,

Recykling treści w mediach społecznościowych

Recykling treści w mediach społecznościowych

Nieustanny napływ nowych informacji z otaczającego nas świata, jak również rosnąca liczba postów w mediach społecznościowych sprawiają, że tworzenie unikalnych, a przy tym ciekawych treści stanowi nie lada wyzwanie. Starsze publikacje błyskawicznie są zastępowane nowymi, więc po tygodniu już nikt nie pamięta o świetnym artykule czy poście, który pojawił się kilka dni wcześniej.

W związku z tym firmy, specjaliści od marketingu czy twórcy internetowi codziennie stają przed dylematem, jak we właściwy sposób wykorzystać dostępne zasoby do osiągnięcia jak najlepszych efektów. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na radzenie sobie z tym wyzwaniem jest recykling treści. Pozwala on nie tylko oszczędzić czas, ale także poprawić zasięgi, zaangażowanie i skuteczność działań marketingowych.

recykling contentu w mediach społecznościowych marki

Co to jest recykling treści i czym różni się od cross-postingu oraz repostingu?

Recykling treści to proces ponownego wykorzystywania istniejących już materiałów, ale w zmienionej lub uaktualnionej formie m.in. w mediach społecznościowych. Może to oznaczać np. przekształcenie artykułu blogowego w serię postów na Facebooku, stworzenie infografiki na Instagrama na podstawie raportu, czy przygotowanie i publikację serii krótkich TikToków z najważniejszymi fragmentami przeprowadzonego webinaru czy transmisji live.

Celem tych działań jest maksymalne wykorzystanie stworzonego już contentu, z jednoczesnym dostosowaniem go do różnych formatów, które lepiej odpowiadają potrzebom i preferencjom odbiorców danej platformy.

Warto przy tym zaznaczyć, że recykling treści nie jest tym samym co cross-posting czy reposting. Cross-posting polega na jednoczesnym publikowaniu dokładnie tej samej treści na różnych platformach. Możemy więc dodać tę samą treść na Facebooku, Instagramie i Twitterze. Jest to szybki sposób na dotarcie do odbiorców korzystających z różnych kanałów. Należy jednak pamiętać, że platformy mają swoje specyficzne cechy więc to, co działa doskonale na Instagramie, niekoniecznie będzie odpowiednie dla sposobu komunikacji powszechnie stosowanego na LinkedIn.

Z kolei reposting to ponowne udostępnienie tej samej treści w niezmienionej formie. Może to być przydatne w przypadku tzw. evergreen content, czyli tematów, które nie tracą na wartości czy aktualności i mogą być publikowane wielokrotnie, np. klasyczne poradniki czy artykuły na ponadczasowe tematy. Recykling treści różni się od niego tym, że stanowi sposób na kreatywne przekształcenie starych materiałów w nowe, atrakcyjne formy, dzięki czemu zagadnienia wykorzystywane są długotrwale i efektywnie.

recykling treści w social media np z użyciem evergreen contentu

Jak skutecznie recyklingować treści w mediach społecznościowych?

Skuteczność recyklingu treści zależy przede wszystkim od umiejętności dostosowania wykorzystywanych materiałów do specyfiki platform społecznościowych oraz zdolności redakcyjnych samego twórcy.

Istnieje wiele sposobów na skuteczne przeredagowanie contentu, a wśród nich warto wymienić kilka najważniejszych.

1. Dostosowanie treści do różnych platform, gdyż każda z nich wyróżnia się swoją specyfiką i wymaga odpowiednich formatów. Dobrze jest znać te różnice i umiejętnie je wykorzystać. Przykłady:

  • artykuł blogowy można przekształcić w serię postów na LinkedIn, które będą dotyczyły najważniejszych punktów z tekstu, a każdy z nich zostanie omówiony w osobnym poście. Takie podejście sprawi, że artykuł zyska większą widoczność, ale także będzie bardziej angażujący dla odbiorców;
  • infografika stworzona na podstawie raportu świetnie sprawdzi się na Pinterest czy Instagramie, gdzie wizualna forma treści jest szczególnie ceniona. W erze scrollowania to obrazy najprawdopodobniej przyciągną uwagę odbiorców i zachęcą ich do interakcji;
  • długi webinar lub video podcast z solidną porcją wiedzy może zostać przekształcony w krótsze formy wideo z tak zwanymi highlightami wydarzenia, które będą bardziej atrakcyjne na platformach YouTube (Shorts), TikTok czy Instagram (Stories i Reels).

wykorzystaj potencjał swoich treści w różnych formatach popularnych w poszczególnych kanałach social media

2. Tworzenie różnych formatów treści, czyli przygotowanie nowego artykułu albo wideo, w których można ponownie wykorzystać istniejący content w różnych formach, aby dotrzeć do różnych grup odbiorców.

Użytkownicy różnią się preferencjami dotyczącymi sposobu przekazywania treści – niektórzy wolą czytać, inni – oglądać wideo, a jeszcze inni mogą preferować formy wizualne, takie jak infografiki czy diagramy. Im więcej formatów powstanie, tym większa szansa, że trafią one do szerszego kręgu odbiorców.

3. Wykorzystanie evergreen content – niektóre tematy są aktualne przez lata i dlatego nazywamy je “wiecznie zielonymi (świeżymi) treściami”. Nie tracą one na aktualności, zatem pozostają wartościowe przez długi czas. Do takich materiałów należy zaliczyć m.in. poradniki, instrukcje, klasyczne analizy branżowe czy posty dotyczące podstawowych zagadnień.

4. Analiza wyników i optymalizacja – przy wykorzystaniu recyklingu treści warto na bieżąco analizować wyniki i sprawdzać, które treści cieszą się największym zainteresowaniem, a – co za tym idzie – są najbardziej interesujące. Dzięki tej wiedzy można zoptymalizować przyszłe działania, koncentrując się na treściach i formatach, które przynoszą najlepsze efekty.

Na przykład, jeśli analityka wykazuje, że większym zainteresowaniem niż artykuły, cieszą się posty z infografikami, warto skoncentrować się na tworzeniu właśnie tego typu treści.

jedna treść bazowa wiele postów na różnych portalach społecznościowych

Recykling treści stanowi jedną z najskuteczniejszych strategii marketingowych, ponieważ pozwala na maksymalne wykorzystanie stworzonych już materiałów – na przygotowanie których ktoś już poświęcił czas, bez konieczności powielania pracochłonnych działań od zera. Dzięki odpowiedniemu przeredagowaniu i dostosowaniu contentu do różnych platform, tworzeniu zróżnicowanych formatów oraz regularnej analizie wyników, możliwe jest zwiększenie zaangażowania odbiorców. To z kolei przekłada się na poprawę efektywności działań marketingowych. Dobrze zaplanowana strategia nie tylko oszczędza czas oraz zasoby, ale też umożliwia budowanie wizerunku i skuteczniejsze zaznaczenie obecności marki w mediach społecznościowych.

Jest to sposób na to, by nie tracić wartości materiałów, które zostały już kiedyś stworzone, a więc pochłonęły czas i energię ich twórcy. Przekształcanie istniejących już treści w nowe formy z pewnością warto wykorzystywać w social mediach przede wszystkim jako wsparcie innych działań marketingowych, łącznie z linkowaniem zewnętrznym.