Fenomen wyszukiwarki Google – odkryj nieznane Ci dotąd funkcje ułatwiające porządny research

Fenomen wyszukiwarki Google – odkryj nieznane Ci dotąd funkcje ułatwiające porządny research

Internet jest niekończącym się źródłem informacji, współczesną encyklopedią, komunikatorem umożliwiającym załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu, naukę zdalną, tworzenie wartościowych treści, odrabianie lekcji, robienie zakupów, a także wiele innych rzeczy, o jakich możesz nawet nie mieć pojęcia. Sieć łącząca urządzenia komputerowe oraz mobilne na wszystkich kontynentach zawładnęła całym światem w ciągu zaledwie kilkunastu lat, a wyszukiwarka Google stała się czołowym liderem o nieograniczonych możliwościach technologicznych.

Studenci, którzy stworzyli nowe okno na świat

Najpopularniejszym narzędziem, jakim posługujemy się na co dzień w internecie, jest wyszukiwarka Google autorstwa dwóch studentów Uniwersytetu Stanforda. Sergey Brin i Larry Page w zaciszu swoich akademickich pokojów stworzyli wyszukiwarkę – Backrub. Jej nazwę zmienili nieco później, wykorzystując pojęcie matematyczne oznaczające liczbę złożoną z jedynki i setki zer. Nieświadomi wówczas studenci nie zdawali sobie sprawy, że Google stanie się fenomenem na skalę światową i na zawsze zmieni historię internetu.

Z biegiem lat Google przeszło prawdziwą ewolucję, ostatecznie stając się rozpoznawalną marką cieszącą się do dzisiaj niesłabnącą popularnością i zatrudnia ponad 60 000 pracowników aż z 50 krajów. Tworzy funkcjonalne produkty, takie jak oprogramowanie Android, Gmail, YouTube, Asystent Google, Google Chat, Dokumenty, Dysk, Google Play, Keep, TV, a także wiele innych przydatnych programów.

Google i Plusjusz

Wujek Google prawdę Ci powie

Szukając informacji i odpowiedzi na nurtujące nas pytania, nie korzystamy już dzisiaj z porad naszych mam, babć czy sąsiadek, które zawsze wiedzą najlepiej, nie zaglądamy do książek, nie chodzimy do bibliotek ani nie prowadzimy poszukiwań starych gazet branżowych na własną rękę. Czasy takiej formy researchu już dawno odeszły do lamusa, a na głównym planie pojawiła się wyszukiwarka Google.

Nie masz pomysłu na obiad? Skorzystaj z wyszukiwarki, która podsunie Ci inspiracje, a także przepisy zaczerpnięte z kuchni całego świata. Nie wiesz, co kupić teściowej na urodziny? Spytaj wujka Google, a dowiesz się, czym zadowolić zrzędliwą panią domu. Chcesz pojechać na tanie wakacje, żeby odpocząć od dzieci lub pracy? Google pokaże Ci, gdzie się wybrać bez wydawania przy tym całej wypłaty. Szef wyznaczył Ci krótki deadline na przygotowanie wymagającej prezentacji? Google melduje swoją gotowość do działania! Ta głęboka kopalnia wiedzy podsuwa nam wiele możliwości, jeśli tylko potrafimy odpowiednio z niej korzystać.

Jak znaleźć to, czego potrzebujesz, czyli znaczenie słów kluczowych w kontekście wyszukiwarki

Korzystając z wyszukiwarki Google, na pewno zauważyłeś schemat jej działania. W okienku wpisujesz konkretne zapytanie, słowo albo zlepek kilku wyrazów, jakie Cię interesują, wciskasz ENTER, a strona wyrzuca Ci kilkaset wyników związanych z wybranym przez Ciebie zagadnieniem. Te pojedyncze słowa lub dłuższe wyrażenia, o które pytasz, określane są jako słowa kluczowe, czyli narzędzia SEO wykorzystywane w pozycjonowaniu stron.

Słowa kluczowe można podzielić na siedem rodzajów:

  • ogólne (np. torebka),
  • z długim ogonem (np. damska torebka skórzana),
  • bazujące na konkretnych pytaniach (np. jaka torebka na wesele),
  • brandowe (np. torebka Zara),
  • branżowe (np. torebka galanteria damska),
  • z hasztagiem (np. #torebkaskórzana),
  • nazwiska i dane osobowe (np. Pilewicz torebka).

Wykorzystujesz je do wyszukiwania poszczególnych stron internetowych zawierających interesujące Cię zagadnienia bądź produkty, nawet jeśli do tej pory nie byłeś tego świadom. Wyszukiwarka Google jest na tyle rozwinięta, a przy tym zaawansowana technologicznie, że każdego dnia możesz poznawać jej nieznane Ci dotąd funkcje dotyczące tego, jak zawęzić obszar poszukiwań, a co za tym idzie – zwiększyć trafność wyników.

Poznaj aż 16 ukrytych funkcji wyszukiwarki Google

Dobry research powinien opierać się na rzetelnych źródłach, które warto weryfikować. Wyszukiwarka Google została tak zaprogramowana, aby ułatwić nam poruszanie się w sieci i umożliwić znajdowanie wartościowych treści. Korzysta ona z robotów indeksujących, dzięki czemu ma doskonale rozbudowany mechanizm, poprawia literówki, sugeruje podpowiedzi, a nawet personalizuje wyniki. Oznacza to, że cały proces wyszukiwania w Google działa na bardzo zaawansowanym poziomie.

Pewnie zdziwi Cię fakt, że użytkując ową platformę, możesz korzystać z ukrytych funkcji ułatwiających porządny research. Nie ma znaczenia, czy chcesz znaleźć nową obrożę dla psa, dowiedzieć się, jaka będzie pogoda za tydzień, czy znaleźć specjalistyczny artykuł na temat systemu działania pomp ciepła. Google zaprezentuje Ci listę stron powiązanych z Twoim zapytaniem bez względu na zakres tematyki.

Sprawdź, jakich metod warto użyć przy szybkim wyszukiwaniu, zaczynając od tych najpopularniejszych:

Hashtag – taki sposób wyszukiwania jest stosowany szczególnie przez pokolenie Z, ponieważ pokazuje wyniki nie tylko ze stron internetowych, ale też z mediów społecznościowych, a także wielu innych portali bądź aplikacji, takich jak TikTok (przykład: wpisując w pole wyszukiwania #sweetdog, Google wyświetli wszystkie treści oznaczona tym właśnie symbolem).

Media społecznościowe – jeśli chcesz znaleźć konkretną osobę, artystę, aktora, zespół w mediach społecznościowych, użyj: @, np. @Sanah. Takim sposobem w okamgnieniu trafisz na oficjalny profil swojego idola lub znajomego.

Wyszukiwanie według ceny – załóżmy, że chcesz kupić nowy telefon w maksymalnej cenie 2000 zł. W wyszukiwarce wpisz: telefon $2000, a po chwili wyskoczą Ci strony z propozycjami zakupu poszczególnych modeli, rankingi itp.

Niekompletne frazy – taka opcja przyda się, jeśli szukasz tekstu piosenki, wiersza, tytułu filmu, książki, nazwy własnej, przysłowia, wyrażenia itp. Wpisując fragment tekstu w cudzysłowiu, gdzie słowo, którego nie pamiętasz, zastąpisz znakiem gwiazdki, pomoże Ci to odnaleźć całą sentencję, np. “Czułość * pozytywnego egoizmu” (wyszukiwarka uzupełni brakujące słowo, pokazując tytuł książki – w tym przypadku: Czułość. Poradnik pozytywnego egoizmu).

Pliki PDF – studenci oraz uczniowie często szukają wiarygodnych źródeł informacji w plikach PDF. Wpisując: filetype:pdf kodeks pracy, otrzymasz listę stron zawierających pliki zapisane w formacie PDF z zakresu kodeksu pracy. W taki sposób możesz manewrować różnymi zagadnieniami.

Wyszukiwanie obrazem na urządzeniach mobilnych – taką metodę najwygodniej stosuje się przy użyciu smartfona. W aplikacji Google należy kliknąć ikonę aparatu, załadować zdjęcie z galerii lub zrobić nowe. Po załadowaniu obrazu Google wyświetli wyniki ściśle związane z grafiką, np. źródła obrazu bądź podobne produkty.

Kolejne sposoby wyszukiwania informacji w Google przydadzą się w szczególności osobom działającym w branżach naukowych, IT, copywritingu, studentom, a także wszystkim tym, którzy na co dzień zajmują się wyszukiwaniem rzetelnych źródeł oraz przygotowywaniem szybkiego researchu:

Frazy w adresie URL – szukając konkretnych stron internetowych, możesz zawęzić research wyłącznie do stron zawierających konkretne słowa w swoim adresie www, np. po wpisaniu allinurl:dietetyk wyświetlą się wyłącznie strony, gdzie w adresie URL pojawia się słowo dietetyk.

Frazy zawarte w całym tekście – jeśli zależy Ci na znalezieniu stron zawierających treści z konkretnymi słowami, uzupełnij pole wyszukiwarki, wpisując: allintext (przykład: allintext:terapia indywidualna). Takim sposobem będziesz miał pewność, że fraza występuje nie tylko w meta description czy adresie strony, ale również w treści.

Frazy w formie Exact Match – przygotowując research, możesz zastosować słowa ścisłego dopasowania, czyli tak zwane frazy EM. Zrobisz to, używając cudzysłowu, np. “obroża dla małego psa”.

Szukanie stron z wykluczeniem konkretnych słów – aby usprawnić proces wyszukiwania, dobrym sposobem jest wpisanie w Google komendy wykluczającej konkretne słowo przy użyciu minusa, np. zielona sukienka -reserved. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyszukiwarka pokaże Ci strony z zielonymi sukienkami z innych sklepów niż Reserved.

Frazy z synonimami – ciekawą opcją jest wyszukiwanie stron, wykorzystując do tego synonimy. Jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę “~”, dodając po znaku konkretne słowo, np. ~napój izotoniczny, Google pokaże Ci strony zawierające synonimy takie jak izotonik.

OR – jest to funkcja umożliwiająca zadawanie pytań w wyszukiwarce w przypadku, kiedy mamy wątpliwości co do poprawności posiadanych przez nas informacji. Przykład: nie wiesz, kto był autorką popularnej książki Szklany klosz. Wpisz w Google: Szklany klosz Plath OR Mort, wówczas otrzymasz odpowiedź na swoje pytanie.

Wyszukiwanie na konkretnej stronie – sprawdzi się, jeśli na konkretnej stronie znajduje się duża ilość informacji. Wpisując: site:nazwa strony zawęzisz wyszukiwanie do tej jednej, wybranej przez Ciebie strony.

Szukanie podobnych stron – jeśli chcesz znaleźć stronę o podobnej treści do tej, którą już znasz, wpisz jej nazwę, poprzedzając ją słowem related, np. related:wp.pl.

Zakres dat – świetną opcją jest również możliwość wyszukiwania wydarzeń w określonych ramach czasowych, wpisując trzy kropki pomiędzy datami, np. bitwa 1800…1900. Google wyszczególni wtedy wszystkie bitwy, które miały miejsce w tym czasie.

Konkretna domena – po wpisaniu w rubrykę: site:.gov możesz wyszukać stronę o określonej domenie, w tym przypadku .gov.

Jeśli chcesz zacząć stosować powyższe metody, musisz wiedzieć, że Google najczęściej ignoruje znaki interpunkcyjne pojawiające się w rubryce wyszukiwania. Warto zatem pamiętać, aby nie stosować spacji po konkretnych komendach, ponieważ wtedy algorytm odczyta to jako pomyłkę, a nie jako określony ciąg liter.

Wyszukiwarka Google w telefonie

Niezawodne narzędzie do researchu i nie tylko

Podsumowując, wyszukiwarka Google jest znakomitym narzędziem do znajdywania najróżniejszych informacji z każdej możliwej kategorii czy branży. Zawiera interesujące funkcje zawężające obszar poszukiwania konkretnych treści, co przydaje się między innymi w pracy copywritera. Stosowanie poszczególnych komend sprawdzi się również u naukowców, studentów, miłośników podróżowania, entuzjastów kultury i sztuki, sportowców, bankierów, inwestorów, czyli jednym słowem – wszystkich tych, którzy korzystają na co dzień z internetu.

Ciekawostka – oderwij się od pracy z grą Pac-Man

Po przygotowaniu solidnego researchu, który wymaga sporo czasu, z całą pewnością zasłużyłeś sobie na przerwę. Żeby się nieco rozerwać, nie musisz nawet odchodzić od komputera – Google zapewni Ci rozrywkę w formie gier, takich jak rzut kością, monetą, koło fortuny, spinner czy Pac-Man (wersja z 1980 roku). Po wpisaniu nazwy konkretnej gry w wyszukiwarce wyświetli się przycisk ZAGRAJ.

Udostępnij na: