Microcopy i UX writing, czyli diabeł tkwi w szczegółach

Microcopy i UX writing, czyli diabeł tkwi w szczegółach

Ilekroć zdarzyło Ci się podczas wypełniania formularza na stronie internetowej popełnić błąd, którego nie mogłeś zidentyfikować? Albo też w czasie składania zamówienia w sklepie online nie wiedziałeś, jak tak naprawdę się za to zabrać? Z pewnością wiele razy. Wszystkie te sytuacje pokazują jak ważne w komunikacji z klientem, użytkownikiem i odbiorcą jest to, aby tworzyć takie treści, które będą łatwe w odbiorze oraz w pełni zrozumiałe. O ile zwłaszcza w przypadku stron sklepów internetowych czy też witryn firm prezentujących swoje usługi dużą uwagę poświęca się obszernym treściom – opisom kategorii, artykułom blogowym oraz zakładkom – to niestety często zapomina się o tych znacznie mniejszych komunikatach, określanych w branży jako microcopy.

Microcopy to krótkie komunikaty, które znaleźć można zarówno na stronach WWW, jak i w aplikacjach mobilnych. To teksty na buttonach i ekranach ładowania, komunikaty błędów, instrukcje, komentarze czy CTA.

Microcopy służy do budowania skutecznego porozumienia z użytkownikami lub klientami, ułatwia poruszanie się po stronie WWW, a także przeprowadzanie określonych działań. Bardzo często bywa ono również nazywane UX wiritingiem, właśnie ze względu na podkreślenie potrzeby tworzenia takich treści, które będą służyć dobrej komunikacji z odbiorcami.

Lupa z napisem micocopy.

Copywriting a UX writing – najważniejsze różnice

Choć oba te pojęcia wiążą się ściśle z kreowaniem contentu, nie należy ich ze sobą utożsamiać. Specjalistów tych dziedzin różnią nie tylko cele i środki, ale również formy czy konteksty, w jakich pojawiają się przygotowywane przez nich treści. Content writerzy zajmujący się copywritingiem piszą teksty na potrzeby wizerunkowe i sprzedażowe. Często korzystają ze storytellingu, tworzą treści obszerne, bogate w wyszukane metafory czy niespodziewane porównania, a co najważniejsze kreują potrzeby, nakłaniając do wyboru konkretnych produktów lub usług.

Projektowanie zorientowanie na użytkownika w zakresie treści, czyli UX writing obejmuje z kolei te teksty, które mają być przede wszystkim użyteczne. Cechuje je prosty i zrozumiały język, jednoznaczność, a także zwięzłe przekazywanie informacji. Co ważne nie nakłaniają do zakupów – nie tworzą potrzeb, lecz odpowiadają na problemy odbiorców.

Kreowanie dobrego microcopy jest ściśle związane z UX writingiem, dlatego czerpie z niego wiele rozwiązań, wykorzystując je do tworzenia jasnych komunikatów, w tym również o charakterze marketingowym, np. popularne CTA.

Czego unikać przy pisaniu microcopy?

Biorąc pod uwagę naczelne cechy wyróżniające microcopy na tle pozostałego contentu na stronie WWW, czyli zwięzłość, jasny przekaz oraz cel, jakim jest skuteczne porozumienie z odbiorcą, musi być ono łatwo zrozumiałe dla każdego. W związku z tym należy unikać pojęć specjalistycznych dla danych branży, żargonu, stylu formalnego i podniosłego, wyszukanej frazeologii oraz innych skomplikowanych figur retorycznych. Wszystkie te aspekty zakłócają dobry odbiór komunikatów, które powinny być inkluzywne, a zarazem spójne i łatwe w odczytaniu.

Tworzenie dobrego microcopy – kilka przydatnych wskazówek

Luźno wspomniane między wierszami cechy, jakimi wyróżnia się microcopy, to dopiero preludium do kreowania świetnych komunikatów, które przełożą się na faktyczny wzrost zainteresowania daną stroną WWW. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, oprócz powtarzanej wcześniej zwięzłości, spójności czy też zrozumiałości języka?

  • Microcopy z zasady powinno być pomocne, ponieważ jego celem jest wyjaśnianie i podpowiadanie odbiorcom, co w danej chwili mogą zrobić, w jakim miejscu serwisu się znajdują itp.
  • Z punktu widzenia przedsiębiorców – właścicieli sklepów internetowych czy też stron prezentujących usługi firmy, komunikaty microcopy muszą motywować użytkowników do wykonywania pożądanych działań, takich jak m.in. komentowanie, kupowanie czy kontaktowanie się.
  • Nie da się ukryć, że ważną cechą microcopy jest również miły i sympatyczny wydźwięk treści, który wnosi do interakcji z odbiorcami pozytywne emocje.
  • Kluczowym atrybutem, sprawiającym, że microcopy tak często rozpatruje się w kontekście UX writingu, jest pełen empatii język. Osoba czytająca dane komunikaty powinna czuć, że jej problemy i odczucia są ważne.

Jakie korzyści daje profesjonalnie pisane microcopy?

Przede wszystkim wpływa ono dobrze na wizerunek całej firmy, ponieważ wspiera potencjalnych klientów podczas eksplorowania danego serwisu. Eliminuje nieporozumienia wynikające z niejasnych komunikatów, czyniąc korzystanie np. ze sklepu internetowego przyjemnym doświadczeniem. Ponadto microcopy pozwala poczuć odbiorcom charakter danej firmy, a dzięki temu przekłada się na lepszą realizację celów marketingowych.

Laptop i inne przybory na biurku.

Zlecając tworzenie contentu na swoją stronę internetową, pamiętaj więc, aby oprócz obszernych treści, jakimi są, chociażby opisy produktów, usług czy kategorii, zwrócić również uwagę na objętościowo mniejsze, lecz mające duże znaczenie komunikaty microcopy. Pozwoli Ci to rozwinąć pełen potencjał serwisu, czyniąc go przyjaznym i łatwym w odbiorze dla każdego klienta.

Udostępnij na: