Mniej znaczy więcej – działania przedsiębiorstw w duchu zero waste

Mniej znaczy więcej – działania przedsiębiorstw w duchu zero waste

Zero waste lub jego lżejsza forma – less waste to ruch mający na celu w jak największym stopniu ograniczyć produkcję śmieci. Zero waste to inaczej brak marnotrawstwa – nie tylko opakowań z tworzyw sztucznych, ale również ubrań czy żywności. Nurt ten związany jest także z zyskującym na popularności minimalizmem. Nawoływanie do wielokrotnego wykorzystywania opakowań, naprawiania i wymieniania się produktami zamiast ich wyrzucania skutkuje małymi krokami, które coraz częściej podejmujemy w codziennym życiu. Zabieramy na zakupy własne torby, by nie kupować foliowych siatek, w marketach wybieramy tzw. samotne banany, ratując je przed wyrzuceniem, robimy zakupy w sklepach z odzieżą używaną, dając jej drugie życie, korzystamy z butelek oraz dzbanków filtrujących, zamiast kupować wodę w plastikowych opakowaniach. To tylko niektóre praktyki stosowane w ramach zero i less waste.

Zero waste – idea, która zakłada jak najmniejsze generowanie śmieci, a tym samym działanie na rzecz środowiska naturalnego. Nurt ten wykorzystywany jest również w marketingu.

Do kawiarni z własnym kubkiem, do sklepu ze swoją torbą – less waste na co dzień

Instytucje propagujące nurt zero waste organizują różnego rodzaju akcje mające na celu promowanie idei ograniczania marnotrawstwa. Jedną z najpopularniejszych jest inicjatywa #zwłasnymkubkiem – w kawiarniach, które się do niej przyłączyły, możesz zamówić napój na wynos do własnego kubka, zamiast korzystać z jego jednorazowego odpowiednika, dzięki czemu nie przyczynisz się do produkcji nadmiernej ilości odpadów. Taka kawa czy herbata jest także tańsza, co sprawia, że pomysł ten jest nie tylko pożyteczny dla środowiska, ale również stanowi skuteczny zabieg marketingowy. Ta i wiele innych inicjatyw spotyka się z coraz szerszym zainteresowaniem, co sprawia, że nurt zero waste chętnie wykorzystywany jest również w strategiach marketingowych różnych firm.

Worek raszlowy z zakupami.

Zero waste na dużą skalę

Idea zero waste, nawet jeśli jest tylko modą, to jest to trend niezwykle ważny i pożyteczny. Spotyka się on również z coraz większym zainteresowaniem – niezależnie od tego, czy to za sprawą organizacji proekologicznych, działań influencerów, czy z jakiegokolwiek innego powodu, ważny jest efekt. Świadomość na temat zero waste wśród społeczeństwa jest niezwykle istotna, a nasze małe kroki mają wielką moc, jednak wiele więcej mogą zrobić olbrzymie korporacje. To one podejmując walkę z marnotrawstwem i dając dobry przykład, są w stanie rozpocząć pozytywną zmianę. Tworząc reklamę w duchu zero waste, mogą nie tylko zachęcać do tej idei odbiorców, ale również przyciągnąć i zatrzymać przy sobie Klientów.

„PRZYDA SIĘ”, czyli szwedzki sposób na niemarnowanie

Przykładem świeci szwedzka marka IKEA, która wprowadziła kolekcję „PRZYDA SIĘ” mającą na celu przypomnienie o dawno zapomnianych rzeczach zalegających w piwnicy czy na strychu. W kolekcji tej znalazły się m.in. takie pozycje jak „Długoleżący” komplet jadalniany z piwnicy oraz „Nigdy nieużywane” akcesoria kuchenne. Akcja ta pozwoliła na pokazanie, jak dać przedmiotom drugie życie, a także trafiła do serca każdego zaangażowanego w ideę zero waste Klienta. Ponadto na uwagę zasługuje również spot autorstwa IKEA zatytułowany „Stuff Monster” budzący w odbiorcach pozytywne emocje w stosunku do starych mebli oraz dodatków. Reklama ta pokazuje, że nieużywane rzeczy mogą znaleźć nowy dom, zamiast trafiać na śmietnik. I to jest właśnie marketing zero waste w najlepszym wydaniu.

Zgnieciona puszka coli.

Korporacyjne zero waste

IKEA oczywiście nie jest jedyną korporacją, której reklamy namawiają do nurtu ograniczenia produkcji śmieci i niemarnowania. Coca-Cola w ramach strategii „World Without Waste” zakłada, że do 2030 roku wszystkie wyprodukowane puszki i butelki zostaną poddane recyklingowi. Ponadto Coca-Cola stawia w Warszawie recyklomaty, które służą do recyklingu plastikowych i szklanych butelek, a także aluminiowych puszek. Zero waste to nie tylko małe kroki każdego z nas, to przede wszystkim działania zakrojone na szeroką skalę, którym początek mogą dać m.in. globalne korporacje. Marketing zero waste promując tę chwalebną ideę, może być również sposobem na reklamę dla danego przedsiębiorstwa, a nawet pomysłem na biznes. Należy jednak pamiętać, by podążając za tym ekologicznym trendem, zachować autentyczność i spójność marki.

Udostępnij na:
Facebook
Twitter
LinkedIn