馃摪Internet News #32

馃摪Internet News #32

Spadek przychod贸w rosyjskich influencer贸w

Ze wzgl臋du na ograniczenie dzia艂alno艣ci TikToka w Rosji oraz ca艂kowite zablokowanie serwis贸w YouTube oraz Twitch dla rosyjskich tw贸rc贸w, tamtejsi influencerzy mierz膮 si臋 z rekordowym spadkiem przychod贸w. Ten stan to oczywi艣cie pok艂osie agresji zbrojnej na Ukrain臋, jednak wi臋kszo艣膰 rosyjskich celebryt贸w zdaje si臋 nie rozumie膰 powagi sytuacji (o czym 艣wiadcz膮 prowokacyjne nagrania, na kt贸rych niszcz膮 produkty luksusowych marek modowych czy filmiki z zap艂akanymi blogerami narzekaj膮cymi na rusofobi臋).

Na rosyjskie kana艂y spo艂eczno艣ciowe uda艂o si臋 przenie艣膰 nieca艂e 10% obserwator贸w, do tego znacznie skurczy艂 si臋 rynek reklamodawc贸w, a mn贸stwo marek wycofa艂o si臋 ze wsp贸艂pracy z tamtejszymi influencerami. To wszystko sprawi艂o, 偶e ich przychody spad艂y nawet o 80%, a wed艂ug ekspert贸w jeszcze przez bardzo d艂ugi czas tw贸rcy z Rosji nie odzyskaj膮 dawnej widowni i lukratywnych kontrakt贸w reklamowych.

Ekspansywna polityka sieci Leroy Merlin w obliczu wojny w Ukrainie

Gdy rosyjska agresja na Ukrain臋 sta艂a si臋 faktem, na federacj臋 na艂o偶ono nie tylko polityczne sankcje, ale tak偶e solidarnie przeciwstawiono si臋 wobec interesom Moskwy. Tym sposobem mn贸stwo 艣wiatowych marek (zar贸wno luksusowych, jak i tych o masowym zasi臋gu) zdecydowa艂o si臋 zawiesi膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰 w Rosji albo zako艅czy膰 j膮 ju偶 na zawsze (taki ruch wykona艂a m.in. sie膰 Jysk). Tym bardziej niezrozumia艂a wydaje si臋 polityka francuskiej marki Leroy Merlin. Zarz膮d otwarcie przyznaje, 偶e nie zamierza opuszcza膰 rosyjskiego rynku, co wi臋cej 鈥 wykorzystuj膮c ograniczon膮 konkurencj臋, zamierza zwi臋kszy膰 dostawy i kontynuowa膰 ekspansj臋 swoich oddzia艂贸w.

Jeszcze wi臋kszym zaskoczeniem okaza艂a si臋 decyzja Leroy Merlin o odci臋ciu ukrai艅skiego oddzia艂u (ponad 800 pracownik贸w) od korporacyjnej komunikacji. W odpowiedzi na przyzwolenie na rosyjsk膮 agresj臋 polskie media ostatecznie zerwa艂y wsp贸艂prac臋 reklamow膮 z sieci膮 (w tym stacja HGTV, kt贸ra realizowa艂a projekty branded content marketingowe pod szyldem Leroy Merlin). Czas poka偶e, na ile taka polityka sprzeda偶owa i wizerunkowa okaza艂a si臋 skuteczna.

Zofia Balcer 鈥 Zast臋pca Team Leadera Dzia艂u Copywritingu

Pierwszy spot Disney+ w Polsce

Korzystanie z serwis贸w streamingowych sta艂o si臋 鈥 obok chodzenia do kina 鈥 najpopularniejsz膮 form膮 ogl膮dania najnowszych film贸w, r贸wnie偶 w naszym kraju. Po Netfliksie, HBO Max czy Amazon Prime wkr贸tce do Polski zawita te偶 d艂ugo wyczekiwany przez kinoman贸w Disney+. Serwis b臋dzie dost臋pny od 14 czerwca 2022 r., dlatego w polskoj臋zycznych social mediach pojawi艂y si臋 ju偶 jego oficjalne profile, a tak偶e pierwszy spot promuj膮cy now膮 us艂ug臋.

W oficjalnym filmie promocyjnym mo偶na zobaczy膰 bohater贸w popularnych produkcji sygnowanych logo Disneya zar贸wno z ostatnich lat (w tym m.in. Hawkeye czy The Mandalorian), jak i tych nieco starszych 鈥 np. Pocahontas. W Disney+ co艣 dla siebie maj膮 znale藕膰 fani Pixara, Gwiezdnych Wojen, Marvela, ale te偶 propozycji wy艂膮cznie dla starszych widz贸w, cho膰by The Walking Dead. Cena miesi臋cznej subskrypcji serwisu w Polsce ma wynosi膰 28,99 z艂.

Biedronka wprowadza w艂asn膮 tarcz臋 antyinflacyjn膮 dla najpopularniejszych produkt贸w

Pog艂臋biaj膮ca si臋 inflacja wyra藕nie daje si臋 we znaki niemal ka偶demu z nas, a wraz z ni膮 szybko rosn膮ce ceny podstawowych produkt贸w, zw艂aszcza spo偶ywczych. Popularna sie膰 dyskont贸w Biedronka postanowi艂a wi臋c wyj艣膰 naprzeciw potrzebom swoich konsument贸w i rozpocz臋艂a akcj臋 pod nazw膮 鈥淭arcza Biedronki Antyinflacyjna鈥. Marka obiecuje, 偶e do ko艅ca czerwca 2022 r. nie podniesie cen najch臋tniej kupowanych produkt贸w 鈥 maj膮 one by膰 oznaczone specjaln膮 etykiet膮.

Co wi臋cej, Biedronka zapewnia r贸wnie偶, 偶e oferuje najni偶sze ceny podstawowych artyku艂贸w jak np. owoce, warzywa czy mi臋so. W zwi膮zku z tym sie膰 zapowiada, 偶e je艣li klient znajdzie w konkurencyjnym sklepie ten sam albo podobny produkt, kt贸ry jest dost臋pny w ni偶szej cenie, Biedronka zwr贸ci mu r贸偶nic臋 w formie e-kodu. Tarcza antyinflacyjna ruszy艂a 12 kwietnia i jest promowana w 12 spotach reklamowych, w kt贸rych pojawiaj膮 si臋 鈥 jak zapewniaj膮 przedstawiciele sieci 鈥 prawdziwi pracownicy sklep贸w.

Dawid Konieczka 鈥 Copywriter

Elon Musk inwestuje w Twittera

Jednym z najpopularniejszych u偶ytkownik贸w Twittera bez w膮tpienia jest Elon Musk 鈥 艣ledz膮 go miliony ludzi, a jego tweety generuj膮 olbrzymie zasi臋gi. Miliarder kupi艂 niedawno 9,2% kapita艂u medium, staj膮c si臋 jego najwi臋kszym udzia艂owcem. Muskowi oferowano miejsce w zarz膮dzie Twittera, ale propozycja ta zosta艂a przez niego odrzucona. Musk zaproponowa艂 z kolei kupienie ca艂ej platformy, do czego ostatecznie nie dosz艂o. Na ten moment nie wiadomo, czy Elon Musk planuje zakupienie kolejnych akcji Twittera, czy te偶 zdecyduje si臋 na ich sprzeda偶. Swoj膮 inwestycj臋 w medium argumentowa艂 tym, 偶e wierzy w potencja艂 Twittera i globaln膮 wolno艣膰 s艂owa.

Ania Mantej 鈥 Specjalista ds. Social Media

Rosyjscy blogerzy chc膮 miliarda dolar贸w odszkodowania od koncernu Meta

Od marca Instagram i Facebook nie dzia艂aj膮 w Rosji, a o zablokowaniu tych portali nie zdecydowa艂a Meta, a nadzoruj膮cy tamtejszy rynek medi贸w i us艂ug cyfrowych urz膮d Roskomnadzor. Rosyjska Rada Bloger贸w za偶膮da艂a od koncernu Meta miliarda dolar贸w odszkodowania, poniewa偶 鈥 jak twierdzi 鈥 wraz z zamkni臋ciem portalu cz臋艣膰 mieszka艅c贸w kraju (chodzi tutaj oczywi艣cie o bloger贸w i influencer贸w) straci艂o swoje g艂贸wne 藕r贸d艂o dochodu. W sytuacji odmowy zap艂aty Rada poinformowa艂a, 偶e b臋dzie zmuszona uda膰 si臋 do s膮du i walczy膰 o to odszkodowanie na drodze procesu.

Aleksandra Wardach 鈥 Specjalista ds. Social Media

Udost臋pnij na: