BERT & SMITH – jak działają algorytmy Google?

BERT & SMITH – jak działają algorytmy Google?

Cyfrowy świat nieustannie ewoluuje, a wraz z nim Google – najpotężniejsza wyszukiwarka dostarczająca najlepsze możliwe wyniki dla zapytań użytkowników. No ale właściwie to jak ona to robi? Przypadek? Magia? Otóż nie. Cała zasługa należy się algorytmom, stale aktualizowanym zbiorom reguł i instrukcji, którymi Google kieruje się w procesie analizowania oraz wyszukiwania najbardziej trafnych wyników. Jeśli znasz się na pozycjonowaniu, pewnie o nich słyszałeś, jeśli nie – zapraszam na krótką przejażdżkę w towarzystwie BERT-a i SMITH-a.

Grafika z napisem Google.

W sieci jest setki miliardów stron internetowych – jakoś to trzeba uporządkować. Wyszukiwarka Google wykorzystuje do tego system rankingowy ustalany przez serię algorytmów działających w różnych kombinacjach. Ich zadaniem jest dokładna analiza witryn oraz uszeregowanie przydatnych i trafnych wyników wyszukiwania. Algorytmy oceniają, klasyfikują i segregują strony w taki sposób, aby użytkownik mógł znaleźć najpotrzebniejsze informacje w jak najkrótszym czasie.

To, czy dana strona internetowa pojawi się w TOP 10 w wynikach wyszukiwania, zależne jest od wielu czynników – każdy z nich oceniany jest przez algorytmy, a od 1998 roku, czyli początków firmy Google, trochę tych algorytmów powstało. Na straży zoptymalizowanych wyników wyszukiwania stoi między innymi system PageRank, RankBrain, Panda, Pingwin, Koliber, Gołąb, Pirat czy Opos.

Neverending story, czyli ciągła aktualizacja algorytmów

Jedną z najnowszych aktualizacji algorytmu Google jest BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Przetwarzanie języka naturalnego ze wszystkimi zasadami i relacjami gramatycznymi oraz interpretacja i zrozumienie pełnego kontekstu słów w zapytaniach to coś, na czym BERT dobrze się zna. Algorytm rozumie intencje użytkownika i pomaga lepiej dopasować wyniki wyszukiwania, szczególnie dla fraz typu long-tail. Jego sukces polega na dwukierunkowości, czyli analizie tej samej frazy w dwóch kierunkach – patrząc na wyrazy, które pojawiają się przed i po słowie kluczowym. Dzięki niemu wyniki wyszukiwania są znacznie lepiej dopasowane do zainteresowań użytkowników – BERT, dziękujemy!

BERT ma nowego brata

Poznaj SMITH-a – nie, nie chodzi o gwiazdę amerykańskiego serialu The Fresh Prince of Bel-Air, Willa Smitha. Mowa o nowym, jeszcze lepszym modelu analizy treści. SMITH, czyli (za długie, nie czytaj) Siamese Multi-depth Transformer-based Hierarchical, to algorytm przewyższający BERTA pod względem zrozumienia długich treści i zapytań. System porównuje oraz rozumie kontekst nie tylko poszczególnych zdań, ale jest w stanie zinterpretować dokładne znacznie długich fragmentów treści.

Bracia BERT i SMITH działają razem, podobno, bo tak naprawdę przedstawiciele Google jeszcze nie potwierdzili wdrożenia nowego mechanizmu (ale oni nie muszą się z niczego tłumaczyć i wiele aktualizacji zawsze owianych było tajemnicą). Pierwszy ma doświadczenie w zakresie rozumienia zdań i krótkich treści do 512 znaków. Z kolei drugi zaprojektowany został jako uzupełnienie BERTA, do oceniania długich artykułów liczących na ten moment do 2048 znaków. Analiza treści przez SMITH-a jest więc bardziej kompleksowa i dokładniejsza.

Hasło - Content is king, engagement is queen.

Surowej oceny algorytmów nie sposób ominąć, ale pisanie dla ludzi to zawsze dobry sposób na sukces

Kończąc naszą krótką przejażdżkę z algorytmami, zatrzymajmy się jeszcze w sympatycznej knajpie o nazwie 'Content is king, engagement is queen'. Bez względu na to, jakie systemy, aktualizacje i nowości wyszukiwarka Google będzie chciała wprowadzić do menu, aby było smacznie, najważniejsze jest dobrej jakości mięso (dla wegan też coś się znajdzie), a więc przydatne i angażujące treści dla ludzi oraz odpowiednio zoptymalizowane dla robotów wyszukiwarki.

Kluczem do sukcesu są naturalne treści zgodne z intencją wyszukiwania użytkowników. Jeśli piszesz, pisz dla swoich czytelników, skupiając się na idealnej strukturze tekstów – czytelne i trafne treści same się obronią.

Zapraszamy do TOP 10

Internet Plus pisaliśmy dla BERT-a i SMITH-a, zanim w ogóle pojawili się na świecie. Nasi copywriterzy i specjaliści SEO tylko czekają na nowe wyzwania!

Udostępnij na: