7 błędów w prowadzeniu firmowego konta na Instagramie

7 błędów w prowadzeniu firmowego konta na Instagramie

Instagram to potężne medium społecznościowe, które początkowo skierowane było wyłącznie do osób prywatnych. Za pośrednictwem uruchomionej niemal dekadę temu platformy użytkownicy mogli dzielić się atrakcyjnymi, wizualnymi treściami, chwaląc się najciekawszymi momentami z życia i zbierając “serduszka”. Z czasem jednak serwis wprowadził również rozwiązania dla firm, umożliwiając utworzenie profilu biznesowego i korzystanie z reklam. Teraz prawie każda marka posiada na Instagramie swoje konto firmowe.

Jak zadbać o profil firmowy na Instagramie i wykorzystać ten kanał w działaniach biznesowych?

Na obecność w jednym z najpopularniejszych kanałów social media coraz chętniej decydują się marki z różnych branż. Wszyscy chcą mieć swoje miejsce w sieci i docierać do jak najszerszego grona klientów. Często jednak samo założenie firmowego konta i dodawanie pojedynczych, kwadratowych zdjęć okazuje się niewystarczające – liczba fanów nie rośnie, a aktywności i komentarzy ciągle brak. Winne są liczne błędy. Jakie? Przygotowaliśmy listę 7 najczęściej popełnianych błędów w prowadzeniu firmowego konta na Instagramie – sprawdź, czego lepiej unikać.

Instagram na laptopie.

1. Brak strategii

Do Instagrama należy podejść z pomysłem. Publikując przypadkowe zdjęcia i treści, nie stworzysz spójnego profilu ani dobrego wizerunku firmy. W takiej sytuacji cały włożony wysiłek idzie po prostu na marne. Warto rozpocząć od wyznaczenia najważniejszych celów, które będą podstawą do ustalenia strategii. Chcesz się pokazać, zbudować konkretny wizerunek, sprzedawać produkty lub usługi, stać się ikoną do naśladowania, a może doradzać? Każdy z tych celów warunkuje nieco inny sposób komunikacji oraz dostarczanych treści.

2. Niewypełniony biogram

Biogram to wizytówka firmy, którą należy wykorzystać na 100%... a raczej na 150 znaków (ze spacjami). W tym miejscu powinny znaleźć się treści, które nie tylko przedstawią markę, ale także wzbudzą nią zainteresowanie u odbiorcy. Nie można też zapomnieć o najważniejszym – linku do strony internetowej.

3. Niska jakość zdjęć

Jedną z pierwszych myśli, która przychodzi do głowy po usłyszeniu słowa “Instagram” są “ładne zdjęcia”. Fotografie o niskiej jakości może i przyciągną na chwilę ciekawość odbiorców, ale w żaden sposób nie sprawią, że marka zostanie zapamiętana. Warto więc postawić na jakość, a nie na ilość. Wbrew pozorom, nie jest potrzebny fotograf z profesjonalnym sprzętem – dzisiejsze smartfony mają wbudowane świetne aparaty, które pozwalają na wykonanie naprawdę atrakcyjnie prezentujących się zdjęć czy filmów. Trend wykorzystywania telefonów do treści komercyjnych staje się coraz bardziej powszechny. Nie ma się czego wstydzić! Dodatkowo można wspomóc się różnymi aplikacjami przeznaczonymi do obróbki (np. Lightroom, Snapseed), aby wydobyć ze zdjęcia jak najwięcej.

Kobieta robi zdjęcie telefonem.

4. Za duża częstotliwość publikacji

Jeśli chcesz, aby Twoje działania w mediach społecznościowych przynosiły efekty, musisz pamiętać o systematyczności publikowanych treści – ta zasada sprawdza się również na Instagramie. Warto jednak mieć na uwadze, że zbyt częste pojawianie się postów może przytłoczyć obserwujących, co z kolei może doprowadzić do utraty części followersów.

5. Powielanie treści z innych kanałów społecznościowych

Facebook, Twitter, czy LinkedIn – każdy serwis społecznościowy ma inną specyfikę i duplikowanie z nich treści, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowo publikując na każdym kanale ten sam content łatwo o znudzenie odbiorców, dlatego… plan, plan i jeszcze raz plan! Każde medium ma “swoją grupę docelową” i warto o tym pamiętać. Prowadząc sensowne działania biznesowe w sieci, postaraj się więc rozgraniczać poszczególne tematy na te, które bardziej nadają się na Instagrama oraz te, które warto poruszyć na Facebooku.

6. Nieprawidłowo dobrane hashtagi lub ich brak

W tym przypadku o błędy jest łatwiej, niż może się wydawać.

» Dodając hashtagi warto zwrócić uwagę, czy pomiędzy symbolem #, a słowem nie wkradła się spacja – w takim przypadku hashtag najzwyczajniej nie będzie aktywny.

» Zbyt długa kombinacja słów składająca się na dany hashtag nie zostanie zapamiętana – a co za tym idzie – nie będzie powielana. Lepiej postawić na krótsze, ale chwytliwe hasło.

» Hashtagi niemające nic wspólnego ze zdjęciem mijają się z celem. Słowa należy dopasować do tematyki posta.

» Całkowity brak hashtagów nie przyniesie pożytku dla Twojego konta.

» Najczęściej spotykanym błędem jest też stosowanie hashtagów, które mają gigantyczne liczby postów. Wielkość hashtagów należy dobierać pod wielkość konta i poziom zaangażowania obserwujących.

7. Brak reakcji z followersami

Komunikacja na Instagramie powinna odbywać się dwustronnie. Nie podtrzymując relacji z followersami, w każdej chwili możemy ich stracić. Aktywność przyciąga aktywność, dlatego szczególnie na początkowym etapie tworzenia społeczności na Instagramie, od czasu do czasu warto odpowiedzieć na komentarz użytkownika, który pojawił się pod postem, przejrzeć jego feed i zostawić kilka serduszek. Zaangażowanie swoich odbiorców na Instagramie zwiększysz również, zadając pytania i stosując wezwanie do działania – poproś np. o pozostawienie opinii na dany temat lub oznaczenie znajomego, którego dodany przez Ciebie post mógłby zainteresować.

Instagram.

Prowadzenie firmowego konta na Instagramie ma naprawdę wiele zalet – to sposób na lepsze poznanie grupy docelowej, budowanie pozytywnego wizerunku marki oraz zwiększenie sprzedaży. Nie wahaj się więc przełączyć na konto profesjonalne i korzystać potencjału tego serwisu!

Udostępnij na: