzeni internetowej, gdzie użytkownicy będą w nim występować w formie awatarów. Metawersum ma stanowić pewnego rodzaju rozszerzenie rzeczywistości, w której użytkownicy otrzymają możliwość funkcjonowania na różnych poziomach aktywności. Również inne marki zapowiadają wkroczenie w metaverse i podejrzewam, że najpewniej pod znakiem tego typu rozwiązań technologicznych minie rok 2022.

Hanna Grochocka – Zastępca Team Leadera Działu Social Media

Kampanie Google - napis.

1.Najważniejsze wydarzenie.

Nowy typ kampanii Performance Max

Hasłem roku 2021 w Google Ads bez wątpienia jest automatyzacja. Google nieustannie się zmienia, a w tym roku coraz mocniej dąży do automatyzacji jak największej części działań oraz szybszego i prostszego ustawiania kampanii. Według mnie jedną z najważniejszych wprowadzonych zmian jest Performance Max, czyli nowy typ kampanii nastawiony na realizację określonych celów i umożliwiający dostęp do wszystkich zasobów reklamowych Google Ads w ramach jednej kampanii. Performance Max to świetne uzupełnienie kampanii w sieci wyszukiwania kierowanej na słowa kluczowe i pomoc w docieraniu do większej liczby klientów we wszystkich kanałach.

Więcej opcji związanych z rozszerzeniami graficznymi

W maju 2021 Google udostępnił również rozszerzenia graficzne uzupełniające reklamę w wyszukiwarce o elementy graficzne i wideo, dzięki którym reklamy są bardziej atrakcyjne wizualnie. Zmiany zostały oczywiście podyktowane potrzebami użytkowników. Google coraz bardziej rozszerza tę opcję, dodając nowe ulepszenia. Początkowo rozszerzenia graficzne były wyświetlane tylko na urządzeniach mobilnych. Teraz mogą wyświetlać się także na komputerach. Udostępniona została także funkcja dynamicznych rozszerzeń graficznych, która automatycznie wybiera najtrafniejsze obrazy ze strony docelowej i dołącza je do reklamy.

2. Największe wyzwanie.


Nowy domyślny typ reklamy

Sposoby korzystania przez użytkowników z wyszukiwarki wciąż się zmieniają, a pandemia COVID-19 zwiększyła tylko tempo tych przeobrażeń. Aby dostosować się do zmian związanych z wyszukiwaniem, Google wprowadził szereg automatycznych rozwiązań. Doskonałym przykładem są elastyczne reklamy w wyszukiwarce, które w 2021 roku stały się domyślnym typem reklamy w kampaniach w sieci wyszukiwania.


Połączenie typów dopasowania słów kluczowych

Nie sposób nie wspomnieć także o istotnej zmianie, jaką jest uproszczenie typów dopasowania poprzez połączenie funkcji dopasowania do wyrażenia z rozszerzonym zasięgiem modyfikatora dopasowania przybliżonego. W efekcie dopasowanie do wyrażenia przynosi dodatkowy ruch generowany przez modyfikator dopasowania przybliżonego, a jednocześnie nadal uwzględnia kolejność słów w wyszukiwanych hasłach, jeśli jest to istotne dla ich znaczenia. Obsługa modyfikatora dopasowania przybliżonego została wycofana.

3. Prognozy i trendy na 2022.

Elastyczne reklamy w wyszukiwarce

Jednym z najbardziej widocznych trendów jest coraz większa automatyzacja oraz dążenie do lepiej spersonalizowanych i trafniejszych reklam. Zauważalny jest postęp i odchodzenie od tradycyjnych treści tekstowych na rzeczy bardziej dynamicznych. Przykładem są np. elastyczne reklamy w wyszukiwarce, które od 30 czerwca 2022 r. będą jedynym typem reklamy w wyszukiwarce, umożliwiającym tworzenie lub edytowanie standardowych kampanii w sieci wyszukiwania. Zwiększona liczba funkcji takich jak automatyczne stosowanie rekomendacji, zalecenia skorzystania z inteligentnych kampanii czy inteligentnego określania stawek potwierdzają tę tendencję rozwojową. Czego więc możemy spodziewać się w 2022 roku? Na pewno kontynuacji działań w zakresie funkcji inteligentnego określania stawek oraz strategii automatycznego zarządzania kontem, jak również prognozowania skuteczności za pomocą symulatorów. Z niecierpliwością czekam na to, jakie nowe aktualizacje i systemy zaoferuje reklamodawcom Google w 2022 roku.

Anna Gibas – Specjalista ds. Google Ads

Napis: SEO.

1.Najważniejsze wydarzenie.

Zmiana w sposobie budowania rankingu Google

Jedną z największych zmian było wdrożenie aktualizacji Mobile First Index, która miała nastąpić w marcu 2020. Jednak ze względu na panującą pandemię, data ta została przesunięta kolejno na lipiec 2020, a finalnie na marzec 2021. Data jednak przeminęła, a dopiero po jakimś czasie dowiedzieliśmy się, że Google nie będzie wyznaczał kolejnego ostatecznego terminu dla wdrożenia stuprocentowego Mobile First Index. W przypadku witryn, gdzie jeszcze do tego nie doszło, zmiana ta ma nastąpić w sposób dynamiczny. Co więcej, po przeanalizowaniu stron, które nie zostały jeszcze objęte tą aktualizacją (witryny nie są indeksowane na podstawie mobilnej wersji) Google wykazał, że część z tych stron “nie jest gotowa na zmianę ze względu na różne niespodziewane wyzwania”.

Core Web Vitals

Druga ważna kwestia to stawienie czoła aktualizacji Page Experience Update, której zakończenie miało miejsce we wrześniu 2021. W tej tematyce priorytetowe są wskaźniki Core Web Vitals, czyli LCP, FID i CLS. Google wyznacza poprzeczkę coraz wyżej, a nas zachęca do działania i coraz większych postępów. Core Web Vitals jest to inicjatywa Google, która polega na priorytetyzacji działań optymalizacyjnych w witrynie na podstawie kluczowych czynników istotnie wpływających na doświadczenia użytkownika w naszej witrynie. Mówiąc prościej, idea Core Web Vitals nakazuje nam zmianę postrzegania wyników w teście prędkości Google PageSpeed, Pingdom czy GTMetrix jako sztywnych punktów. W zastępstwie Google sugeruje mierzenie priorytetowo konkretnych czynników, które mają rzeczywisty wpływ na wrażenia i doświadczenia użytkownika na stronie. Web Vitals można określić jako podstawowe wskaźniki internetowe opisujące wygodę użytkowania stron internetowych.

2. Największe wyzwanie.

Wyszukiwanie głosowe

Według mnie zdecydowanie największym wyzwaniem jest wyszukiwanie głosowe. Na pewno kojarzycie takie komendy głosowe jak “OK, Google”, “Hey, Siri” czy “Alexa!” – wyszukiwanie głosowe to kierunek, który związany jest ze sztuczną inteligencją i indeksowaniem mobilnym. To, o co należy zadbać, to przede wszystkim optymalizacja witryny do urządzeń mobilnych, a także tworzenie naturalnych i unikalnych treści odpowiadających na zapytania użytkowników. Według statystyk z Think with Google aż 27% użytkowników używa opcji głosowego wyszukiwania na smartfonach czy tabletach.

3. Prognozy i trendy na 2022.

Na mojej liście trendów znalazły się takie zagadnienia jak E-A-T, czyli przede wszystkim treści, szybko rosnące znaczenie głosowego wyszukiwania, SXO (SEO + UX), a także mobile-friendly.

EAT

Kolejne aktualizacje algorytmu Google stawiają coraz większy nacisk na jakość i unikalność treści w procesie budowania widoczności witryny w Google. Twórcy wyszukiwarki powołują się na zasadę tzw. E-A-T, czyli:

Expertise – wiedza i merytoryka.
Authority – budowa autorytetu marki.
Trust – wiarygodność publikowanych treści.

Powyższe obszary pozwalają ocenić, czy strona internetowa posiada treści nie tylko unikalne i zgodne z wytycznymi Google, ale przede wszystkim – przydatne dla użytkowników. Sam content to nie wszystko! Liczy się to, aby content był jak najwyższej jakości, a dodatkowo niósł wartość w formie eksperckiego przekazu dla użytkownika.

Wyszukiwanie głosowe Google

O wyszukiwaniu głosowym miałem już okazję pisać w poprzednim punkcie, ale warto tutaj dodać, że na krótkie skonkretyzowane pytania trzeba przygotować odpowiedzi w istniejących już treściach lub stworzyć nowe podstrony w witrynie. Warto przygotować się na nadchodzące zmiany i dostosować witrynę do wyszukiwania głosowego.

SXO

Następnym trendem zyskującym na znaczeniu na pewno jest SXO, czyli połączenie User Experien (UX) z Search Engine Optimization (SEO). SXO to coś więcej niż SEO. Koncentruje się na tym, aby użytkownik, który znajdzie naszą stronę w wyszukiwarce, nie miał żadnych trudności z pełnych wykorzystaniem jej zasobów.

Mobile-friendly

Ostatnim trendem, który chciałbym wyróżnić, jest mobile-friendly. Dotyczy on coraz większej ilości ruchu internetowego, który pochodzi z urządzeń mobilnych takich jak smartfony czy tablety. Trend mobile-friendly uwidacznia sukcesywnie zwiększającą się przewagę urządzeń mobilnych nad komputerami stacjonarnymi. Aktualizacje takie jak Core Web Vitals, to kolejny bodziec, do tego, aby strona zwłaszcza na smartfonach i tabletach ładowała się szybko i była interaktywna.

Mariusz Kubiak - Starszy specjalista ds. Pozycjonowania

Udostępnij na: