Pozycjonowanie lokalne – jak działa i jak je skutecznie wykorzystać?

Pozycjonowanie lokalne – jak działa i jak je skutecznie wykorzystać?

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne (Local SEO) są to działania mające służyć wsparciem użytkownikom, którzy szukają konkretnego produktu lub usługi bez definiowania lokalizacji związanej z miejscem działalności danej firmy. Przy pozycjonowaniu lokalnym podstawową strategią jest wyświetlenie potencjalnym odbiorcom informacji związanych z miejscem, gdzie się znajdują w danej chwili. SEO lokalne ma przede wszystkim szczególne znaczenie na rynku usługowym. Użytkownik wyszukujący konkretną usługę korzysta z podpowiedzi – jakie oferuje Google w wyszukiwarce – dotyczących stacjonarnych sklepów, lokali usługowych np. gastronomicznych, zakładów fryzjerskich czy przychodni lekarskich. Warto także wesprzeć pozycjonowanie lokalne poprzez obecność firmy w wyszukiwarce w formie wizytówki utworzonej w ramach usługi Google Moja Firma. Pozwoli to na dotarcie do potencjalnych konsumentów nawet najmniejszym firmom lokalnym, które nie korzystają z innych rodzajów reklamy w internecie takich jak np. Google Ads.

Pozycjonowanie lokalne.

Jak działa lokalne pozycjonowanie Google?

Google, jako wyszukiwarka, gromadzi dane nie tylko o witrynach internetowych i ich wszelkich powiązaniach. Gigant z Mountain View dysponuje także – między innymi – danymi zebranymi w ramach Map Google (Google Maps). Jest w stanie bez większego problemu określić lokalizację użytkownika oraz spersonalizować listę wyników wyszukiwania, prezentując mu takie, które uzna za przydatne dla niego ze względu na tę właśnie lokalizację. Wyniki lokalne Google są szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorstw typowo lokalnych, takich, jak:
mechanik,

  • fryzjer,
  • restauracja,
  • szkoła,
  • dentysta,
  • lekarz konkretnej specjalizacji,
  • siłownia,
  • oraz innych specjalizacji, w przypadku których jest wskazany bezpośredni kontakt.
Wyniki wyszukiwania - fryzjer.
Wyniki wyszukiwania dla frazy “Fryzjer” – bez dopisku miejsca Google i tak automatycznie dopasowuje wyniki do konkretnej lokalizacji, z której wyszukujemy.

Wyniki wyszukiwania na lokalne słowa kluczowe – dlaczego warto w nich być?

Tak naprawdę przyczyn jest wiele. Najbardziej podstawowym powodem jest fakt, że Google w przypadku wielu wyrażeń kluczowych przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania, uatrakcyjnia je m.in. o mapę, która wskazuje lokalizację regionalnych firm powiązanych z daną frazą i najbardziej dostosowane do treści zapytania użytkownika.

Pozycjonowanie lokalne ma także pomóc zwiększyć szansę ściągnięcia potencjalnego użytkownika na stronę internetową. Warto również wspomnieć o innych zaletach pozycjonowania lokalnego w Google:

> Spora część internautów szukających usług lokalnych dokonała zakupu w późniejszym czasie.
> Wielu ludzi poszukuje konkretnych usług w trakcie podróży np. pociągiem czy tramwajem.
> Większość użytkowników smartfonów i tabletów wyszukuje słowa kluczowe z lokalnymi przedsiębiorstwami.
> Klienci lokalni bywają bardziej lojalni i chętni do ponownego zakupu oraz powrotu. Jest to spowodowane zapewne przyzwyczajeniem i wiedzą, że w razie jakiejkolwiek potrzeby mogą przyjść, by porozmawiać twarzą w twarz o oczekiwaniach względem usługi czy produktu.
> Kiedy użytkownik trafi do lokalu stacjonarnego, jest go łatwiej przekonać, aby skorzystał właśnie z naszej usługi.

Pozycjonowanie lokalne w przypadku dużych miast

Jeżeli omawiamy, dlaczego pozycjonowanie lokalne jest bardzo ważne, warto wspomnieć jeszcze o kwestii local SEO w przypadku większych miast takich jak Warszawa, Poznań czy Kraków. Wyniki lokalne wcale nie oznaczają tylko i wyłącznie tych związanych bezpośrednio z danym miastem. Mają one znaczenie dla wyrażeń kluczowych powiązanych z konkretną dzielnicą np. “kosmetyczka Wilda” czy “dentysta Piątkowo”.

 

Pozycjonowanie regionalne a pozycjonowanie lokalne

O ile w pozycjonowaniu lokalnym użytkownicy wyszukują jakąś usługę dla konkretnego miasta, o tyle – w przypadku pozycjonowania regionalnego – obszar ten można bardziej rozszerzyć. Słowa kluczowe z dopiskiem np. województwa były popularne kilka lat temu i bardzo często proponowane przez firmy pozycjonerskie. Dzisiaj cieszą się mniejszą popularnością, co nie oznacza, że nie mają racji bytu. Uważam, że jest to kwestia odpowiedniego ich zastosowania, gdyż istnieją branże, gdzie użycie nazwy regionu jest naprawdę istotne, a raczej rzekłbym must have. Turystyka – to branża, w której działania obejmujące regional SEO są bardzo ważne, ponieważ wiele osób planujących wyjazd w danym kierunku, nie jest zdecydowanych na wybranie konkretnej miejscowości, a raczej większego regionu. Zauważmy, że jego określenie może być stosunkowo szerokie, ponieważ dotyczy zarówno “Tatr”, jak i bardziej sprecyzowanego regionu typu “Trójmiasto”, które jest obszarem większym niż pojedyncza miejscowość.

Pozytywne opinie przy lokalnym SEO

Warto dbać o opinie dla swojej firmy – to oczywiste i wiadome. W przypadku pozycjonowania lokalnego jest to jeszcze bardziej widoczne, gdyż pojawiają się one w wynikach wyszukiwania, gdzie użytkownicy mogą wyrazić swoje zdanie w wizytówce Google stworzonej w Google Moja Firma.

Pozytywne opinie.
Poszczególne opinie firm widoczne są przy wizytówkach w Mapach Google.

 

Wynika z tego jasno, że warto, a nawet trzeba zachęcać zadowolonych klientów do tego, aby pozostawili opinię – najlepiej opisową, z jak największą liczbą gwiazdek – w Google. Nasuwa się tutaj pytanie, dlaczego warto stosować opisowość? Pomijając wiarygodność – dlatego, że Google cyklicznie weryfikuje prawdziwość tych ocen i zdarza się, że są one usuwane – najczęściej te pisane zbyt schematycznie.

Co jednak zrobić z opiniami negatywnymi? Najlepiej na nie odpowiedzieć, ponieważ nawet jeżeli przekonamy oceniającego, to sami klienci, a także potencjalni kupujący będą widzieć, że nie jesteśmy obojętni na krytykę, a tym samym – staniemy się bardziej wiarygodni w ich oczach.

Wizytówki NAP i katalogi lokalne

W pozycjonowaniu lokalnym pomóc może obecność witryny w różnego rodzaju bazach teleadresowych, czyli stronach, które grupują tzw. wizytówki NAP (Name, Address, Phone number). Oczywiście mowa tutaj głównie o takich bazach jak PanoramaFirm.pl, Targeo.pl czy PKT.pl, ale także o bardziej lokalnych i regionalnych bazach firm, kontaktów czy spisów branżowych fachowców.

Dane strukturalne

Kiedy optymalizujemy witrynę onsite, aby lepiej dopasować ją do widoczności w wynikach lokalnych, musimy zadbać o uzupełnienie tzw. danych strukturalnych, czyli Schema.org. Dzięki tym danym wyszukiwarki internetowe, w tym Google, lepiej rozumieją zawartość strony, a pośród danych, które można w nich umieścić, znajdują się chociażby takie informacje jak:

  • adres,
  • branża,
  • dni oraz godziny otwarcia,
  • adresy mediów społecznościowych.

Pamiętaj o portable

Na koniec tego artykułu chciałbym wspomnieć jeszcze kilka słów o portable, a właściwie mobile. Przyjazność dla mobilnych urządzeń to podstawa w przypadku pozycjonowania lokalnego. Użytkownicy szukający firm w pobliżu konkretnej lokalizacji, to najczęściej ludzie, którzy znajdują się w ruchu i sprawdzają informacje na smartfonie. Jeżeli Twoja witryna nie będzie przyjazna dla urządzenia mobilnego jak smartfon czy tablet, będziesz tracić jeszcze więcej, aniżeli w przypadku pozycjonowania ogólnego.

Udostępnij na: