Artykuł sponsorowany – dowiedz się, dlaczego warto go napisać

Artykuł sponsorowany – dowiedz się, dlaczego warto go napisać

Niezależnie od tego, czy stawiasz pierwsze kroki na rynku i szukasz sposobów na dotarcie do dużej liczby odbiorców wszelkimi możliwymi kanałami, czy właśnie postanowiłeś zmienić profil działalności – artykuł sponsorowany jest skutecznym sposobem budowania zasięgu marki. Z dzisiejszego tekstu dowiesz się tego, czym jest to narzędzie marketingowe, jak powinno wyglądać, a przede wszystkim – jak taki tekst stworzyć.

Czym jest materiał sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to potężne narzędzie marketingowe, choć na pierwszy rzut oka na takie nie wygląda. Według definicji należy do native advertising, czyli zbioru płatnych treści pojawiających się w serwisach zewnętrznych, które swoim kształtem przypominają treści powstające dla tychże serwisów rutynowo – także wszelkiego rodzaju wideo, podcasty czy infografiki. Tym, co wyróżnia wpis sponsorowany, jest umieszczenie w nim określonej promowanej usługi lub produktu.

Artykuł sponsorowany to płatna treść zamieszczona w serwisie zewnętrznym, mająca na celu przyciągnięcie czytelnika i zwrócenie jego uwagi na dany produkt lub usługę. Taki tekst musi zawierać odnośnik, czyli link do oferty. Może mieć również formę podcastu, wideo lub infografiki.

Jak powinien wyglądać artykuł sponsorowany?

W czasie pisania artykułu (po przeprowadzeniu dogłębnego researchu) warto trzymać się pewnego schematu i podzielić tekst na:

  • tytuł – taki, który zainteresuje czytelnika,
  • lead – krótki, ale ciekawy wstęp zachęcający do zagłębienia się w treść,
  • rozwinięcie – podzielone na sekcje, czytelne, wyczerpujące temat, nieodbiegające od niego, zawierające link do strony klienta i wytłuszczenie najważniejszych informacji,
  • zakończenie – dobrze sprawdza się tutaj ponowne wypunktowanie najważniejszych aspektów artykułu,
  • stopkę (nie jest obowiązkowa) – zawierającą dane teleadresowe i krótką informację o firmie.

Zauważ, że artykuł sponsorowany musi:

  • mocno korespondować z wizerunkiem marki – być dostosowany zarówno słownictwem, jak i długością do naszej grupy odbiorców,
  • zawierać element użyteczności dla czytelnika poszukującego konkretnych sposobów na rozwiązanie swoich problemów,
  • prezentować produkt lub usługę w sposób subtelny, nienachalny, a jednocześnie zachęcający do skorzystania z niej,
  • odznaczać się oryginalnością i unikatowością, pozwalającą zaprezentować markę w charakterystyczny dla niej sposób.

Kobieta pracuje w domu na laptopie.

Od słowa do słowa, czyli jak napisać artykuł sponsorowany?

Powinieneś wiedzieć, że wpis sponsorowany powstaje w konkretnym celu. To nie jest tekst na bloga, gdzie masz stałe grono czytelników związanych z Twoją marką, którzy regularnie go odwiedzają. Artykuł sponsorowany musi powstać od początku do końca z intencją zaprezentowania czytelnikowi, słuchaczowi lub widzowi zewnętrznego serwisu usług albo produktów Twojej firmy wraz z prowadzącymi do nich linkami. Zgodnie z obowiązującym prawem prasowym taki artykuł musi być wyróżniony wśród innych publikacji poprzez opisanie go jako tekst sponsorowany.

Tego nie rób – najczęstsze błędy popełniane przez twórców artykułów sponsorowanych

Treść sponsorowana stwarza kuszącą okazję do nakłonienia klienta, aby skorzystał z Twoich usług. Jednak nachalne próby “wciśnięcia” mu produktu to zdecydowanie zła droga. O wiele lepszą jest przemycenie w wartościowej treści wzmianek o tym, co możesz zaoferować, aby Twój odbiorca poczuł się lepiej, na przykład: zyskał piękne włosy, pozbył się brudnych fug, nauczył dziecko jazdy na dwukołowym rowerze czy zapomniał o problemie wszechobecnej sierści zwierzaka w swoim domu.

Tekst ma zachęcić, zaintrygować, zainteresować, a nie zniechęcić i przestraszyć. Jeżeli już uda Ci się ściągnąć czytelnika na swoją stronę, z pewnością zapozna się bliżej ze szczegółami Twojej oferty.

Co jeszcze powinien zawierać artykuł sponsorowany umieszczony w internecie?

Wszystko to, co sprawi, że czytelnik chętnie “zawiesi” na nim wzrok, a zatem:

» krótkie, spójne, łatwe do przeczytania akapity poprzedzone nagłówkami i śródtytułami,
» rzetelne, sprawdzone informacje odpowiadające na potrzeby i pytania czytelnika,
» grafiki, zdjęcia, logo,
» przydatne z punktu widzenia użytkownika linki prowadzące do produktów lub usług.

Nie zapominaj przy tym, że tekst ma budować zasięgi Twojej marki w sieci, zatem musi być przyjazny także dla robotów Google i zawierać:

» frazy kluczowe SEO powiązane z Twoją domeną,
» linki,
» treści przyjazne czytelnikowi, poprawne z punktu widzenia językowego; takie, które algorytmy uznają za wartościowe.

Kobieta pisze na laptopie, kawa, magazyny.

Miejsca do publikacji artykułów sponsorowanych a ich cena

Zapewne zastanawia Cię, ile kosztuje emisja treści sponsorowanych. Wszystko zależy od miejsca, w którym chcesz je opublikować. Lokalne, niewielkie serwisy o ograniczonych zasięgach zazwyczaj życzą sobie o wiele niższych kwot niż popularne platformy internetowe. Jednocześnie – ze względu na to, że stworzenie takiego tekstu zleca się zazwyczaj zewnętrznej firmie – copywriterom lub influencerom, musisz wziąć pod uwagę także sam koszt jego napisania czy to, dla jakiej grupy docelowej powstaje.

Z pewnością wpis sponsorowany to tekst, na który warto poświęcić sporo czasu, aby był rzetelny i zachęcający. Pamiętaj, że od jego jakości zależy zbudowanie dobrego wizerunku marki wśród potencjalnych klientów, a tym samym – lepsza rozpoznawalność oraz idący za nią wzrost wskaźnika sprzedaży.

Udostępnij na: