Black Friday – sprzedażowe święto e-commerce

Black Friday – sprzedażowe święto e-commerce

Wielkimi krokami zbliża się Black Friday, czyli Czarny Piątek, który śmiało można nazwać największym zakupowym świętem. Odbywa się on zawsze w ostatni piątek listopada, a w czasie jego trwania dochody sklepów stacjonarnych i internetowych znacząco wzrastają – o ile oczywiście dany sklep jest odpowiednio przygotowany na tę akcję.

Najważniejsze fakty związane z Black Friday

Zakupowe szaleństwo pod hasłem Black Friday ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych, a jego historia sięga lat 50. XX wieku, kiedy to sklepy w Filadelfiii zorganizowały dużą wyprzedaż przyciągającą prawdziwe tłumy. W Polsce obchodzony jest regularnie od 2015 roku.
W ramach tego zakupowego święta możemy wyróżnić kilka wariantów:

Black Friday – promocje obowiązujące wyłącznie w piątek,
Black Weekend – promocje trwające w piątek, sobotę i niedzielę,
Black Week – cenowe okazje, na które klienci mogą liczyć przez cały tydzień.

Cyber Monday

Warto podkreślić, że bezpośrednio po Black Friday mamy kolejną okazję do zakupów, a mianowicie Cyber Monday, czyli Cyfrowy Poniedziałek. Tego określenia pierwszy raz użyto w 2005 roku, kiedy to sklepy internetowe w Stanach Zjednoczonych – w odpowiedzi na akcje sklepów stacjonarnych – ogłosiły atrakcyjne promocje. Do Polski Cyber Monday przywędrował dopiero w 2016 roku. Tego dnia sklepy internetowe oferują specjalne okazje i na przykład darmową wysyłkę. Cyber Monday jest często łączony z Black Friday w jedną wielką akcję promocyjną.

Black Friday Sale

Dlaczego Twój sklep internetowy powinien wziąć udział w Black Friday?

Na decyzje zakupowe polskich konsumentów wpływają przede wszystkim ceny i oferty promocyjne. Jak informuje Google, ponad 1/3 ankietowanych deklaruje chęć wstrzymania się z zakupem towarów do czasu Black Friday, licząc na atrakcyjne obniżki cen produktów. Jest to też moment, kiedy wiele osób kupuje prezenty świąteczne, chcąc w ten sposób zaoszczędzić oraz uniknąć grudniowej gorączki, jaka ogarnia galerie handlowe na 2 tygodnie przed Gwiazdką. To doskonała okazja na zwiększenie sprzedaży w swoim sklepie i przyciągnięcie nowych klientów.

BLIK

Coraz większą popularność Black Friday w Polsce podkreśla to, że w 2021 roku w czasie jego trwania BLIK odnotował rekordową liczbę wykonanych transakcji. Tą metodą płatności zrealizowano prawie 3,2 mln zakupów o wartości 538 mln zł. To o 45,5% więcej niż w roku 2020! Przez 4 dni (piątek, sobota, niedziela i poniedziałek, czyli Black Weekend i Cyber Monday) użytkownicy BLIK-a wykonali w sumie 10,8 mln transakcji o wartości ponad 1,6 mld zł. Z tego aż 8,8 mln transakcji zrealizowano online, a ich wartość wyniosła 1,2 mld zł.

Jak przygotować swój sklep internetowy i media społecznościowe na Black Friday?

Zastanawiasz się jak przygotować swój sklep i media społecznościowe, aby przyciągnąć zainteresowanie potencjalnych klientów i przekuć je w swój zysk? Oto nasze propozycje i rady.

  • Jeśli już wcześniej Twój sklep brał udział w Black Friday, przeanalizuj poprzednie działania i ich efekty, odpowiednio wprowadzając w nich zmiany.
  • Przygotuj oprawę graficzną, która od razu zwróci uwagę klientów odwiedzających Twój sklep i profile w mediach społecznościowych – poinformuj w ten sposób, że Twój sklep będzie brał udział w Black Friday, dając klientom czas na zaplanowanie zakupów. Wyróżnij się przy tym ciekawą kreacją, tworząc atmosferę zakupowego szaleństwa, w którym wręcz trzeba wziąć udział.
  • Określ jasno warunki promocji – w tym czas jej obowiązywania, maksymalny procent zniżek cenowych, czy będzie darmowa wysyłka, czy promocja obejmuje cały asortyment, a może tylko określone kategorie produktów – pamiętaj, że im atrakcyjniejsza promocja, tym większe będzie zainteresowanie. Dopracuj ofertę pod klienta, mając na uwadze jego potrzeby i nawyki zakupowe. Promocja wyłącznie na produkty, które słabo się sprzedają i zalegają w magazynie nie przyniesie wielkiego sukcesu, zwłaszcza przy obniżce cen na poziomie 5-10%.
  • Inspiruj i zachęcaj swoich klientów, prezentując w postach w mediach społecznościowych najciekawsze okazje czy propozycje prezentów świątecznych ze swojej oferty. Nie bój się publikować więcej postów niż zwykle, jeśli będą one ciekawe i angażujące.
  • Bądź kreatywny – w postach łącz temat Black Friday, zbliżających się świąt (Mikołajki, Boże Narodzenie, a nawet sylwester) i swojej branży, co na pewno zachęci klientów do zakupów.
  • Buduj napięcie, odliczając dni do rozpoczęcia wielkiego szaleństwa zakupowego.
  • Newsletter nadal jest w modzie, dlatego także i tym kanałem warto poinformować dotychczasowych klientów, że w Twoim sklepie odbędzie się Black Friday. Również w momencie rozpoczęcia promocji warto im o tym przypomnieć.
  • Jeśli na swojej stronie prowadzisz bloga, warto przygotować wpis z przewodnikiem zakupowym, pomysłami na zakupy świąteczne i poradami odnośnie okazji na Black Friday.
  • Połącz Black Friday z Cyber Monday, oferując darmową wysyłkę albo np. wydłużony czas na zwrot produktów. Klienci coraz częściej oczekują takiego rozwiązania i chętniej kupują w sklepach, które je oferują, często wydając na zakupy więcej w ramach jednej, bezpłatnej przesyłki kurierskiej.
  • We wszelkich publikacjach w mediach społecznościowych nie zapominaj o hasztagach: #BlackFriday, #BlackFriday2022, #BlackWeek, #BlackWeekend, #CyberMonday, #CyberMonday2022 itp. Dzięki temu dotrzesz nie tylko do swoich obecnych klientów, ale również innych użytkowników poszukujących atrakcyjnych promocji.
  • Przed rozpoczęciem akcji upewnij się, że Twój sklep jest przygotowany na zwiększony ruch i że w ścieżce zakupowej nie występują żadne błędy.
  • Jeśli jeszcze nie masz tego w swoim sklepie online, ustaw widoczność informacji o ilości dostępnych sztuk asortymentu, a także o tym, ile osób w danym momencie ogląda wyświetlany produkt – zachęci to klientów do szybszego podjęcia decyzji o zakupie w obawie, że nie zdążą przed wyprzedaniem towaru.
  • Korzystaj z mailingu w przypadku porzuconego koszyka – przypominaj zalogowanym użytkownikom, że wciąż czekają na nich niedokończone zakupy, a produkty wkrótce mogą stać się niedostępne.
  • Monitoruj sytuację i na wszelkie zdarzenia reaguj jak najszybciej, szczególnie w przypadku kończącego się budżetu na kampanię lub usterek sklepu.

Black Friday - zakupy

Kampania reklamowa

Nie zapomnij zorganizować kampanii reklamowej – wszak w dzisiejszych czasach działania organiczne to zdecydowanie za mało. Dzięki reklamie, nawet przy stosunkowo niedużym budżecie, dotrzesz do licznego grona, w tym zupełnie nowych odbiorców, co przełoży się na większy zysk sprzedażowy. Dlatego też na kilka tygodni przed Black Friday zwiększ intensywność reklamy na Facebooku, Instagramie i w Google, dbając o jak najlepsze dopasowanie platformy i grupy docelowej, a także stosuj odpowiednią oprawę graficzną oraz jasny, przekonujący przekaz.

Podsumowanie

W gorącym okresie, jakim jest Black Friday, w mediach społecznościowych pojawia się o wiele więcej postów, a użytkownicy z reguły chętniej na nie reagują, angażują się w sekcji komentarzy i udostępniają. Odpowiednio planując swoje działania, możesz zyskać nowych odbiorców oraz zwiększyć ruch na profilu i w sklepie. Wykorzystaj tę szansę! Mamy nadzieję, że nasze porady okażą się dla Ciebie i Twojego biznesu pomocne.

Udostępnij na: