Każda strona internetowa ma swoją strukturę, której istotnym elementem są nagłówki. Pozwalają one bowiem na odpowiednie uporządkowanie contentu na witrynie. Dzięki nim możemy dzielić obszerne teksty na mniejsze fragmenty, sprawiając, że stają się dla czytelnika łatwiejsze w odbiorze. Jednocześnie to także od nich zależy, jak zawartość strony zostanie zinterpretowana przez algorytmy wyszukiwania. Z tego powodu nagłówki często są idealnym miejscem do umieszczenia słów kluczowych, na które chcemy pozycjonować witrynę. Do czego jeszcze służą? Jak najlepiej wykorzystać je na swojej stronie internetowej?
Sposób oznaczania nagłówków na stronach WWW
W świecie internetowym nie wystarczy, że podzielimy tekst na fragmenty i nadamy akapitom nagłówki – jak w dokumencie tekstowym, gazecie czy książce. Aby wyróżniły się one na stronie oraz zostały prawidłowo odczytane przez wyszukiwarkę, należy odpowiednio je oznaczyć. Istnieje ogólny, powszechny sposób opisywania tytułów, śródtytułów i podtytułów, do którego wykorzystuje się znaczniki od H1 do H6. Litera “H” nawiązuje tutaj do słowa z języka angielskiego heading, czyli po polsku nagłówek.
Wspomniane tagi muszą dodatkowo zostać zamknięte w nawiasy ostrokątne, czego wymaga od nas specyfika języka HTML. Ważne jest też wskazanie, kiedy dany nagłówek się kończy. Prawidłowe oznaczenie tych elementów wyglądałoby zatem następująco:
- <H1>Co warto zobaczyć w Chorwacji?</H1>
- <H2>Nadmorskie kurorty i plaże</H2>
- <H3>Makarska – idealne miejsce dla rodzin</H3>
W ten sposób oznaczone nagłówki z powodzeniem zostaną wyróżnione na stronie WWW, a także będą spełniały swoją funkcję w zakresie poprawnego, czytelnego układania contentu.
Rodzaje nagłówków i ich przeznaczenie
Najczęściej korzystamy na witrynach z H1 wskazującego na tytuł tekstu, główny temat strony, H2 oznaczającego śródtytuły oraz H3 określającego podtytuły w treści. Oczywiście wykorzystywane są również nagłówki niższego rzędu: H4, H5, a także H6, ale są one mniej ważne, ponieważ wskazują na bardzo szczegółowe fragmenty uzupełniające treść.
Za pomocą różnych nagłówków możemy zatem podzielić tekst na mniej lub bardziej istotne akapity, a także ułożyć te fragmenty w hierarchii. W tym zakresie należy wyróżnić, między innymi:
- nagłówek H1 – najważniejszy tag, ponieważ przedstawia to, co znajduje się na stronie. Funkcjonuje zupełnie tak, jak tytuł w książce, przy czym nie należy mylić go z meta tytułem strony,
- nagłówki H2 i H3 – przydają się do podziału treści na akapity oraz podsekcje,
- nagłówki H4, H5, H6 – mają podobne znaczenie, jak tagi H2 i H3, jednak służą do jeszcze bardziej szczegółowego podziału tekstu na fragmenty. Dzięki nim wskazujemy, że dana sekcja to rozwinięcie wątku z akapitu o wyższej hierarchii.
Nagłówek H1 jako tytuł strony
Nagłówek H1 jest wyjątkowy, ponieważ przedstawia, co użytkownik znajdzie na stronie i na jaki temat przeczyta tekst. Informuje on nie tylko ludzi, ale także roboty Google, o czym jest dana witryna. Zalecane jest zatem stosowanie tylko jednego nagłówka H1 dla każdej podstrony serwisu. Ze względu na to, że stoi on na podium w hierarchii – stanowi idealne miejsce na główne słowo kluczowe, które chcemy umieścić na stronie.
Do czego służy nagłówek H2?
Kiedy wyodrębniliśmy już na stronie nagłówek H1, należy zadbać o to, aby pozostała treść na witrynie była dobrze zorganizowana. Można zrobić to za pomocą śródtytułów H2, oznaczając nimi fragmenty tekstu przedstawiające bardziej szczegółowe informacje w danym temacie. Warto umieścić w tych nagłówkach kolejne słowa kluczowe. Dzięki temu rozbudowujemy strukturę strony, dbając jednocześnie o jej pozycjonowanie.
W przypadku śródtytułów H2 nie jesteśmy już ograniczeni koniecznością użycia tylko jednego nagłówka tego rodzaju (tak, jak w przypadku H1). Przedstawiają one bowiem treści podlegające tematowi, który zaprezentowaliśmy w tytule. Kiedy rozpoczynamy zatem nowy wątek lub sekcję rozwijającą główny temat – możemy do tego wykorzystać nagłówek typu H2. Im artykuł jest dłuższy, bardziej szczegółowy, tym automatycznie więcej śródtytułów drugiego rzędu znajdzie się na stronie.
Czy nagłówek H3 jest konieczny, kiedy chcemy zadbać o hierarchię tekstu?
Nagłówek H3 to, jak jego nazwa wskazuje, trzeci poziom hierarchii tekstu. Przydaje się, kiedy treść jest coraz dłuższa, zawiera bardziej szczegółowe informacje. Często chcemy rozbudować wątek, który zapoczątkowaliśmy we fragmencie z nagłówkiem H2. Wtedy zrobić to możemy właśnie, korzystając z podtytułu H3 – informującego, że dany akapit tekstu bezpośrednio nawiązuje do fragmentu znajdującego się wyżej w hierarchii.
Oczywiście głównym elementem witryny nie zawsze jest tekst. Co w przypadku sklepu? Tutaj najważniejsze są przecież produkty. Kiedy znajdujemy się na stronie kategorii, aby wyróżnić towary, możemy przedstawić ich nazwy w formie nagłówka H3. Często zawierają one w sobie słowo kluczowe, na które pozycjonujemy stronę. Warto więc wykorzystać taki stan rzeczy, zwracając uwagę robotów Google na wyeksponowane nazwy.
Dlaczego nie oznaczyć nazw produktów nagłówkiem H2? Chociaż dla tego rodzaju śródtytułu nie ma limitu, w jakiej ilości powinien występować na stronie, warto zachować pewien umiar. Kiedy na witrynie prezentujemy dziesiątki produktów, których nazwy są nagłówkiem H2, powstaje chaos w hierarchii struktury strony. Nagłówek H3 ma natomiast mniejsze znaczenie od H2, więc możemy pozwolić sobie na to, aby na stronie było go więcej.
Nagłówek H4, H5, H6 a strukturyzacja rozbudowanego tekstu
Gdy treść staje się zbyt obszerna i wielowarstwowa, a podział na sekcje H2 oraz H3 to za mało, z pomocą przychodzą nagłówki H4, H5, H6. Zasada ich użycia jest ta sama, jak w przypadku śródtytułów rzędu H2 i H3. Kiedy za bardzo rozbudujemy wątek pod nagłówkiem H2, wdrażamy kolejny w hierarchii znacznik H3. Tak samo jest tutaj.
Załóżmy, że poruszyliśmy w akapicie z nagłówkiem H3 temat jakiegoś produktu bądź diety. Po tym, używając podtytułu H4, możemy przedstawić cechy tego rozwiązania, na przykład jego zalety czy wady. Dzięki temu zachowujemy porządek nawet w najbardziej rozbudowanym tekście, gdzie jedna sekcja zawiera wiele fragmentów szczegółowo odnoszących się do wątków powiązanych z głównym tematem.
Nagłówki H5 i H6 stosujemy rzadko, ale bywają przydatne w dokumentacjach, specyfikacjach czy poradnikach technicznych. Warto jednak pamiętać, aby nie nadużywać oznaczeń niższych śródtytułów oraz zawsze zachowywać logiczną kolejność ich stosowania.