Marketing kontekstowy – przyszłościowa strategia sprzedaży produktów i usług

Marketing kontekstowy – przyszłościowa strategia sprzedaży produktów i usług

Marketing kontekstowy – przyszłościowa strategia sprzedaży produktów i usług

Dzisiejszy odbiorca jest bombardowany różnorodnymi, nie zawsze dopasowanymi do niego komunikatami. Z pewnością jest to męczące dla użytkownika, natomiast dla samego sprzedawcy – po prostu nieopłacalne. Jeżeli myślisz o tym, aby skutecznie docierać do swojej grupy docelowej – koniecznie zapoznaj się z pojęciem marketingu kontekstowego.

Marketing kontekstowy – zespół działań i treści skierowanych do konkretnego użytkownika.

Co to jest marketing kontekstowy?

Właściwa treść dla właściwego odbiorcy we właściwym czasie – tak w skrócie można opisać to, czym jest marketing kontekstowy. Wbrew pozorom jednak prowadzenie takich działań nie jest to łatwe, bo aby powstała skuteczna kampania kontekstowa, potrzeba wielu danych takich jak lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania, czas rzeczywisty czy historia zakupów. Połączenie tych wszystkich czynników we właściwy sposób to klucz do przekazu generującego wzrost konwersji.

Ludzie pracujący w agencji marketingowej na spotkaniu

Reklama kontekstowa, marketing kontekstowy czy content marketing?

Te trzy pojęcia, chociaż brzmią podobnie – znaczą coś zupełnie innego. Reklama kontekstowa skupia się na prezentowaniu treści tak, aby były dopasowane do tematyki stron, na których są wyświetlane. Content marketing z kolei to tworzenie atrakcyjnych i pożytecznych treści dla określonej grupy odbiorców. Marketing kontekstowy natomiast obejmuje również takie aspekty jak aktualny czas oraz informacje o tym, co użytkownik kupował do tej pory. Możemy zatem powiedzieć, że fundamentem wszystkich działań powinna tu być personalizacja.

Jakie praktyki obejmuje marketing kontekstowy?

Jak każdy rodzaj marketingu, także i ten kontekstowy obejmuje różnorodne działania dążące do przyciągnięcia użytkownika. Wśród nich warto wymienić chociażby:

  • e-mail marketing, czyli przypomnienia mailowe o promocjach na kupowane wcześniej produkty,
  • geotargetowanie, czyli komunikaty skupiające uwagę na sklepach lub punktach gastronomicznych w okolicy, w której znajduje się użytkownik,
  • sprzedaż sugestywna, czyli wskazówki dotyczące produktów, które pasują do Twoich preferencji – takie komunikaty często zaczynają się od zdania “Być może spodoba Ci się także…”, “A może byłbyś zainteresowany również…”.

Czym się różni context marketing od real-time marketingu?

Nie sposób, pisząc o marketingu kontekstowym, nie wspomnieć o real-time marketingu. Jest to działanie pokrewne, jednak – w przeciwieństwie do context marketingu, o wiele mocniej osadzone w czasie rzeczywistym. Ten typ przekazu powstaje jako szybka odpowiedź na bieżące wydarzenia, które odbijają się w sieci głośnym echem. Mogą to być premiery filmowe, skandale w świecie show-biznesu, wydarzenia polityczne itp. Nie jest też skierowany do konkretnego odbiorcy – brakuje mu zatem elementu personalizacji.

Hasło "marketing strategy" napisane na kartce papieru

Korzyści związane z marketingiem kontekstowym dla sprzedawcy

Wiemy już, czym jest marketing kontekstowy i czego potrzeba, aby działał. Pozostaje zatem pytanie – jakie korzyści osiągniemy, korzystając z niego? Z pewnością można tu wymienić:

  • podniesienie poziomu atrakcyjności oferty – lepiej dopasowane do użytkownika treści są przez niego lepiej odbierane i cieszą się większym zainteresowaniem;
  • zebranie grona stałych klientów – zadowolony klient to często stały klient, który regularnie wraca po kolejne zakupy. Z punktu widzenia sprzedawcy to “stałe źródło dochodu”. Context marketing buduje zatem pozytywne skojarzenia i poczucie przynależności;
  • stworzenie okazji do wyróżnienia się na tle konkurencji – chociaż wymaga czasu i zebrania wielu danych, to z pewnością warto, bo poprzez bardziej spersonalizowane oferty znacznie lepiej docieramy do konsumenta.

Czy klient również skorzysta na marketingu kontekstowym?

Często zarzuca się context marketingowi, że jego zalety są jednostronne i że jest nastawiony jedynie na zwiększenie zysku sprzedawcy. Tymczasem – jak się okazuje – może on być także wsparciem dla samego klienta. Biorąc pod uwagę, że nadmiar reklam bywa irytujący, zmniejszenie ich liczby poprzez spersonalizowanie ofert może pomóc zabieganemu konsumentowi podjąć właściwą decyzję zakupową.

W przypadku osób korzystających z zakupów internetowych cyklicznie taki przekaz może zawierać cenne informacje o promocjach lub pojawieniu się produktu odpowiadającego preferencjom konsumenta. Zdarza się, że nawet jednorazowy, ale dobrze przyjęty SMS czy e-mail skłania do późniejszego, regularnego korzystania z oferty danego sklepu.

Osoba czytająca książkę "Understanding digital marketing"

Przyszłość marketingu kontekstowego

Dobrze zaplanowane, dobrane do potrzeb klientów kampanie to klucz do sukcesu – również dzięki wspierającym pozyskiwanie danych algorytmom. Biorąc pod uwagę coraz bardziej precyzyjne działania sztucznej inteligencji i pojawiające się na rynku korzystające z niej urządzenia, takie jak podłączone do smart home lodówki, które same zamawiają brakujące produkty, możemy mieć pewność, że marketing kontekstowy ma sens, a ponadto – będzie go w naszym otoczeniu o wiele więcej.

Udostępnij na: