11 typów contentu, dzięki którym zbudujesz wizerunek marki

11 typów contentu, dzięki którym zbudujesz wizerunek marki

Blog, media społecznościowe, a może newsletter lub e-book? Jeśli prowadzisz swój biznes, z pewnością nie raz zastanawiałeś się, w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy w sieci poszukują informacji, porad, produktów lub usług. Jakiej formy contentu użyć, aby trafiła ona do odpowiedniej grupy odbiorców i wywołała właściwe reakcje? W dzisiejszym artykule przedstawiamy 11 form contentu, które warto znać i wykorzystywać w budowaniu swojej marki oraz komunikacji z klientami.

Content to po prostu treść – wszystko to, co komunikujemy swoim odbiorcom w różnych formatach, treści dopasowane do potrzeb oraz oczekiwań klientów. Na jaką formę warto postawić i gdzie skupić swoje działania?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bowiem najlepiej będzie, jeśli połączysz kilka różnych form, które będą się uzupełniać, a co najważniejsze – razem będą stanowić element skutecznej strategii komunikacyjnej. Poniżej omawiamy 11 typów contentu i wyjaśniamy, w jaki sposób Twój biznes może je wykorzystać w celu zwiększenia rozpoznawalności marki, a nawet zaangażowania sprzedaży.

Content marketing

1. Blog

To jedna z najpopularniejszych form contentu. Blogi mają długą historię, bo pierwszy z nich powstał już w latach 90. Masz stronę WWW? Rozpocznij blogowanie – nie pisz jednak tylko o swojej firmie, a o produkcie. Pokaż, w jaki sposób rozwiązuje potrzeby Twojego klienta, zastosuj język korzyści. Zaprezentuj się w roli eksperta – buduj swój autorytet, dzieląc się wiedzą oraz doświadczeniem. Prowadzony na stronie WWW blog w znaczący sposób wspomaga pozycjonowanie, a także sprowadza organiczny ruch na stronę, jest więc przy tym stosunkowo tani.

Wpisy blogowe można:

  • tagować,
  • komentować,
  • linkować w innych miejscach np. w kanałach social media.

Prowadzisz sklep z wózkami, zabawkami i akcesoriami dla dzieci? Blog sprawdzi się w Twojej branży naprawdę doskonale! Pamiętaj jednak, aby wpisy dodawać systematycznie – minimum raz w miesiącu. O zaletach blogowania możesz przeczytać w jednym z naszych artykułów.

2. Social media

Tu po prostu trzeba być – a właściwie nie tylko być, ale także aktywnie współuczestniczyć w tworzeniu przestrzeni i społeczności. Social media to miejsce, w którym możesz docierać do swoich klientów za pomocą krótkich treści. Wybierz dla swojej działalności jeden lub kilka portali, a następnie stwórz własny, oryginalny format komunikacji, który będzie cię odróżniał od konkurencji i pokaż, co się u Ciebie dzieje. Dziel się wiedzą, pokazuj firmę od zaplecza, pytaj, doradzaj, informuj, pokazuj produkty. Buduj społeczność skupioną wokół marki lub produktu, pamiętając przy tym, aby prowadzić przemyślaną, zaplanowaną wcześniej strategię.

Najpopularniejsze z platform społecznościowych to Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, YouTubeTikTok.

Bez względu na to, czy jesteś architektem, dietetykiem, lektorem języka angielskiego, stomatologiem lub producentem sztucznych kwiatów? W mediach społecznościowych jest miejsce dla każdego!

3. Video — marketingowy must have

Video to jedna z najszybciej rozwijających się form, jest też przy tym najbardziej pożądana – odbiorcy bowiem chętniej oglądają, niż czytają. To właśnie na materiałach video użytkownicy zatrzymują się najczęściej i na najdłużej. Obecnie każdego dnia konsumenci oglądają więcej filmików niż kiedykolwiek wcześniej, a nic nie wskazuje na to, by ta tendencja miała ulec zmianie. Video są chętniej udostępniane i komentowane – właśnie to czyni je najlepszą formą contentu pod względem zaangażowania odbiorców oraz zasięgu – bez względu na branżę czy wielkość firmy. Reklamy wykorzystujące ten format cechują się statystycznie niższym kosztem, a nawet wyższym współczynnikiem przejścia na docelową witrynę.

Prowadzisz butik z odzieżą? Krótkie formaty w formie Stories przykują uwagę Twoich klientów!

Relacja video

4. Webinar

To nowoczesny format szkoleniowy (tzw. e-learning) wykorzystujący transmisję audio-video w czasie rzeczywistym, pozwalający przeprowadzić szkolenie w trybie live. Ogromną zaletą jest możliwość prowadzenia obustronnej komunikacji między prowadzącym a uczestnikami webinaru.

Prowadzisz szkolenia stacjonarne? Uczysz języka angielskiego? Umawiaj się na grupowe webinary ze swoją grupą!

5. E-book

E-book to elektroniczna wersja tradycyjnej książki, którą można czytać za pomocą czytnika, tabletu lub komputera. Zamiast papierowej książki możesz wydać e-booka, którego Twoi klienci będą mogli zakupić bądź pobrać w zamian za np. zapisanie się do listy mailingowej czy dołączenie do programu lojalnościowego. Jesteś coachem lub psychologiem? Wydanie e-booka z poradami wydaje się być rozwiązaniem idealnym!

6. Podcast

Ta forma contentu obecnie zyskuje na coraz większej popularności – po słowie pisanym i ruchomych obrazach przyszedł czas na słuchanie. Podcaster zazwyczaj dzieli się wiedzą w dziedzinie, w której jest ekspertem, komentuje bieżące wydarzenia, przeprowadza wywiady – to w pewnym sensie unowocześniona wersja audycji radiowej. Co jest tak naprawdę najfajniejsze w podcastach? Przede wszystkim fakt, że możesz ich słuchać, kiedy tylko zechcesz – prowadząc samochód, biegając, spacerując. To świetny sposób na dotarcie do odbiorców podczas budowania marki osobistej.

Podcast

7. Newsletter

Choć zwykle kojarzy się ze spamem wypełniającym skrzynkę mailową, to wysyłane do bazy subskrybentów wiadomości wciąż są jednym ze skuteczniejszych sposobów na budowanie relacji marka-klient. Newsletter zawiera zwykle informacje o nowościach, promocjach czy specjalnych ofertach. Jeśli więc stale rośnie Twoja baza subskrybentów, których w pierwszej kolejności chcesz informować na przykład o wyprzedażach, koniecznie wykorzystaj tę formę komunikacji – cechuje się ona naprawdę wysoką skutecznością marketingową.

Jesteś producentem obuwia? Wysyłaj swoim klientom e-maile ze specjalnymi ofertami i kodami rabatowymi!

8. FAQ

Klienci często zadają Ci te same pytania? Pewne kwestie poruszane w wiadomościach z formularza pojawiają się częściej od innych? To znak, że należy umieścić na stronie sekcję FAQ – Frequently Asked Questions. Odbiorcy znajdą w niej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące Twojej oferty. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy zaoszczędzą czas na sformułowanie pytania oraz oczekiwanie na informację zwrotną. Dostępność wiedzy na temat działalności naprawdę może sprawić, że poszerzysz grono swoich klientów.

Prowadzisz salon kosmetyczny? W FAQ zamieść odpowiedź na temat tego, jak należy przygotować się do danego zabiegu.

9. Case study

Zrealizowałeś zlecenie lub projekt, z którego jesteś na tyle dumny, że chcesz się nim podzielić i szczegółowo omówić? Przedstaw go w formie analizy przypadku. Case study zawiera przede wszystkim opis sytuacji wyjściowej, następnie opisane są działania, które zostały podjęte, aby tę sytuację zmienić. Na końcu należy przedstawić rezultaty, jakie udało się uzyskać. To doskonały sposób na to, by wykazać się swoimi kompetencjami i efektami pracy nie tylko w teorii, ale przede wszystkim w praktyce.

Budujesz domy lub jesteś architektem krajobrazu? Dzięki case study masz naprawdę duże pole do popisu.

10. Check list

Wiesz, jak krok po kroku przejść pewien proces – jakie działania należy kolejno podjąć, aby projekt zakończył się powodzeniem? Informacje te możesz ująć w formie check listy, która pomoże zachować spójność i kompletność etapów niezbędnych do wykonania zadania.

Organizujesz przyjęcia weselne? Wskaż młodej parze, jak przygotować się do tego wydarzenia krok po kroku.

11. Infografiki

Ludzie zapamiętują 80% tego, co widzą, a jedynie 20% tego, co czytają. Informacje w postaci grafik mają o 30% większe szanse, że zostaną przeczytane i udostępnione. Dzięki ciekawej oprawie graficznej przykujesz uwagę potencjalnych odbiorców i przedstawisz im ważne informacje.

Jesteś trenerem personalnym? Przygotuj infografikę ze wskazówkami, jakie ćwiczenia warto wykonać podczas rozgrzewki i jak właściwie należy to zrobić.

 

Dobrze zaplanowane i prowadzone działania content marketingowe pomogą Ci zaistnieć w świadomości odbiorców oraz osiągnąć założone cele. Pamiętaj, że dzięki budowaniu trwałej relacji z klientem zdobędziesz jego zaufanie, które szybko przełoży się na skorzystanie z Twojej oferty. Zadbaj o dobry content – zadbaj o przychody swojej firmy!

Udostępnij na: