Quality Score, czyli narzędzie diagnostyczne mierzące jakość reklamy Google Ads

Quality Score, czyli narzędzie diagnostyczne mierzące jakość reklamy Google Ads

Większa częstotliwość wyświetlania reklam w Google Ads oraz ich lepsze pozycje w dużej mierze zależą od wyniku jakości reklamy. Jest to wskaźnik mierzony w skali od 1 do 10, do którego ma dostęp każdy, kto korzysta z panelu Google Ads. Przy pomocy tego narzędzia możemy zweryfikować, jak wypadamy na tle konkurencji oraz nad którą ze składowych jakości reklamy powinniśmy jeszcze popracować, aby była ona wyższa.

Gdzie znajdziemy informacje na temat wyniku jakości?

Aby dowiedzieć się jaki wynik uzyskała reklama, należy z poziomu słów kluczowych kampanii przejść kolejno w: “Kolumny” następnie – “Modyfikuj kolumny”, a później “Wynik jakości”.

Modyfikacja kolumn

W rozwijanym menu szukamy pozycji “Wynik jakości” i zaznaczamy elementy wyszczególnione poniżej.

W rozwijanym menu szukamy pozycji “Wynik jakości” i zaznaczamy elementy wyszczególnione poniżej.

Po zapisaniu nowych ustawień kolumny ze statystykami zostaną wzbogacone o dodatkowe pola z ocenami poszczególnych komponentów jakości reklamy.

Szczegóły oceny

Komponenty wyniku jakości

Każdy element jakości jest tu określany za pomocą stanu “Poniżej przeciętnej”, “Przeciętnie” lub “Powyżej przeciętnej” i wyliczany na podstawie porównania danej reklamy z reklamami innych usługodawców, które wyświetliły się w wynikach wyszukiwania na takie samo słowo kluczowe w przeciągu ostatnich 90 dni. Elementami, które mają wpływ na jakość reklamy, są:

  • trafność reklamy – czyli określenie, jak dobrze jest ona dopasowana do konkretnego zapytania użytkownika,
  • przewidywany współczynnik klikalności (CTR) – prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy przez użytkownika, gdy zostanie mu ona wyświetlona,
  • jakość strony docelowej – stopień przydatności strony, na którą przekierowany zostanie użytkownik oraz trafność informacji, jakie się na niej znajdują.

Sposoby na poprawienie elementów wyniku jakości

Aby trafność reklamy była większa, warto przyjrzeć się słowom kluczowym. Wskaźnik ten informuje bowiem o poziomie dopasowania ogłoszenia do słowa kluczowego, które na nie kieruje. Jeżeli ocena komponentu jest inna niż “Powyżej przeciętnej” zwróć uwagę na:

  • dopasowanie tekstu reklamowego do słów kluczowych – postaraj się wykorzystać użyte wyrażenia kluczowe w nagłówkach i opisach reklamy,
  • grupowanie słów kluczowych – warto pogrupować hasła tematycznie, możesz zastosować podział według produktu lub usługi.

Jeżeli chcesz podnieść wynik współczynnika klikalności (CTR), sprawdź jakie informacje znajdują się w tekście Twojej reklamy. Warto zadbać o to, aby był on jak najbardziej atrakcyjny dla użytkownika i zawierał zalety produktu czy współpracy z Twoją firmą. Treść powinna nawiązywać do słów kluczowych, które powodują wyświetlanie danej reklamy. Dodatkowo wzbogacenie jej o przekonujące wezwania do działania wpłynie pozytywnie na ocenę skuteczności komponentu. W ramach eksperymentu możesz testować różne call to action, aby w efekcie pozostawić w kampanii te o najwyższej skuteczności.

Gdy chcesz skupić się na podniesieniu oceny jakości strony docelowej, skup się na aspektach technicznych witryny. Zadbaj, aby strona szybko wczytywała się zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych, a poruszanie się po niej było łatwe i intuicyjne. Warto skupić się także na spójności strony docelowej i tekstu reklamowego. Ważne jest, aby użytkownicy zawsze byli przekierowywani do podstrony z produktami czy usługami, których rzeczywiście szukają.

Zadbanie oddzielnie o każdy z elementów jakości reklamy przełoży się to na lepszą ocenę jej wyniku. Należy pamiętać także, aby zwrócić uwagę na inne dane związane ze skutecznością konta i pomagające odnaleźć obszary kampanii, które warto byłoby poprawić. Wśród nich można wymienić m.in. współczynnik klikalności, współczynnik konwersji czy zaangażowanie użytkownika w witrynie.

Co nie wpływa na wynik jakości?

  1. Wysokość stawki za kliknięcie – wpływa ona na ranking reklamy, jednakże nie ma przełożenia na wynik jakości.
  2. Liczba konwersji – śledzenie oraz ilość uzyskanych konwersji nie wpływają na wynik jakości reklamy.
  3. Częstotliwość wyświetlania reklamy – jest to element, na który wpływ mają stawki, budżet oraz konkurencyjność słowa kluczowego, jednakże nie ma on wpływu na ocenę reklamy pod względem jakości.
  4. Struktura konta Google Ads – nie ma znaczenia czy na koncie znajduje się kampania z wieloma grupami reklam, czy kilka kampanii z mniejszą liczbą grup.

Czy musimy przejmować się wynikiem jakości reklamy?

Oczywiście, że tak! To, jaki wynik uzyskuje nasza reklama, ma wpływ na kilka istotnych kwestii:

  • wyświetlanie reklamy – Google jest dość rygorystyczny pod względem kreacji reklamowych – w wynikach wyszukiwania pojawiają się tylko te reklamy, które osiągnęły określony poziom jakości. Co więcej, wynik ten wpływa także na ranking reklamy – te, które mają lepszy wynik jakości, wyświetlają się na wyższych pozycjach;
  • wyświetlanie niektórych komponentów reklamy – dodatkowe elementy jak np. rozszerzenie linków do witryny mogą zostać wyświetlone jedynie w przypadku reklam, które pojawiają się powyżej wyników organicznych. Zadbanie o lepszą jakość reklamy wpłynie na jej pozycję i może zaważyć o tym, czy dane rozszerzenie zostanie wyświetlone;
  • koszt kliknięcia reklamy – cena za pojedyncze kliknięcie jest zazwyczaj niższa w przypadku reklam lepszej jakości;
  • skuteczność – reklamy oraz strony docelowe o wyższym wyniku jakości generują większą liczbę kliknięć i konwersji.

Aby skuteczność Twoich działań była jak największa, skup się na tym, aby odpowiadały one potrzebom użytkowników. Zadbaj, aby wpływały pozytywnie na wygodę przyszłych klientów, a wynik jakości reklamy potraktuj jako narzędzie diagnostyczne, które pozwoli Ci to osiągnąć.

Udostępnij na: