Dzień Kobiet – przegląd prokobiecych kampanii reklamowych

Dzień Kobiet – przegląd prokobiecych kampanii reklamowych <br>

8 marca, czyli Międzynarodowy Dzień Kobiet, już w najbliższą niedzielę. Tradycyjny bukiet goździków i rajstopy, a może tulipany, bilet do kina oraz elegancka kolacja? Każdy obchodzi to święto na swój sposób. My na tę okazję przygotowaliśmy zestawienie wyjątkowych kampanii reklamowych, w których główną rolę odgrywają kobiety. Rola ta jednak nie ogranicza się do prezentowania środków czystości czy leków na zgagę. Przedstawione prokobiece kampanie mają na celu pokazanie światu, że kobiety nie są słabą płcią, ale emanują pewnością siebie i mają moc, której może im pozazdrościć niejeden mężczyzna.

Femvertising, czyli wizerunek silnych i świadomych kobiet w reklamie

Czasy, gdy kampanie reklamowe kierowane były przede wszystkim do mężczyzn, już dawno minęły. Obecnie twórcy reklam coraz częściej kreują obrazy, w których możemy dostrzec zmianę w przedstawianiu kobiet – nie są one jedynie płaskimi postaciami drugoplanowymi, ale bardziej złożonymi bohaterkami tych reklam. Prokobiece kampanie reklamowe tworzone są z udziałem kobiet i kierowane do nich, a ich siła tkwi w przekazie – możesz być tym, kim chcesz, możesz robić to, co lubisz, możesz być dumna z tego, że jesteś kobietą.

Femvertising – tworzenie reklam z udziałem kobiet i dla kobiet. Zabieg mający na celu przedstawienie oraz umocnienie wizerunku silnej, niezależnej, a także pewnej siebie kobiety.

Robisz to jak dziewczyna – czyli jak?

W ideę femvertisingu wpisuje się coraz więcej marek, których celem jest nie tylko reklama własnego produktu czy usługi, ale również wspieranie wizerunku pewnej siebie kobiety znającej swoją wartość. Jednym z przykładów tego typu kampanii reklamowych jest kilkuminutowy spot #LikeAGirl marki Always. Przedstawia on podejście do stereotypowego powiedzenia „robisz coś jak dziewczyna”. „Biegasz jak dziewczyna”, „rzucasz jak dziewczyna” czy „bijesz jak dziewczyna” – kto z nas nie zna tych określeń? Hasła te nacechowane są negatywnie, przez co powszechnie rozumiane są jako zarzuty. Czy słusznie? 10-letnie dziewczynki występujące w spocie pokazują nam – dorosłym – którzy te określenia odbierają jako pejoratywne, że „robić coś jak dziewczyna” oznacza działanie na 100% swoich możliwości, dawanie z siebie wszystkiego, robienie czegoś najlepiej. Always pokazuje, że powiedzenie „robisz to jak dziewczyna” może być komplementem, nie przyganą.

Reklamy kreujące prawdziwe piękno

Idealna sylwetka, twarz bez zmarszczek i lśniące włosy – kanony piękna spotykane głównie na ekranach telewizorów. Marka Dove obala utarte schematy, zachęcając do dostrzeżenia w sobie piękna. Kultowa już kampania reklamowa „Real Beauty” przedstawia kobiety o różnych kształtach, wzroście czy kolorze skóry. Spot „Real Beauty Sketches” pokazuje, jak kobiety postrzegają same siebie, a jak widzą je inni ludzie. Często bowiem nie dostrzegamy w sobie tego, co najpiękniejsze. Działania Dove ukierunkowane są na zwiększenie pewności siebie wśród kobiet, na uciszenie ich wewnętrznego krytyka.

Siła jest kobietą

Femvertising na dobre zadomowił się również w strategiach marketingowych sportowych marek. Spośród nich wyróżnia się przede wszystkim firma Nike, która jest prawdziwym mistrzem prokobiecych kreacji. Od lat tworzy kampanie reklamowe mające na celu zwrócenie uwagi na siłę kobiet, ich pewność siebie i świadomość swoich możliwości. Szczególnie zachęcamy do zapoznania się z jedną z nich, a mianowicie ze spotem „Dream Crazier” z udziałem znanej tenisistki Sereny Williams. Ten krótki film pokazuje, z czym muszą się mierzyć kobiety w sporcie, jak bardzo umniejszane są ich osiągnięcia. Kiedy jesteśmy zbyt dobre, „coś jest z nami nie tak”. A jeśli się wkurzamy, jesteśmy histeryczkami, zachowujemy się irracjonalnie albo po prostu jesteśmy szalone. Tenisistka nakłania jednak, żeby mimo wszystko, mimo tego, że nazywają nas szalonymi, pokazać im na co nas stać, pokazać im, co potrafi szaleniec.

Prokobiecych kampanii reklamowych jest oczywiście znacznie więcej, co świadczy o tym, że twórcy reklam coraz częściej zwracają uwagę na rolę kobiet. Nie są one już postrzegane jako słaba płeć, a ich stereotypowy wizerunek powoli odchodzi w niepamięć na rzecz obrazu silnej, pewnej siebie i swoich możliwości kobiety. Nie sposób również nie wspomnieć o najnowszej prokobiecej kreacji będącej manifestem przeciwko powszechnym wymaganiom stawianym kobietom każdego dnia, czyli „Be a Lady They Said”, o której możecie przeczytać w ostatniej odsłonie Internet News. Wszystkim Paniom życzymy, aby na Dzień Kobiet zrobiły sobie samym prezent – spojrzały na siebie bardziej przychylnie i uwierzyły, że mogą więcej.

Udostępnij na: