10 pytań do specjalisty SEO – wywiad

<br>10 pytań do specjalisty SEO – wywiad

Przedstawiamy Annę Stankowską, Specjalistkę ds. pozycjonowania, która w Internet Plus dba o optymalizację stron pod względem SEO. Ania podzieliła się z nami wrażeniami z kilku lat pracy w firmie, a także zdradziła do czego, poza codziennymi obowiązkami, przydają się jej kreatywność i cierpliwość.

Kobieta z książką.
Czytanie książek to dla Ani idealny sposób na relaks.

Kim jest specjalista ds. SEO i czym się zajmuje?

Specjalista SEO – to brzmi ciekawie – skąd zainteresowanie tym zawodem?

Zawsze chciałam robić w życiu coś ciekawego i użytecznego zarazem. O tym, że praca na stanowisku specjalisty SEO jest interesująca, a także potrafi zaskoczyć – przekonuję się każdego dnia. Specjalista SEO to taki magik, którego zadaniem jest wyczarować TOP3 w wynikach wyszukiwania Google w maksymalnie krótkim czasie – tak uważa wiele osób. Warto wiedzieć, jak ten proces wygląda naprawdę i jakie czynniki mają wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce. To stanowi podstawę do planowania działań marketingowych oraz klucz do osiągnięcia zamierzonych efektów. Idealny „seowiec” to połączenie programisty, analityka, UI/UX designera, marketera, a także copywritera. Dorzućmy do tego kilka cech jak cierpliwość, kreatywność, odporność na stres i gotowe.

Na czym dokładnie polegają Twoje codzienne zadania? Czy masz bezpośredni kontakt z Klientami?

Moja codzienna praca to przede wszystkim analiza widoczności stron internetowych w wyszukiwarce Google. Dzień zaczynam od dobrej kawy. Następnie sprawdzam maile od Klientów, alerty informujące o niepoprawnym działaniu stron, przekierowaniach czy wirusach oraz zadania utworzone przez dział Biura Obsługi Klienta. Zadania są bardzo różne, dotyczą propozycji działań związanych z optymalizacją witryny, danych dostępowych lub możliwości wprowadzenia zmian na stronie. Mam bezpośredni kontakt z Klientami – telefoniczny lub w formie spotkań, najczęściej jest to jednak kontakt mailowy.

Jak Ci się pracuje w Internet Plus?

Pracuję tu prawie 4 lata. Swoją przygodę w firmie rozpoczynałam jako asystent działu pozycjonowania. Zdobyta wiedza i doświadczenie zaowocowały awansem. W tym czasie dużo się nauczyłam od moich mentorów, którzy wdrażali mnie w nowe obowiązki. Mimo że praca specjalisty SEO jest raczej samodzielnym zajęciem, wiem, że zawsze mogę liczyć na omówienie problemu z zespołem lub przełożonym. Dużym plusem jest także luźna atmosfera w firmie – nie obowiązuje dress code, a to dla mnie akurat ważne. Podoba mi się również możliwość zdalnej pracy w związku z pandemią koronawirusa. Aktualnie pracuję jako Specjalista SEO – jestem mentorem dla młodszych stażem koleżanek i kolegów.

Czym, według Ciebie, Internet Plus może przyciągnąć potencjalnych pracowników – nie tylko do działu SEO?

Jest wiele takich rzeczy. Spotykamy się na piątkowych śniadaniach firmowych, podczas których mamy okazję porozmawiać na tematy niekoniecznie związane z pracą. Bierzemy udział w szkoleniach i konferencjach tematycznych oraz organizujemy zbiórki charytatywne dla najbardziej potrzebujących np. z okazji świąt. Nowo zatrudnione osoby mają przydzielonych mentorów, których zadaniem jest wdrożenie w obowiązki. Internet Plus to firma o stabilnej pozycji na rynku, o czym mogliśmy przekonać się w ostatnim czasie. Mimo pandemii nie tylko nie zwolniono żadnego z naszych współpracowników, ale też umożliwiono nam pracę zdalną, a do tego – wciąż trwają nowe rekrutacje. To budujące!

Zalety i wady pracy jako specjalista SEO

Co jest Twoim narzędziem pracy? Z jakich rozwiązań korzystasz?

Na rynku jest dostępnych wiele narzędzi, które może wykorzystać specjalista SEO w swojej pracy. Na co dzień korzystam z Google Analytics, Google Search Console, Page Speed Insight, Ahrefs, Majestic, Semstorm, Screaming Frog, Keyword Tool czy Senuto. Narzędzia te pozwalają dobrać wartościowe frazy, przeprowadzić audyt strony, monitorować pozycje słów kluczowych czy też przeanalizować profil linków Klienta i jego konkurencji. W organizacji pracy pomocny jest CRM, a do kontaktów z Klientami oczywiście firmowa elektroniczna skrzynka pocztowa.

Jakie trudności napotykasz w codziennej pracy?

Na co dzień realizuję różne zadania, co powoduje rozmaite trudności na różnych płaszczyznach działania. Jednym z poważniejszych problemów, z jakim mam do czynienia w codziennej pracy, jest brak danych dostępowych do strony, którą mam optymalizować. A te najczęściej posiada Klient. Inny przykład to problemy techniczne, które mogą działać bardziej pobudzająco od kawy. Strony i sklepy zbudowane są w oparciu o różne systemy CMS, a wprowadzenie zmian może spowodować naprawdę zaskakujące rezultaty. Niezmiennie jednak największe emocje wzbudza Google ze swoimi mniej lub bardziej regularnymi zmianami algorytmów.

Czy specjalista SEO musi być kreatywny (a jeśli tak, to jak dbasz o niewyczerpane źródło pomysłów, na czym ta kreatywność polega)?

Praca specjalisty SEO zdecydowanie wymaga kreatywności. Istnieją różne systemy CMS (Content Management System), Klienci mają zróżnicowane oczekiwania, dlatego też propozycja działań musi być dopasowana do oczekiwań i technicznych możliwości systemu, a także uwzględniać zmiany algorytmów Google, jak również działania konkurencji. Branża SEO zmienia się dynamicznie, więc warto na bieżąco śledzić blogi branżowe, uczestniczyć w szkoleniach i współpracować z innymi specjalistami SEO.

Jak każdy z nas – Ty pewnie także miewasz gorsze dni – co wówczas motywuje Cię do działania?

Oczywiście miewam gorsze dni, gdy zadań jest więcej niż zazwyczaj lub wystąpią nieoczekiwane problemy techniczne. Takie sytuacje zdarzają się w mojej pracy i jest to zupełnie normalne. Jednak mam świadomość, że mogę liczyć na wsparcie zespołu, w którym pracuję, a każdy problem da się jakoś rozwiązać. Praca pozycjonera bywa stresująca, ale też zmusza do ciągłego rozwoju i szukania nowych rozwiązań. W końcu – to jest to, co zawsze chciałam robić!

Jakieś rady dla początkującego SEO-wca?

W tym zawodzie nie jest wymagane kierunkowe wykształcenie, jednak bardzo przydatna jest choć podstawowa wiedza z zakresu budowy stron internetowych i znajomość popularnych CMS, zagadnień związanych z hostingiem czy domenami. Wiedzę tę można zdobyć, kształcąc się we własnym zakresie, korzystając ze szkoleń lub wykonując audyty stron. Cenna jest też umiejętność zadawania pytań, szukania oraz testowania nowych rozwiązań. Oczywiście nic nie zastąpi pracy z Klientem, dlatego zapraszamy do Internet Plus.

Work-life balance

Kilkugodzinna praca za biurkiem daje w kość – jak odreagowujesz codzienne zadania? Gdzie można Cię spotkać po 16?

Po pracy zazwyczaj spędzam czas z rodziną. Mam 2 dzieci w wieku szkolnym, w praktyce oznacza to absolutny brak nudy. Lubimy spacery po lesie – cisza i bliskość natury pozwalają odreagować stres. Kiedy tylko mamy możliwość, wyjeżdżamy w góry wędrować oraz podziwiać piękne widoki. Od zawsze lubię czytać książki, dla mnie to idealny sposób na relaks. Jeffrey Archer, Jane Austen, Alexandre Dumas, Harlan Coben czy Wojciech Chmielarz – polecam, na pewno nie będzie to stracony czas. Od blisko 10 lat amatorsko szyję, jest to hobby, które, podobnie jak moja praca, wymaga cierpliwości i kreatywności. Szycie uzależnia, choć bywa dość kosztowne. Daje też dużo satysfakcji – jest niezwykle przydatną umiejętnością, szczególnie gdy trzeba „wyczarować” kostium na bal przebierańców do szkoły.

Spacer.
Spacery po lesie i górskie wyprawy Ania wraz ze swoją rodziną uwielbia spędzać wolny czas na łonie natury.
Udostępnij na: