Czym jest brief i dlaczego potrzebuje go każdy copywriter?

Czym jest brief i dlaczego potrzebuje go każdy copywriter?

Przed przystąpieniem do pracy nad tworzeniem tekstów zamówionych przez Klienta – zarówno pozycjonerskich, jak i sprzedażowych czy blogowych – każdy copywriter w pierwszej kolejności sięga po brief. Jest to formularz przekazywany Zleceniodawcy, zazwyczaj mający postać zestawu pytań, którego wypełnienie pozwala specjaliście uzyskać podstawowe informacje na temat działalności prowadzonej przez Klienta. Bez tego dokumentu stworzenie merytorycznych treści wartościowych nie tylko dla użytkowników, ale również robotów indeksujących Google staje się znacznie trudniejsze. Odpowiednio przygotowany i wypełniony brief jest za to gwarancją efektywnej współpracy między copywriterami a Klientem.

Do czego potrzebny jest brief od Klienta?

Podstawowy cel wypełnienia briefu jest prosty – aby copywriterzy mogli napisać wysokiej jakości teksty, muszą dowiedzieć się, czym zajmuje się Twoja firma, jakie usługi albo produkty oferujesz, a także czego oczekujesz od współpracy. Dzięki uzupełnionemu formularzowi ze wszystkimi niezbędnymi informacjami specjaliści mogą bowiem nie tylko poznać szczegóły działalności, ale też cel tworzenia treści. Zależnie od tego, czy zależy Ci na zwiększeniu zainteresowania swoją marką, budowie pozytywnego wizerunku firmy, polepszeniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania, czy edukowaniu czytelników, teksty przygotowywane przez copywriterów będą miały inną formę.

Tworzenie tekstów pozycjonerskich.

Szczegółowo wypełniony brief – klucz do sprawnej współpracy

Brief zawierający wszystkie istotne informacje jest również sposobem na znaczne usprawnienie komunikacji ze specjalistami ds. copywritingu. Dokładnie wypełniając formularz, zapewniasz copywriterom najważniejsze narzędzie pracy – wiedzę o charakterze Twojej działalności. Eliminuje to konieczność ciągłej wymiany maili lub rozmów telefonicznych w celu doprecyzowania niejasności, a jednocześnie zwiększa merytoryczny poziom treści.

Ponadto obszerny brief przyspiesza także pracę nad tekstem – jeśli copywriter dysponuje gotowym zestawem szczegółowych informacji, może poświęcić znacznie mniej czasu na research, a tym samym jest w stanie szybciej zrealizować zlecenie. Ma to szczególne znaczenie w przypadku wysoko wyspecjalizowanych branż, w których ogólnodostępne źródła wiedzy są bardzo ograniczone lub wręcz niedostępne.

Scharakteryzuj branżę, w której działasz oraz ofertę swojej firmy

Najważniejsze pytanie, na które musisz odpowiedzieć, wypełniając brief dla copywriterów, jest jednocześnie tym najbardziej oczywistym – opisz, czym zajmuje się Twoja firma. Przede wszystkim scharakteryzuj branżę, w jakiej działasz, i jakie produkty albo usługi oferujesz. Pamiętaj również o tym, że to właśnie Ty jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, dlatego jeśli Twoja firma produkuje na przykład maszyny przemysłowe, warto nieco bardziej szczegółowo wyjaśnić, do czego służą albo do kogo dokładnie adresowane są usługi. Opis działalności to jednak nie tylko wskazówki, co powinno znaleźć się w tekstach, ale też czego copywriterzy nie mogą w nich umieszczać. Jeżeli Twoja konkurencja często oferuje produkty lub usługi, którymi Ty akurat się nie zajmujesz, zamieść tę informację w briefie.

Kreatywne wykorzystanie konkretów

W briefie zawsze jest też miejsce na wpisanie konkretnych danych dotyczących firmy takich jak adres siedziby, rok założenia, doświadczenie w branży czy liczba zatrudnionych pracowników. Chociaż może się wydawać, że są to jedynie ogólnikowe fakty, copywriter jest w stanie wykorzystać je także w kreatywny sposób. Jeśli na przykład firma działa na rynku od kilkudziesięciu lat, w tekstach można wspomnieć o wieloletnim doświadczeniu fachowców, którzy zrealizowali już mnóstwo różnorodnych zleceń. Gdy zaś główna siedziba mieści się w centrum dużego miasta, dobrym pomysłem jest podkreślenie bliskości przystanków komunikacji miejskiej albo dworca kolejowego. Dzięki pomysłowości specjalisty ds. copywritingu nawet dane adresowe przedsiębiorstwa mogą stać się jego zaletą.

Pokaż, czym się wyróżniasz spośród konkurencji

Copywriterzy tworzą teksty w różnorodnych celach, dbając o ich poziom merytoryczny, poprawność językową oraz wartość dla pozycjonowania. Najczęściej jednak zadaniem przygotowywanych treści jest promowanie oferty Klienta i zachęcenie potencjalnych konsumentów do skorzystania z niej. Wypełniając brief, podkreśl zatem, jakie są najważniejsze zalety proponowanych przez Ciebie produktów lub usług. Powiedz, co wyróżnia Cię spośród konkurencji. Jesteś wyłącznym dystrybutorem towarów cenionego producenta? Sprzedajesz coś, co trudno znaleźć w innych sklepach? Twoje usługi są nieco inne niż to, co oferują rynkowi rywale? Opisz, co wyjątkowego możesz zaproponować. Nie zapomnij też umieścić w briefie informacji o największych sukcesach firmy, referencjach albo współpracy z rozpoznawalnymi markami – pozwoli to na udowodnienie w tekstach wysokiej jakości oferty i zwiększenie prestiżu biznesu.

Kobieta trzymająca długopis, komputer, biurko.

Lokalna firma, a może biznes międzynarodowy?

Kolejnym krokiem podczas wypełniania briefu dla specjalistów jest określenie obszaru działania firmy. Opisz, czy prowadzisz działalność lokalną, ogólnokrajową czy międzynarodową, pamiętając, że im więcej podasz szczegółów, tym lepiej dla jakości tekstów. Jeżeli obsługujesz wyłącznie polskich klientów, sprecyzuj, czy zajmujesz się tylko miejscowościami w promieniu kilku lub kilkunastu kilometrów od swojej siedziby, czy działasz w całym województwie, określonym regionie bądź kraju.

Opisując teren działania swojego przedsiębiorstwa, nie zapomnij także o związanych z nim elementach oferty jak świadczenie usługi w miejscu wskazanym przez klienta, dostarczanie zamówionych produktów na określonym obszarze czy możliwość odbioru osobistego w siedzibie firmy. Pozwoli to copywriterom nie tylko na zamieszczenie w tekstach wszystkich niezbędnych informacji o usługach, ale również podkreślenie korzyści wynikających ze skorzystania z Twojej oferty, zachęcając potencjalnych klientów.

Kto to będzie czytał, czyli określenie grupy docelowej

Każdy z dotychczas wymienionych elementów briefu jest dla copywritera bardzo ważny w trakcie przygotowywania tekstów. Istnieje jednak kwestia, która decyduje o tym, czy specjalista ds. tworzenia treści w ogóle może przystąpić do pracy – określenie grupy docelowej dla przedsiębiorstwa. Copywriterzy muszą wiedzieć, do kogo adresowane będą opisy kategorii produktowych, teksty SEO czy wpisy blogowe, aby dostosować styl do konkretnego czytelnika. Oczywiście w niektórych przypadkach można wywnioskować charakterystykę odbiorcy na podstawie działalności – klientami sklepu z ubrankami dla niemowląt prawdopodobnie będą młodzi rodzice, a z usługi złomowania pojazdów skorzystają zapewne właściciele aut. Bardzo często jednak oferta jest na tyle szeroka, że grupa docelowa musi zostać scharakteryzowana.

Kiedy wypełniasz brief, zastanów się więc, do kogo kierujesz swoją ofertę, a następnie podkreśl to w formularzu. Zwróć też szczególną uwagę na kilka kwestii, które, choć może nie wydają się tak istotne, w rzeczywistości mają bardzo duże znaczenie przy tworzeniu tekstów. Zadaj sobie następujące pytania:

1. W jakim wieku są klienci prowadzonej przeze mnie działalności, czego szukają i czym się interesują?

2. Do kogo skierowana jest moja oferta – specjalistów z branży czy szerokiego grona odbiorców?

3. Czy teksty powinny być napisane językiem poważnym i eksperckim, a może swobodnym z odrobiną humoru?

4. Kto korzysta z moich usług/kupuje produkty? Osoby prywatne, przedsiębiorstwa, instytucje publiczne?

5. Jak chcę zwracać się do czytelników – na “Ty” czy “Państwo”?

Od właściwego określenia grupy docelowej zależy wygląd całego tekstu – warto zatem poświęcić temu odpowiednią ilość czasu i uwagi.

Budowanie wizerunku marki w tekstach

Każdy chce wyróżnić się spośród konkurencji, zainteresować potencjalnych konsumentów i wygrać rynkowy wyścig o ich uwagę. Najwyższej jakości produkty, wyjątkowe usługi, wieloletnie doświadczenie oraz profesjonalizm mogą jednak nie wystarczyć, jeśli zabraknie jeszcze jednego składnika, tak ważnego zwłaszcza w dzisiejszych czasach – odpowiedniej komunikacji. W tym kontekście brief znów okazuje się nieocenioną pomocą. Jak już wiesz, język tekstu zależy w dużej mierze od tego, do kogo kierujesz swoją ofertę. Dokładnie wypełnienie formularza pozwala jednak copywriterom na coś jeszcze – stworzenie naprawdę unikalnych treści, które nie tylko będą przemawiały językiem korzyści, ale również umożliwią Ci odróżnienie się od konkurencyjnych firm, zbudowanie wizerunku własnej marki.

Lakoniczne informacje umieszczone w briefie albo zupełny ich brak sprawiają, że copywriterzy w wielu przypadkach muszą inspirować się tekstami znajdującymi się na stronach konkurencji. Często jest to jedyny sposób na zapoznanie się ze specyfiką danej branży, ale nawet wtedy specjalista powinien zachować ostrożność – to, że rynkowi rywale Klienta oferują dane usługi, nie oznacza, że on również zajmuje się dokładnie tym samym. Bez wypełnionego briefu pojawia się więc ryzyko, że przygotowane teksty nie będą wpisywały się w strategię komunikacji, którą zaplanowałeś. Z pewnością zależy Ci na tym, aby to właśnie Twoja firma zwróciła uwagę konsumentów – określ zatem, jaki wizerunek swojego biznesu chcesz wykreować, jakie wartości czy hasła promować, a jakich unikać.

Copywriting.

Brief – pomoc nie tylko dla specjalisty

Czy wypełnienie briefu jest potrzebne wyłącznie specjalistom od e-marketingu? Niekoniecznie – przygotowywanie konkretnych informacji o marce nierzadko okazuje się pomocne także dla samych przedsiębiorców. Skupiając się na tym, co wyróżnia firmę, jakie są jej zalety, jak zmieniał się profil działalności na przestrzeni lat czy na grupie docelowej, możesz dokładnie przeanalizować specyfikę prowadzonego przez siebie biznesu. Dostrzec jego słabsze i mocniejsze strony albo zauważyć, na które elementy oferty stopniowo przestajesz stawiać. To z kolei stanowi świetny sposób na zweryfikowanie celów działalności oraz kierunku rozwoju, a tym samym jej udoskonalenie.

Zestaw prostych pytań dotyczących firmy – chociaż brief może wydawać się mało istotny, to w rzeczywistości od jego prawidłowego, szczegółowego wypełnienia zależy naprawdę wiele. Uzupełniając formularz dla copywriterów, znacznie ułatwisz i przyspieszysz pracę nad zleconymi tekstami, zyskasz pewność, że będą to merytoryczne treści najwyższej jakości, które wyczerpują temat, a także usprawnisz współpracę z agencją. Przede wszystkim jednak zadbasz o profesjonalny wizerunek firmy w internecie, stawiając ważny krok na drodze ku zainteresowaniu potencjalnych klientów swoją ofertą.

Udostępnij na: