馃摪 Internet News #50

馃摪 Internet News #50

Fa艂szywe wiadomo艣ci dotycz膮ce konta reklamowego na Facebooku!

Odpowiednie zabezpieczenie konta reklamowego to podstawa w czasach, kiedy oszu艣ci s膮 coraz bardziej kreatywni w swoich pr贸bach zdobycia dost臋pu do poufnych informacji. Fa艂szywe e-maile, cz臋sto okre艣lane jako "phishing", s膮 ostatnio jednym z najpopularniejszych sposob贸w na kradzie偶 danych. Oszu艣ci staraj膮 si臋 na艣ladowa膰 oficjalne wiadomo艣ci od renomowanych firm, takich jak Facebook, aby sk艂oni膰 u偶ytkownik贸w do podania swoich poufnych informacji.

Jak rozpozna膰 fa艂szyw膮 wiadomo艣膰? B艂臋dy j臋zykowe i liter贸wki 鈥 wi臋kszo艣膰 oficjalnych wiadomo艣ci od du偶ych firm jest profesjonalnie napisana i zredagowana. Je艣li zauwa偶ysz ra偶膮ce b艂臋dy j臋zykowe, to mo偶e by膰 to znak, 偶e masz do czynienia z fa艂szywym e-mailem. Ma艂o konkretne informacje 鈥 oszu艣ci rzadko wiedz膮 konkretne szczeg贸艂y na temat Twojego konta, wi臋c ich wiadomo艣ci mog膮 by膰 og贸lne i nieprecyzyjne.

Przyk艂ad fa艂szywej wiadomo艣ci dotycz膮cej konta reklamowego na FB

Kiedy otrzymasz podejrzanego maila:

  • nie klikaj w linki,
  • zawsze weryfikuj adres e-mail nadawcy,
  • je艣li masz w膮tpliwo艣ci co do autentyczno艣ci takiego maila, skontaktuj si臋 bezpo艣rednio z dzia艂em wsparcia Facebooka.

Izabela Konieczna 鈥 Specjalista ds. Social Media

YouTube wypowiada wojn臋 wtyczkom blokuj膮cym reklamy

Walka YouTube z wtyczkami blokuj膮cymi reklamy trwa od dawna, ale w ostatnim czasie pojawia si臋 coraz wi臋cej sygna艂贸w 艣wiadcz膮cych o tym, 偶e serwis zaczyna osi膮ga膰 sw贸j cel. U偶ytkownicy na ca艂ym 艣wiecie, w tym w Polsce, zg艂aszaj膮 bowiem problemy z odtwarzaniem film贸w, wynikaj膮ce w艂a艣nie z korzystania z oprogramowania do blokowania materia艂贸w reklamowych. Przy pr贸bie wy艣wietlenia filmu pojawia si臋 komunikat o limicie odtworze艅. Informuje on o mo偶liwo艣ci obejrzenia zaledwie kilku film贸w, zanim odtwarzacz YouTube zostanie zablokowany. U偶ytkownik mo偶e odzyska膰 dost臋p do serwisu, je艣li zrezygnuje z korzystania w jego obr臋bie z AdBlocka lub podobnej wtyczki.

Dzia艂ania serwisu 艂atwo mo偶na odczyta膰 z jednej strony jako wymuszanie na u偶ytkownikach ogl膮dania reklam, coraz liczniej pojawiaj膮cych si臋 zar贸wno przed, jak i w trakcie film贸w, natomiast z drugiej jako zach臋cenie do wykupienia YouTube Premium. P艂atna subskrypcja pozwala bowiem korzysta膰 ze strony bez 偶adnych materia艂贸w reklamowych. Najbli偶sze miesi膮ce zweryfikuj膮, czy strategia przyj臋ta przez YouTube przyniesie sukces, czy przeciwnie 鈥 doprowadzi do odp艂ywu u偶ytkownik贸w.

Tw贸rcy ChatuGPT pozwani przez ameryka艅skich pisarzy

Ma艂o kto spodziewa艂 si臋, 偶e ChatGPT w tak kr贸tkim czasie zdob臋dzie tak ogromn膮 popularno艣膰 na ca艂ym 艣wiecie. Zaskoczy艂o to mi臋dzy innymi organy pa艅stwowe, kt贸re zosta艂y przez to zmuszone do pilnego zaj臋cia si臋 przygotowaniem odpowiednich przepis贸w reguluj膮cych korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji. U偶ywanie jej rodzi bowiem wiele problem贸w natury prawnej, zw艂aszcza dotycz膮cych praw autorskich.

To w艂a艣nie z nimi wi膮偶e si臋 pozew wniesiony przez Nowojorsk膮 Gildi臋 Pisarzy, na czele z takimi cenionymi tw贸rcami jak George R. R. Martin czy John Grisham. Autorzy oskar偶aj膮 w nim firm臋 OpenAI, kt贸ra stworzy艂a ChatGPT, o bezprawne wykorzystywanie ich dzie艂 do rozwijania swojego oprogramowania. Pisarze domagaj膮 si臋 odszkodowania, a tak偶e uregulowania prawnego kwestii uzyskiwania zgody oraz wyp艂acania wynagrodzenia tw贸rcom za u偶ywanie ich tw贸rczo艣ci przez firmy z bran偶y SI.

Dawid Konieczka 鈥 Copywriter

Nowe op艂aty na X

Elon Musk og艂osi艂, 偶e platforma spo艂eczno艣ciowa X, dawniej znana jako Twitter, planuje wkr贸tce wprowadzi膰 dwie nowe opcje subskrypcji premium. Celem tego zabiegu jest zwi臋kszenie przychod贸w poprzez pobieranie op艂at od u偶ytkownik贸w oraz przyci膮gni臋cie z powrotem reklamodawc贸w.

X rozpocz臋艂o testy, pobieraj膮c op艂at臋 w wysoko艣ci 1 dolara od nowych u偶ytkownik贸w w Nowej Zelandii i na Filipinach. U偶ytkownicy, kt贸rzy zrezygnuj膮 z subskrypcji, b臋d膮 mie膰 dost臋p do platformy w formie "tylko do odczytu", tj. czytanie post贸w, ogl膮danie film贸w i obserwowanie kont.

Wprowadzaj膮c op艂aty za dost臋p do serwisu, Elon Musk d膮偶y r贸wnie偶 do walki z botami i spamem, czyli automatycznymi tre艣ciami publikowanymi na platformie, kt贸re niepotrzebnie j膮 za艣miecaj膮.

Nowe logo Twittera - X

Anna Mantej 鈥 Specjalista ds. Social Media

Us艂uga Uber by Women powoli wchodzi na polski rynek

Operator aplikacji do zamawiania p艂atnych przewoz贸w osobowych Uber w pa藕dzierniku wprowadzi艂 now膮 us艂ug臋, kt贸ra na razie dost臋pna jest jedynie na terenie Warszawy 鈥 prawdopodobnie od sukcesu na tym obszarze zale偶y dalszy rozw贸j us艂ugi w innych polskich miastach. Uber by Women to przejazdy dedykowane kobietom realizowane przez kobiety. Dzi臋ki temu zar贸wno pasa偶erka, jak i kierowczyni mog膮 czu膰 si臋 komfortowo, a przede wszystkim bezpiecznie podczas podr贸偶y. Produkt wprowadzono jako odpowied藕 na zg艂oszenia dotycz膮ce nadu偶y膰 na tle seksualnym. Uber by Women kosztuje tyle samo, co standardowa us艂uga UberX, dzi臋ki czemu bezpieczny powr贸t do domu z imprezy nie jest dro偶szy ni偶 zwyk艂y przejazd. Czy rozwi膮zanie przyjmie si臋 na polskim rynku? Czy wkr贸tce b臋dzie mo偶na w ten spos贸b podr贸偶owa膰 tak偶e po Poznaniu, Wroc艂awiu i innych miastach? Odpowiedzi na te pytania najpewniej uzyskamy w ci膮gu najbli偶szych miesi臋cy.

Zofia Balcer 鈥 Zast臋pca Team Leadera dzia艂u Copywritingu

Grupowanie wyra偶e艅 kluczowych

Na niekt贸rych kontach Google Ads pojawi艂a si臋 nowa opcja grupowania s艂贸w kluczowych. Z poziomu planera s艂贸w kluczowych istnieje mo偶liwo艣膰 grupowania wyra偶e艅 w poszczeg贸lne grupy reklam.

Automatycznie dodane grafiki w reklamach tekstowych

Aby urozmaici膰 reklam臋 w wynikach wyszukiwania, mo偶emy do kampanii Google Ads doda膰 zasoby w postaci zdj臋膰. Gdy zrobimy to r臋cznie, zdj臋cia b臋d膮 wyselekcjonowane i odpowiednio dobrane pod konkretn膮 grup臋 reklam. Mo偶e si臋 jednak zdarzy膰, 偶e to Google sam utworzy dane rozszerzenia, kt贸re coraz cz臋艣ciej s膮 niskiej jako艣ci i nie s膮 powi膮zane z reklamowanymi produktami czy us艂ugami. Aby tego unikn膮膰, powinni艣my zwr贸ci膰 uwag臋 na dwie kwestie i wprowadzi膰 odpowiednie zmiany w panelu Google Ads.

  1. Komponenty tworzone automatycznie na poziomie konta 鈥 dynamiczne obrazy: je偶eli nie wy艂膮czymy danej opcji, bardzo mo偶liwe, 偶e pr臋dzej czy p贸藕niej Google uwzgl臋dni w rozszerzeniach pliki graficzne zaci膮gni臋te ze strony internetowej, kt贸re nie do ko艅ca musz膮 wsp贸艂gra膰 z tre艣ciami reklam. Aby je wy艂膮czy膰, nale偶y wykona膰 nast臋puj膮ce kroki:
    • wchodzimy w 鈥淶asoby鈥, nast臋pnie klikamy trzy pionowe kropki z prawej strony (鈥淲i臋cej) i zostanie rozwini臋ty 鈥淜omponent utworzony automatycznie na poziomie konta鈥
    • Dynamiczne obrazy - Zasoby

    • wchodzimy kolejny raz w 鈥淲i臋cej鈥, nast臋pnie w 鈥淯stawienia zaawansowane鈥
    • Ustawienia zaawansowane

    • szukamy sekcji 鈥淒ynamiczne obrazy鈥 i wy艂膮czamy dan膮 opcj臋, na ko艅cu zapisujemy zmiany
    • Dynamiczne obrazy

  2. Komponenty tworzone automatycznie na poziomie konta 鈥 obrazy z wizyt贸wki Google Maps: mo偶e zdarzy膰 si臋, 偶e Google zaci膮gnie do reklamy zdj臋cia znajduj膮ce si臋 w wizyt贸wce Google. W艣r贸d tych zasob贸w mog膮 pojawi膰 si臋 tak偶e zdj臋cia dodawane przez innych u偶ytkownik贸w (klient贸w), a nie samego reklamodawc臋. Aby tego unikn膮膰, nale偶y w sekcji opisywanej w poprzednim podpunkcie odnale藕膰 鈥淎utomatyczne lokalizacje鈥, a nast臋pnie odklikn膮膰 zgod臋 na zaci膮ganie materia艂贸w z po艂膮czonego Profilu Firmy w Google.
  3. Automatyczne lokalizacje

Patrycja Kolwat 鈥 Specjalista ds. Google Ads

Udost臋pnij na: