Green is the new black – ekomarketing w trosce o dobro naszej planety

Green is the new black – ekomarketing w trosce o dobro naszej planety

Zanieczyszczanie powietrza, globalne ocieplenie, produkcja trudnych do ponownego przetworzenia tworzyw sztucznych, zmiany ekosystemów, zmniejszenie liczby, a nawet całkowite wymieranie kolejnych gatunków zwierząt… – powodów, aby martwić się o naszą planetę, jest coraz więcej. Na szczęście świadomość na temat ograniczonej wytrzymałości środowiska wzrasta. Staliśmy się bardziej wrażliwi na kwestie dotyczące ochrony przyrody. Czujemy też większą odpowiedzialność społeczną. Zmianie uległy również nasze decyzje zakupowe – sięgamy po produkty i usługi przyjazne środowisku. Dzięki popularnej idei zrównoważonego rozwoju zmiany zauważalne są także na wielu poziomach marketingu – mowa tu o ekomarketingu, który już od dłuższego czasu jest jednym z trendów promocyjnych na rynku e-commerce.

Make Earth green again!

Zielony marketing zwany inaczej ekomarketingiem to działania, które jednocześnie tworzą skuteczną kampanię reklamową, uzyskując zainteresowanie potencjalnych klientów oraz propagują postawy proekologiczne.

Odpowiednio zaplanowana strategia ekomarketingu może przynieść znaczne korzyści, zarówno dla przedsiębiorcy, jak i środowiska. Wiele osób gotowych jest zapłacić wyższą cenę za produkt czy usługę oferowaną przez firmę, która prowadzi odpowiedzialne działania biznesowe przyjazne środowisku. Dla współczesnego wymagającego konsumenta liczą się zarówno procesy produkcyjne, jak i proekologiczny wizerunek marki. Zaczęliśmy zwracać uwagę nie tylko na biodegradowalne opakowania produktów czy etykiety, ale również na warunki magazynowania, transportu czy pozyskiwania surowców.

Marketing przyszłości w odcieniach zieleni

Ekomarketing może dotyczyć różnych aspektów działalności firmy, a każdy, nawet najmniejszy krok w stronę bycia eko ma znaczenie. Jedną z najważniejszych kwestii jest technologia. Powszechnie wykorzystywane metody produkcji generują ogromną ilość odpadów, dlatego warto postawić na nowoczesne rozwiązania takie jak, odnawialne źródła energii czy pojazdy 'eco friendly'. Znaczenie ma humanitarny sposób testowania produktów bez narażania zdrowia ludzi czy zwierząt oraz stosowanie opakowań wykonanych z surowców uzyskanych z recyklingu. Odpowiedzialne tworzenie produktów pod względem pochodzenia surowców, receptury czy procesów produkcji to jednak nie wszystko. Ważny jest także udział w akcjach proekologicznych i organizowanie wydarzeń popularyzujących działania na rzecz ochrony środowiska.

Marketing ekologiczny kojarzony jest głównie z działalnością dużych koncernów, jednak zainteresowanie zieloną formą reklamy, skierowaną w stronę świadomych, dbających o środowisko konsumentów wykazują również lokalne, małe biznesy. Szklane opakowania i torby wielokrotnego użytku, odzież wyprodukowana z biodegradowalnych materiałów, specjalne półki zero-waste, cykliczne zbiórki elektrośmieci, aplikacje do walki z marnowaniem żywności – to tylko niektóre z przejawów zielonego ruchu. Tendencja do promowania zasad ekomarketingu stale rośnie. Wszystko wskazuje na to, że zielony marketing może stać się przyszłością gospodarki – dlatego warto w niego inwestować!

Kto gra w zielone i robi to dobrze?

Firma Carlsberg nie tylko zrezygnowała z używania folii do owijania wielopaków (Snap Pack), ale planuje sprzedaż piwa w butelkach nadających się do recyklingu wykonanych z włókna roślinnego – Green Fibre Bottle. Idąc w ślady konkurencji, Corona opracowała rozwiązanie o nazwie FitPack pozwalające na łączenie puszek napoju alkoholowego w pionie, bez użycia plastikowej folii. Co więcej, firma zadeklarowała się udostępnić nowoczesne rozwiązanie innym producentom.

Kampania Carlsberg
Źródło.

Na ekologię stawia też popularna sieć handlowa Lidl. W trosce o środowisko przedsiębiorstwo wprowadziło m.in. segregację odpadów, sprzedaż wody w szklanych butelkach, energooszczędne oświetlenie LED czy odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych. Lidl prowadzi także akcję "kupuję, nie marnuję" przeciwdziałającą marnowaniu żywności oraz wprowadza do sklepów pierwsze na polskim rynku warzywa bio znakowane naturalnym światłem redukujące ilość wykorzystywanego plastiku. Lidl zapowiedział też ograniczenie zużycia plastiku o 20 proc. do 2025 roku.

Kampania reklamowa Lidla
Źródło.

Platforma Zalando promując zrównoważoną modę, wprowadziła sprzedaż ubrań oznaczonych specjalną etykietą "przyjazność środowisku". Niemiecki sklep internetowy rozpoczął także testy ekologicznego sposobu na dostarczanie zamówień z wykorzystaniem opakowań wielokrotnego użytku. Firma do 2023 zobowiązała się do całkowitego zrezygnowania z jednorazowych plastikowych opakowań.

Kampania Zalando
Źródło.

Jedna z największych firm cateringowych Emirates Flight Catering – chcąc ograniczyć oddziaływanie na środowisko inwestuje w farmy wertykalne, prowadzi całościowy program recyklingu odpadów, korzysta z odnawialnych źródeł energii, a także wprowadza rozwiązania, które pozwalają zaoszczędzić 750 ton odpadów tekturowych rocznie.

Emirates Flight Catering
Źródło.

Za ciosem zero waste idą również firmy kosmetyczne promujące ekologiczne zachowania. Przykładem polskiej marki, która doskonale sobie radzi jest Resibo – producent naturalnych, wegańskich artykułów sprzedawanych w biodegradowalnych opakowaniach. Warte uwagi są także nietestowane na zwierzętach produkty marki YOPE zapakowane w pojemniki wykonane z tzw. bio plastiku nadające się do ponownego napełniania oraz recyklingu. Firma zachęca do troski o planetę i zwrotu opakowań po produktach wręczając zniżki na kolejne zakupy.

Polskie firmy kosmetyczne
Źródło./Źródło.

Greenwashing, czyli zielone mydlenie oczu

Niektóre firmy pozornie zwracają się w stronę zielonego marketingu, wprowadzając swoich klientów w błąd. Chcąc zwiększyć sprzedaż i zdobyć uwagę konsumentów poszukujących produktów wytworzonych zgodnie z zasadami ochrony środowiska, bezpodstawnie stosują ekologiczne oznaczenia, napisy czy symbole recyklingu jednocześnie podnosząc cenę ‘bio’ produktów. Greenwashing, mimo że wydaje się bardzo łatwym rozwiązaniem, może jednak prowadzić do porażki – puste deklaracje, rzekoma troska o stan przyrody oraz nadużywanie pojęć związanych z ekologią to prosta droga do utraty wizerunku i pozycji firmy na rynku.

Udostępnij na: