slowniczek

Słownik pojęć ADS, SEO oraz Social Media

Filtruj pojęcia:

ADS

SEO

Social Media

Facebook Ads

Instagram

Twitter

Google Maps

A B C D E F G H I K L M N O P R S Ś T U V W Z

A

Academy for ads

Portal Google gromadzący materiały szkoleniowe oraz egzaminy certyfikacyjne z dziedziny Google Ads oraz Google Analytics.

Administrator

Osoba, która zarządza danym profilem w mediach społecznościowych. Może nadawać i odbierać uprawnienia innym osobom zarządzającym kontem.

Adres IP (IP address)

Niepowtarzalny numer nadawany każdemu (komputerowi) i serwerowi znajdującemu się w sieci Internet, mający służyć jego identyfikacji; składa się z czterech odrębnych numerów rozdzielonych kropkami, np. 213.156.127.28 (nasz stały numer zewnętrzny).

Adres URL (Uniform Resource Locator)

Format adresowania zasobów w internecie. Adresy URL powinny być przyjazne i zawierać słowa kluczowe np. internet-plus.pl/kontakt/ .

Analiza aukcji

Raport dostępny w Google Ads. Pozwala on porównać wyniki własnej kampanii z wynikami kampanii konkurencji, która bierze udział w tych samych aukcjach.

Anchor

Link, inaczej odnośnik. W języku HTML zapisywany: <a href=”https://www.domena.pl”>domena.pl</a>. Element tekstowy lub obraz.

Anchor tekst

Inaczej treść linka – Anchor tekst to treść, która umieszczana jest w kodzie html pomiędzy znacznikami <a> oraz </a> i wyświetla się jako link. Klikalny element tekstowy który kieruje do podstrony.

Atrybut ALT

W skrócie określany jako ALT to atrybut w języku HTML stanowiący alternatywny opis obrazków. Jako tekst alternatywny stanowi również pewną informację dla odbiorców danej strony internetowej w przypadku, gdy obraz nie zostanie załadowany i nie może się wyświetlić.

Audience Network

Sieć aplikacji i witryn, które należą do wydawców współpracujących z Facebookiem.

B

Ban

Blokada konta na Facebooku, najczęściej spowodowana złamaniem regulaminu
portalu.

Banner

To statyczna forma grafiki przekazania treści informacyjnych bądź reklamowych, często będąca odnośnikiem do strony promowanego produktu.

BIO

Skrót od słowa biogram. Oznacza krótki opis (wizytówka profilu), który widoczny jest w górnej części profilu, nad zdjęciami.

Błąd 403

Forbidden, brak dostępu do zasobów serwera, możliwa przyczyna: blokada przez hosting.

Błąd 404

404 error / not found (błędy rodziny 40X) – strona (lub pliki strony) nie istnieje. Możliwe przyczyny: plik został usunięty, przeniesienie strony, produkt został usunięty, zmiana adresu URL, problem z serwerem.

Błąd serwera 500

Server error (błędy rodziny 50X) – występuje gdy serwer nie odpowiada – jest to błąd po stronie serwera (hostingu).

Błędy indeksowania

Crawl error – błędy które napotkał robot Google.

Bot

Program, który w imieniu fanpage’a odpowiada na wiadomości otrzymane od obserwatorów. Jest w stanie prowadzić konwersacje z fanami.

Bramka płatności / płatności online

Pośrednik obsługujący płatności w sklepie, popularne firmy to: PayU, Przelewy24, Dotpay.

Brand hero

Pojęcie związane ze storytellingiem określające postać, która stanowi fikcyjną twarz firmy. Brand hero zazwyczaj reprezentuje wartości marki, dzięki czemu jest z nią utożsamiany.

Budżet

To kwota dedykowana działaniom mającym na celu wyświetlanie reklam odbiorcom. To także narzędzie do kontroli kosztów – pozwala kontrolować całość wydatków na zestaw reklam lub kampanię.

Budżet dzienny

Kwota jaką użytkownik planuje średnio wydawać na reklamy każdego dnia.

Bumper ads

Reklamy w przerywniku. W sieci youtube, format ten służy do tworzenia 6-sekundowych, nie pomijalnych reklam wideo.

C

Certyfikat Google Partner

Status, który Google nadaje agencjom działającym w obszarze Google Ads. Aby otrzymać certyfikat, agencja musi spełnić szereg ścisłych wymagań, do których zaliczają się między innymi: indywidualne certyfikaty specjalistów, liczba Klientów oraz jakość wykonywanych usług. Szczególnie wyróżnione są agencje posiadające status Partner Premium.

Certyfikat SSL (TLS)

Certificate Secure Socket Layer – Certyfikat SSL po poprawnym zainstalowaniu na serwerze chroni (szyfruje) przesyłanie poufnych informacji (np. dane klientów w sklepie internetowym, formularze kontaktowe). Certyfikat NIE CHRONI przed atakami hakerów.

Cover photo

Główne zdjęcie na profilu, które musi mieć konkretne wymiary. Jest wizytówką danego profilu, powinno być estetyczne i dopasowane do charakteru działalności firmy bądź marki.

CPA (cost per action)

Koszt określonej akcji (np. konwersji). Wyrażany jako stosunek liczby akcji do całkowitego kosztu kampanii.

CPC (cost per click)

Koszt pojedynczego kliknięcia w reklamę. 

CPE (cost per engagement)

Model rozliczania, w którym płacimy za określoną interakcję użytkownika z naszą reklamą. W przypadku Google Ads, model ten jest najczęściej stosowany w przypadku reklam lightbox.

CPM (cost per mile)

Opłata za tysiąc wyświetleń reklamy. Dotyczy reklam wyświetlanych w sieci reklamowej oraz reklam wideo bumper ads wyświetlanych na youtube. Niezależnie od liczby kliknięć, płacimy wyłącznie kwotę za tysiąc wyświetleń reklamy.

CPV (cost per view)

Koszt obejrzenia filmu w ramach kampanii wideo.

CSS styl CSS

Plik odpowiada za wygląd strony. Zawiera informację o fontach, rozmieszczeniach elementów strony, kolorach itp.

CTA (call to action)

Tzw. wezwanie do działania. Jest to element reklamy (np. przycisk, hasło reklamowe, znak graficzny), który zachęca do wykonania przez użytkownika określonej czynności, takiej jak np. “sprawdź ofertę” bądź “kup teraz”. CTA powinno być zwięzłe a jednocześnie jasno wskazywać użytkownikowi co stanie się w następnym kroku po kliknięciu w reklamę/przycisk.

CTR (click through rate)

Współczynnik klikalności, pokazujący stosunek liczby kliknięć w reklamę do jej wyświetleń. Współczynnik ten wskazuje jak chętnie użytkownicy klikają w reklamy, co może być wyznacznikiem ich atrakcyjności oraz trafności.

Czarna lista blacklist / spam list

Zbiór adresów e-mail, domen i adresów IP podejrzanych o wysyłkę spamu e-mail. Klienci mogą na nią wpaść przez to, że ich serwer współdzielony na jednym numerze IP został wykorzystany do >rozsyłania SPAM-u. Nie zajmujemy się tym.

D

Dane dostępowe CMS

Login, hasło oraz adres URL do zaplecza strony (CMS).

Dane dostępowe do panelu zarządzania serwerem

Login, hasło i adres URL do logowania do panelu zarządzania serwerem. NIE jest to konieczne do podjęcia współpracy.

Dane dostępowe FTP

Login hasło oraz adres hosta serwera FTP.

Dane uporządkowane czyli schema

Org. zbiór dodatkowych informacji o witrynach dla robotów Google (i nie tylko!) – m.in. lokalizacja siedziby firmy Cała informacja dostępna pod tym linkiem: https://support.google.com/webmasters/answer/2650907?hl=pl

Dark post

Wpisy wykorzystywane wyłącznie do tworzenia reklam. Takie posty zyskują zasięg tylko poprzez płatną reklamę, nie mają zasięgów organicznych. Wyświetlane są ściśle określonej grupie odbiorców, dzięki czemu można tworzyć osobne komunikaty dedykowane konkretnym użytkownikom spełniającym określone kryteria istotne dla marketerów. To działanie znacznie bardziej efektywne od losowego wyświetlania treści wszystkim użytkownikom.

Długi ogon (long tail)

Skupienie się na pozycjonowania większej ilości słów kluczowych, dłuższych oraz bardziej szczegółowych, (np. rower miejski z niebieską ramą koło 28, stylowa różowa sukienka z tiulu z wcięciem ).

DNS - (Domain Name System)

System tłumaczenia adresu IP na domenę.

Docelowy adres URL (strona docelowa)

Adres strony internetowej na który przenoszony jest użytkownik po kliknięciu w reklamę.

Docelowy CPA

Strategia ustalania stawek polegająca na wskazaniu Google pożądanego kosztu pozyskania konwersji.

Docelowy ROAS

Strategia ustalania stawek polegająca na wskazaniu Google pożądanego wskaźnika ROAS.

Domena (domain)

Unikalny adres strony internetowej klienta – internet-plus.pl.

Dopasowanie do wyrażenia

Sposób zapisu słowa kluczowego powodujący, iż Google może wyświetlać reklamy dla danego słowa kluczowego oraz wyszukiwań zawierających inne słowa z przodu lub z tyłu frazy. Dopasowanie jest zapisywane za pomocą cudzysłowu. 

Dopasowanie przybliżone

Sposób zapisu słowa kluczowego powodujący, iż Google będzie wyświetlał reklamy dla danego słowa kluczowego oraz jego synonimów, odmian oraz wyrażeń pokrewnych. Dopasowanie stosuje się poprzez wpisanie frazy bez żadnych dodatkowych znaków.

Dopasowanie przybliżone z modyfikatorem

Podobnie jak w przypadku dopasowania przybliżonego, Google może wyświetlać reklamy dla pokrewnych i synonimicznych wyszukiwań. Modyfikator zapisany za pomocą znaku + wskazuje, które słowo musi znaleźć się w wyszukiwaniu w oryginalnej formie.

Dopasowanie słowa kluczowego

Sposób zapisu słowa kluczowego, który dla Google jest wyznacznikiem dla jakich wyszukiwanych haseł wyświetlać reklamy. W ramach Google Ads dostępne są następujące dopasowania słów kluczowych: przybliżone, przybliżone z modyfikatorem, do wyrażenia oraz ścisłe.

Dopasowanie ścisłe

Dopasowanie gwarantujące największą precyzję, tym samym zmniejszając zasięg frazy. Powoduje wyświetlenie reklamy wyłącznie dla wprowadzonego słowa kluczowego. Dopasowanie to jest zapisywane poprzez umieszczenie frazy w nawiasach kwadratowych.

Dostosowania stawek

Funkcja pozwalająca na dopasowanie wyświetlania reklam do określonych użytkowników poprzez modyfikacje stawek. Stawka może zostać dostosowana np. ze względu na lokalizację użytkownika czy urządzenie z którego korzysta.

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce (DSA, dynamic search ads)

Rodzaj reklamy w Google Ads, rekomendowany dla reklamodawców posiadających rozbudowaną witrynę i szeroki asortyment. Reklamy są tworzone automatycznie na podstawie zaindeksowanych treści strony.

Dywersyfikacja (diversification)

Różnicowanie linków prowadzących do strony, z innych domeny, innych numerów IP, innych systemów CMS itp.

Działania na stronie on site

Działania wykonywane w kodzie strony.

Działania poza stroną off site

Działania zewnętrzne wykonywane poza stroną klienta.

E

eCPC (ulepszony koszt kliknięcia)

Strategia ustalania stawek pozwalająca Google na modyfikacje ręcznie ustalonych stawek w celu maksymalizacji liczby konwersji.

Edytor Google Ads

Narzędzie Google Ads pozwalające na wprowadzanie zmian w trybie offline. Stosowane głównie w przypadku rozbudowanych kont w celu wprowadzania zmian zbiorczych.

Eksperyment kampanii

Narzędzie pozwalające na porównanie skuteczności wersji roboczej kampanii z jej pierwowzorem. Narzędzie wykorzystywane jest w celu weryfikacji zasadności zmian takich jak np. zmiana strategii ustalania stawek, zmiana treści reklam czy zmiana dopasowania słów kluczowych.

F

Fanpage

Konto na Facebooku służące do komunikacji z fanami, odbiorcami oraz potencjalnymi klientami. Uzupełniony o wszystkie dane jest miejscem, gdzie w łatwy sposób można nawiązywać oraz budować relacje z odbiorcami.

Filtr

Swego rodzaju nakładka na zdjęcie, która zmienia jego walory estetyczne lub graficzne.

Followers

Termin followers oznacza osoby coś obserwujące. W przypadku Instagrama możemy obserwować profile lub konkretne hashtagi.

Fraza

Słowo lub kilka słów, po których wpisaniu wyświetlane są wyniki wyszukiwania.

G

GDN (google display network)

Sieć reklamowa Google, pozwalająca docierać reklamodawcom do osób przeglądających strony internetowe. Do sieci reklamowej Google należą miliony stron takich jak portale informacyjne, blogi, portale społecznościowe i wiele więcej.

Geolokalizacja (geolocation)

Wyszukiwarka dostosowuje wyniki wyszukiwania w oparciu o lokalizację użytkownika (miasto, dzielnica). Mocno wpływa to wyniki jakie wyświetlają się w SERP-ach. Każde zapytanie będzie inne w innych lokalizacjach – szczególnie na urządzeniach mobilnych przy włączonym GPS – Google wykryje wtedy dzielnice miasta i pokaże bliższe wyniki (np. zapytanie “fryzjer”).

Google Ads

System reklamowy prowadzony przez firmę Google. Umożliwia on wyświetlanie reklam w niemalże całym internecie m.in. w wyszukiwarce Google, na stronach znajdujących się w sieci reklamowej Google, na youtube oraz w gmailu.

Google AdSense

Program partnerski Google, którego uczestnicy umożliwiają Google przestrzeń reklamową na swoich stronach.

Google Analytics

Narzędzie szczegółowej analizy poczynań użytkowników na stronie.

Google Data Studio

Narzędzie Google umożliwiające rozbudowane raportowanie działań marketingowych za pomocą interaktywnych raportów online.

Google Merchant Center

Narzędzie Google przeznaczone dla sklepów internetowych. Pozwala ono na tworzenie list produktowych koniecznych w celu uruchomienia reklamy produktowej (PLA) oraz remarketingu dynamicznego.

Google Moja Firma

Darmowa usługa oferowana przez Google, kierowana do firm z całego świata. Pozwala wyświetlać się w Mapach Google i zarządzać własną wizytówką firmy, w tym m.in.: edytować informacje o firmie, dodawać zdjęcia i filmy, publikować wpisy, zdobywać oceny i odpowiadać na opinie Klientów, kontaktować się z Klientami, przeglądać statystyki, zamieszczać informacje o świadczonych usługach i oferowanych produktach, a także założyć bezpłatną stronę internetową business.site.

Google Search Console

Oficjalne narzędzie od Google, pozwalające na konfigurację i monitorowanie domeny klienta.

Grupa docelowa

Osoby potencjalnie zainteresowane produktem bądź usługami. Do nich w pierwszej kolejności należy kierować przekaz reklamowy. Odbiorcy są zaliczani do grupy docelowej na podstawie kryteriów określonych przez marketerów.

Grupa reklam

Grupa reklam to zbiór reklam dopasowanych do określonych, powiązanych ze sobą tematycznie słów kluczowych lub określonych metod kierowania.

Grupy niestandardowych odbiorców

To właśnie dzięki nim możliwe jest docieranie do klientów dzięki reklamom na Facebooku. Do tworzenia grup można wykorzystać takie źródła jak listy, ruch w witrynie i aplikacji lub aktywność na Facebooku.

GSP (gmail sponsored promotion)

Format reklamy umożliwiający reklamodawcom docieranie do użytkowników korzystających z poczty gmail. Reklamy wyświetlane są w formie sponsorowanej wiadomości e-mail, po której otworzeniu użytkownikowi wyświetlona jest np. reklama graficzna.

H

.htaccess

Ważny plik zawierający konfigurację serwera, np. przekierowanie na SSL (z http na https).

Harmonogram wyświetlania reklam

Narzędzie umożliwiające reklamodawcom dokładne określenie w jakich dniach i godzinach reklamy mają się wyświetlać.

Hashtag

Pewnego rodzaju odnośnik, który zbiera wpisy z tej samej kategorii w jednym miejscu (na przykład #SocialMedia). Hashtag po raz pierwszy pojawił się na Twitterze w 2007 roku.

Hosting (hostingodawca)

Firma w której klient ma serwer, na którym umieszczone są pliki strony internetowej. Jest ich bardzo wiele, największe to home.pl, nazwa.pl, mniejsze: hekko.pl, lh.pl, linuxpl.com itd.

HTML (czysty HTML)

Podstawowy język pisania stron internetowych.

HTTP(S) (HTTP(S) protocol)

Bezpieczny protokół łączenia się ze stroną www – patrz certyfikat SSL.

I

IGTV

Aplikacja powiązana z Instagramem, która daje możliwość publikacji dłuższych materiałów wideo np. vlogów czy  filmów instruktażowych.

Indeksacja (indexing)

Dodanie treści strony przez robota Google do indeksu wyszukiwarki. Cytując Google: “Indeksowanie trwa od kilku dni do kilku tygodni. Prosimy o cierpliwość”.

Influencer

To osoba, która ze względu na swoją popularność może wpływać na opinie i decyzje innych poprzez prowadzony profil w mediach społecznościowych czy kanał na YouTube.

Infografika

Połączenie grafiki i tekstu. Zwykle ma charakter zbliżony do informacyjnego. Grafika ma ułatwić zapamiętywanie oraz zwrócić uwagę.

Instagram Stories

Jedna z opcji Instagrama wprowadzona w 2016 roku dla wszystkich użytkowników aplikacji. Stories w formie zdjęć lub krótkich filmów to doskonały sposób na dzielenie się codziennymi wydarzeniami z obserwatorami. Dodawane materiały znikają po 24 godzinach od ich publikacji.

K

Kampania

Zbiór grup reklam, reklam oraz słów kluczowych określonego typu. Pozwala zdefiniować poszczególne ustawienia, grupy docelowe oraz cele dla zawartych w niej reklam.

Kampania produktowa

Kampania pozwalająca reklamodawcom na wyświetlanie reklam produktowych (zawierających m.in. cenę i zdjęcie produktu) na karcie wyszukiwania Google oraz w zakładce “Zakupy”. Nazywana również kampanią PLA (product listing ads).

Kampania w sieci reklamowej

Kampania pozwalająca reklamodawcom na wyświetlanie reklam graficznych na stronach internetowych należących do sieci reklamowej Google.

Kampania w sieci wyszukiwania

Kampania pozwalająca reklamodawcom na wyświetlanie reklam tekstowych na karcie wyszukiwania Google oraz w wyszukiwarkach partnerów.

Kampania wideo

Kampania pozwalająca reklamodawcom na wyświetlanie reklam wideo na portalu Youtube.

Kanibalizacja słów kluczowych (keyword cannibalization)

Zachodzi gdy wiele podstron strony jest zoptymalizowana pod kątem tej samej frazy, przez co konkurują same ze sobą – jest to niepożądane .

Kara Google (Google penalty)

Kara od wyszukiwarki nakładana za niedozwolone praktyki. Występują dwie kategorie kar: algorytmiczna – nałożona automatycznie przez algorytm wyszukiwarki oraz ręczna – nałożona przez pracownika Google który znalazł powód do jej nadania.

Kierowanie demograficzne

Opcja kierowania reklam umożliwiająca na docieranie do osób należących do grupy docelowej sporządzonej na podstawie płci bądź wieku.

Klient FTP (FTP client)

Program do obsługi przesyłania plików poprzez protokół FTP – np. FileZilla, Total Commander.

Kliknięcie

Akcja wykonywana przez użytkownika w celu przejścia na stronę docelową reklamy. Kliknięcie nie jest równe odsłonie strony, ponieważ użytkownik może np. zamknąć okno w trakcie jej wczytywania.

Komunikat cookies (ciasteczka)

Prawnie wymagany komunikat o stosowaniu plików cookies (ciasteczek), które śledzą zachowania użytkowników.

Konwersja

Określone działanie wykonane przez użytkownika na stronie internetowej (np. rejestracja, zakup, przejście na konkretną podstronę). Konwersja to działanie zwykle pożądane i przynoszące firmie korzyść. W Google Ads konwersje mierzone są za pomocą tzw. kodu zdarzenia bądź tagu konwersji umieszczonego na stronie reklamodawcy.

Konwersja po wyświetleniu

Konwersja przypisana użytkownikowi, który reklamę widział, natomiast w nią nie kliknął.

Końcowy adres URL

Adres strony internetowej, na którą zostanie przekierowany użytkownik po kliknięciu w reklamę.

Kopia strony w Google (Google cache)

Wyszukiwarka zachowuje kopie strony jaką zobaczył GoogleBot. Czasem można odczytać jak wyglądała strona z kopii Google (kilka dni wstecz) – NIE ZAWSZE JEST TO MOŻLIWE!

Kopiowana treść (dot. wykorzystania treści z innych stron)

Duplicate content – kopiowanie treści z 1:1 z innej strony, lub powielanie treści w ramach swojej strony (np. 2x ten sam opis produktu).

KPI (key performance indicator)

Kluczowy wskaźnik efektywności. Wskaźnik na podstawie którego oceniamy skuteczność kampanii. Dla różnych celów marketingowych można obrać różne KPI.

L

Liczba wyszukiwań

Przybliżona miesięczna liczba wyszukiwań określonych fraz kluczowych. Statystyka ta dostępna jest m.in. w Planerze Słów Kluczowych.

Lider wśród fanów

Odznaka przyznawana przez Facebooka użytkownikom najbardziej aktywnym na danym fanpage’u. Zdobycie jej polega na spełnieniu kryteriów platformy oraz zaakceptowaniu odznaki. Odebrać ją może administrator strony, który ma też możliwość wyłączenia tej funkcji na profilu. Odznaka lidera wyświetla się przy nazwisku użytkownika w komentarzu pod postem. To przydatne narzędzie do budowania trwałych relacji z fanami.

Liniowy model atrybucji

Model atrybucji przypisujący udział w konwersji równo na wszystkie kliknięcia na ścieżce.

Link graficzny (graphic link)

Link który prowadzi z obrazka.

Link naturalny (editorial link)

Link udostępniony w sieci naturalnie bez wiedzy i zachęty ze strony osoby odpowiedzialnej za domenę podlinkowaną.

Link nofollow (nofollow link)

Atrybut który informuje robota aby nie brał pod uwagę takiego linku i nie podążał za nim na inną (zewnętrzną) stronę.

Link przekazujący (pot. link dofollow)

Dofollow link – zwykły link bez żadnych atrybutów, robot Google podąży za takim linkiem.

Link przychodzący (backlink)

Link zewnętrzny kierujący na domenę klienta z innej domeny.

Link wewnętrzny (internal link)

Link kierujący na inną podstronę w obrębie strony.

Link zewnętrzny (external link)

Link kierujący na zewnątrz domeny, na inną domenę.

Logi serwera (server logs)

Szczegółowe informację kto i co robił na serwerze, łącznie z numerami IP i plikami. Przydatne przy atakach hakerskich (możliwość zablokowania numeru IP i skasowania wykonania zawirusowanego pliku).

M

Maksymalizuj liczbę kliknięć

Strategia ustalania stawek pozwalająca Google na automatyczne ustalanie stawek w celu uzyskania największej możliwej liczby kliknięć.

Maksymalizuj liczbę konwersji

strategia ustalania stawek pozwalająca Google na automatyczne ustalanie stawek w celu uzyskania największej możliwej liczby konwersji.

Maksymalny CPC

Korzystając ze strategii samodzielnego ustalania stawek określamy maksymalny CPC w celu zdefiniowania limitu kwoty jaką chcemy wydać na pojedyncze kliknięcie.

Mapa strony (sitemap)

Plik który zawiera adresy wszystkich podstron domeny klienta.

Mapy google

Darmowy serwis internetowy stworzony w 2005 r.  przez Google. Oprócz aktualnych map oraz zdjęć satelitarnych całego świata oferuje dostęp do wielu przydatnych funkcji, w tym m.in. planowania trasy podróży, informacji o aktualnym natężeniu ruchu i zdjęć StreetView. W Mapach Google można również znaleźć wizytówki firm i ważnych miejsc.

Marketplace

Platforma handlowa Facebooka, która umożliwia jego użytkownikom sprzedawanie i kupowanie produktów wśród lokalnej społeczności.

MCK (moje centrum klienta, ang. MCC- my client center)

Konto menedżera Google Ads służące do zarządzania podrzędnymi kontami Klientów.

Menedżer firmy

Platforma umożliwiająca wyświetlanie i monitorowanie reklam, zarządzanie zasobami (na przykład stronami czy kontami reklamowymi), a także dodawanie agencji bądź partnerów marketingowych.

Menedżer reklam

Zbiorcze narzędzie do tworzenia reklam, zarządzania miejscem i czasem ich emisji oraz monitorowania wyników kampanii. Menedżer reklam umożliwia wyświetlanie reklamy na Facebooku, Instagramie, w Messengerze lub Audience Network.

Mention

To “wzmianka” o kimś. Dodając znak @ przed nazwą użytkownika można “oznaczać” daną osobę we wpisie.

Metatagi (title desc)

Tagi odpowiedzialne za wyświetlanie tytułu i opisu strony www.

Mikrokonwersja

Ukończone działanie użytkownika na stronie (np. zapis do newslettera czy dodanie produktu do koszyka), które przyczynia się do dokonania docelowej konwersji (np. sprzedaży produktu).

Model atrybucji

Model opisujący sposób przypisywania konwersji do konkretnych wyświetleń reklam. Dostępne modele to: ostatnie kliknięcie, pierwsze kliknięcie, liniowy, rozkład czasowy, uwzględnienie pozycji, na podstawie danych.

N

Na podstawie danych

Model atrybucji rozdzielający udział w konwersji na podstawie historycznych danych związanych z działaniem powodującym konwersję (dostępne tylko na kontach z wystarczającą ilością danych).

Nagłówek strony (head)

Początkowa sekcja strony w której znajdują się meta-tagi oraz ważne skrypty i style.

Nagłówki w tekście - H1, H2, H3

W nagłówku powinny znajdować się słowa kluczowe.

News feed

Główna kolumna, która wyświetla się po wejściu na Facebooka. Pokazują się na niej aktualne informacje z polubionych stron lub od obserwowanych znajomych.

O

Oceny w Google Moja Firma

Część usługi Google Moja Firma, która pozwala osobom posiadającym konto Google wystawiać oceny dotyczące danego miejsca bezpośrednio na wizytówce. Ocena działa na zasadzie wyboru od 1 (bardzo źle) do 5 (bardzo dobrze) gwiazdek, ale można do niej dodać także tekst oraz zdjęcia. Osoba zarządzająca wizytówką może odpowiedzieć na każdą opinię i zgłosić do usunięcia takie, które są sprzeczne z wytycznymi Google.

Odbiorcy

Użytkownicy znajdujący się w grupie docelowej danej grupy reklam/kampanii.

Ostatnie kliknięcie

Model atrybucji przypisujący cały udział konwersji reklamie, która została kliknięta jako ostatnia, i powiązanemu z nią słowu kluczowemu.

Oś czasu

Wprowadzony w Polsce w okolicach 2012 roku nowy wygląd profilu, który bazuje na chronologicznym układzie treści – nowsze publikowane są wyżej.

P

Pamięć podręczna (cache)

Pamięć podręczna przeglądarki przechowuje wcześniej odwiedzone strony. Ma to na celu przyśpieszenie ładowania stron internetowych, gdyż nie ma potrzeby ściągania odwiedzonych już stron z Internetu.
Pamięć podręczną należy wyczyścić aby zobaczyć wprowadzone zmiany (aktualizacje).
W Chrome: menu – ustawienia – zaawansowane – wyczyść dane przeglądania – zaznaczyć Obrazy i pliki zapisane w pamięci podręcznej – wyczyść dane

Panel Wiedzy

Funkcja wyszukiwarki Google, która dla danego wyszukiwania, po prawej stronie wyników wyświetla zebrane w jednym miejscu najważniejsze informacje, jak np. definicję z Wikipedii lub informacje o danym miejscu pochodzące z wizytówki. Panel wiedzy jest generowany przez algorytmy i poza edycją informacji zaczerpniętych z wizytówki nie ma możliwości wprowadzenia na nim zmian.

Partnerzy w sieci wyszukiwania

Witryny, korzystające z silnika wyszukiwarki Google do wyświetlania wyników wyszukiwania na swoich stronach.

PHP

Język programowania najczęściej używany do tworzenie stron internetowych (rozszerzenie pliku .php).

Pierwsze kliknięcie

Model atrybucji przypisujący cały udział konwersji reklamie, która została kliknięta jako pierwsza, i powiązanemu z nią słowu kluczowemu.

Piksel

Specjalny fragment kodu JavaScript wygenerowany przez Facebooka i przypisany do konta reklamowego, który należy umieścić w kodzie źródłowym Twojej witryny. Jest to narzędzie analityczne niezbędne w działaniach z zakresu remarketingu.

Pinezka (etykieta)

Funkcja Map Google, która wyświetla użytkownikowi bezpośrednio na mapie te nazwy miejsc wraz z zaznaczeniem ich lokalizacji, które algorytm uzna za najbardziej przydatne w danej chwili (na podstawie historii przeglądania, aktywności i lokalizacji użytkownika i innych czynników).

PLA (product listing ads)

Reklama z listą produktów czyli tzw. reklamy produktowe. Format reklam przeznaczony dla e-commerce zawierający dane produktu takie jak zdjęcie oraz cena. Reklamy te wyświetlane są na karcie wyszukiwania Google oraz w zakładce “Zakupy”.

Podstrona (page)

 To każda inna strona w witrynie www inna niż strona główna.

Porzucony koszyk

Zjawisko, w którym użytkownik odwiedza stronę sklepu, dodaje produkty do koszyka, ale opuszcza sklep przez zakończeniem całego procesu zakupowego.

Post

Krótki wpis w mediach społecznościowych, w którym przekazujemy odbiorcom wartościowe treści lub ofertę. Dostępne formaty to tekst, grafika, galeria zdjęć oraz wideo.

Pozycjonowanie lokalne (local SEO)

Skupienie się w optymalizacji na konkretne miasto (mechanik, fryzjer, restauracja itp).

Produkt (w sklepie internetowym)

Oferta przedstawiona w formie karty produktu zawierająca podstawowe informacje takie jak: nazwa, cena, zdjęcie, opis oraz podstawowe cechy: kolor, rozmiar, waga.

Propagacja DNS (zachodzi przy przenoszeniu strony klienta)

Czas potrzebny na zmianę z serwera A na serwer B – może to potrwać od 24H do 72H .

Przeglądarka (browser)

Program komputerowy służący do pobierania i wyświetlania stron internetowych udostępnianych przez serwery WWW: Firefox, Chrome, Edge, Opera, Vivaldi, Safari, Brave i wiele innych.

Przekierowanie 301 (301 redirect)

STAŁE przekierowanie użytkownika z jednego adresu www na inny adres (wewnętrzne lub zewnętrzne).

Przekierowanie 302 (302 redirect)

Przekierowanie tymczasowe – Google po dłuższym czasie uznaje takie przekierowanie jako stałe 301!

Przycisk promuj post

Widoczny pod postem przycisk, który daje możliwość wypromowania postu z poziomu fanpage’a. Kliknięcie przycisku otwiera okno, w którym możliwe jest skonfigurowanie parametrów reklamy na Facebooku.

Przyjazne adresy URL (SEO-friendly URLs)

Linki, które posiadają słowa kluczowe czy tytuł artykułu w adresie URL. Czytelne i zrozumiałe dla odbiorcy.

R

Ramka (iframe)

Strona w ramce – strona w innej stronie. Działanie niepożądane w SEO.

Ranking reklamy (ad ranking)

Wartość służąca Google jako wskaźnik określania pozycji reklamy na karcie wyszukiwania w stosunku do reklam innych reklamodawców. Na ranking reklamy składają się wynik jakość, deklarowana stawka za kliknięcie oraz przewidywany wpływ rozszerzeń reklamy.

Reklama behawioralna

Sposób kierowania reklam (głównie graficznych oraz wideo), który zakłada wyświetlenie ich określonym użytkownikom, na podstawie ich preferencji oraz wcześniejszej historii przeglądania, dokonywanych zakupów oraz innych ważnych z punktu widzenia reklamodawcy aspektów.

Reklama karuzelowa

Format umożliwiający wyświetlanie w jednej jednostce reklamowej 2 (lub więcej) obrazów, filmów, linków, nagłówków lub wezwań do działania.

Reklama kontekstowa

Sposób kierowania reklam (głównie graficznych oraz wideo), który zakłada wyświetlanie ich na stronach o treści dopasowanej do treści reklamy.

Reklama tekstowa

Reklama wyświetlająca się na karcie wyszukiwania Google po wpisaniu określonego słowa kluczowego. Reklama tekstowa składa się z nagłówków, tekstu reklamowego oraz rozszerzeń reklam. Maksymalnie na karcie wyszukiwania mogą się wyświetlić 4 reklamy tekstowe nad organicznymi wynikami wyszukiwania oraz 3 pod.

Reklama typu “tylko połączenie”

Reklama wyświetlana na karcie wyszukiwania Google na urządzeniach, z których możliwe jest wykonanie połączenia telefonicznego. W przeciwieństwie do standardowej reklamy tekstowej, nie prowadzi ona do strony docelowej- kliknięcie w nią powoduje wybranie na urządzeniu użytkownika numeru telefonu do firmy reklamodawcy.

Remarketing

Sposób kierowania reklam za pomocą Google Ads. Kierowanie remarketingowe pozwala na wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy odwiedzili już wcześniej stronę reklamodawcy. Najpopularniejszą formą remarketingu są reklamy graficzne, natomiast istnieje też możliwość kierowania remarketingowego reklam w sieci wyszukiwania Google (RLSA).

Remarketing dynamiczny

Forma remarketingu pozwalająca na wyświetlanie użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o przeglądane przez nich wcześniej produkty. Reklama wyświetlana za pomocą remarketingu dynamicznego zawiera zdjęcia produktów, którymi dany użytkownik przejawiał wcześniej zainteresowanie.

Repost

Udostępnienie czyjegoś wpisu.

Responsywny projekt strony (Responsive Web Design - RWD)

Dostosowanie strony tak, aby wyświetlała się poprawnie na każdym urządzeniu z różnymi rozdzielczościami ekranu. Nie wprowadzamy RWD na stronach klientów. Nasze strony robione na WP (WebDev) są responsywne.

Retweet

“podaj dalej” – funkcja Twittera pozwalająca na udostępnianie tweetów innej osoby.

RLSA (remarketing lists for search ads)

Listy remarketingowe dla reklam w wyszukiwarce. Funkcja pozwalająca na kierowanie reklam do użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili stronę reklamodawcy.

ROAS (return on ad spend)

Przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet. Współczynnik ten jest obliczany w następujący sposób ROAS = przychód z reklamy/koszt reklamy *100 bądź przychód/koszt.

Robots.txt (plik)

Plik przekazuje robotom wyszukiwarek informacje, jakie strony i pliki w Twojej witrynie mogą i nie mogą się indeksować. Najczęstsze zastosowanie to blokada niechcianych podstron w SERP-ach

Robot Google (Googlebot)

Robot który indeksuje Internet. Indeksowanie to proces, podczas którego Googlebot wykrywa nowe i zaktualizowane strony, by dodać je do indeksu Google. Do pobierania („indeksowania”) miliardów stron internetowych używamy ogromnej liczby komputerów. Googlebot stosuje proces algorytmiczny: programy komputerowe decydują o tym, które witryny są skanowane.

ROI (return of investment)

Współczynnik zwrotu z inwestycji, zaliczany do grupy wskaźników rentowności. Uwzględnia on zyski z reklam w stosunku do ich kosztu. Pokazuje rzeczywisty zysk generowany z reklam dla firmy i obliczany jest w następujący sposób ROI = zysk netto/zainwestowany kapitał *100.

Role na stronie

Są to uprawnienia przyznawane na Facebooku. Istnieje 6 różnych typów ról dla osób zarządzających stronami (administrator, redaktor, moderator, reklamodawca, analityk oraz menedżer ofert pracy). Tylko administrator fanpage’a może dodać kolejnych użytkowników do zarządzania stroną.

Rozkład czasowy

Model atrybucji przypisujący większy udział w konwersji kliknięciom znajdującym się w czasie najbliżej konwersji.

Rozszerzenia reklam (ad extensions)

Opcja reklam, pozwalająca na wyświetlanie dodatkowych informacji obok bądź pod reklamą tekstową w sieci wyszukiwania. Dostępne rozszerzenia reklam to: rozszerzenie linków do podstron, objaśnień, informacji w witrynie, połączeń, lokalizacji, powiązanej lokalizacji, wiadomości, cen, aplikacji, promocji

Rozszerzenie aplikacji

Rozszerzenie reklam pozwalające użytkownikom urządzeń mobilnych na łatwe pobieranie aplikacji.

Rozszerzenie cen

Rozszerzenie reklam pozwalające na wyświetlanie pod reklamą tekstową cen określonych produktów bądź usług.

Rozszerzenie domeny (domain extension)

Końcowa część domena określająca zasięg i charakter domeny (.pl – Polska, .org – organizacja itp).

Rozszerzenie informacji w witrynie

Rozszerzenie reklam pozwalające na wyświetlanie pod reklamą dodatkowych informacji o ofercie.

Rozszerzenie linków do podstron

Rozszerzenie reklam pozwalające na wyświetlanie pod reklamą linków do innych stron w witrynie niż docelowy adres URL reklamy.

Rozszerzenie lokalizacji

Rozszerzenie reklam pozwalające na wyświetlanie pod reklamą adresu do firmy. Na urządzeniach mobilnych kliknięcie w rozszerzenie pozwala na włączenie nawigacji kierującej do firmy.

Rozszerzenie objaśnień

Rozszerzenie reklam pozwalające na wyświetlanie krótkich dodatkowych informacji pod reklamą tekstową.

Rozszerzenie pliku (file extension)

Funkcyjne rozszerzenie pliku – określa jakim programem otworzyć dany plik (.jpg, .png, .txt, .doc., .pdf).

Rozszerzenie połączeń

Rozszerzenie reklam pozwalające na wyświetlanie obok reklamy tekstowej numeru telefonu do firmy. W przypadku reklam na urządzeniach mobilnych rozszerzenie wyświetlane jest w formie klikalnej ikony telefonu – kliknięcie w ikonę powoduje wybranie na urządzeniu numeru do firmy.

Rozszerzenie powiązanej lokalizacji

Rozszerzenie reklam pokazujące lokalizacje sklepów sieciowych sprzedających produkty firmy reklamodawcy.

Rozszerzenie promocji

Rozszerzenie reklam umożliwiające reklamodawcom na wyświetlanie pod reklamą tekstową informacji o aktualnych promocjach oraz kodach rabatowych.

Rozszerzenie wiadomości

Rozszerzenie reklam umożliwiające użytkownikom urządzeń mobilnych na łatwe przesyłanie wiadomości sms do firmy reklamodawcy.

RTM

Real time marketing, stworzenie kreacji reklamowej odnoszącej się do aktualnych wydarzeń, o których użytkownicy chętnie dyskutują.

Ruch bezpośredni (direct traffic)

Wejścia na domenę poprzez wpisanie jej adresu bezpośrednio w przeglądarce.

Ruch organiczny (organic traffic)

Wejścia na domenę poprzez wyszukiwarkę Google.

Ruch płatny (paid traffic)

Wejścia na domenę poprzez reklamę Google ADS.

S

SaaS silnik sklepu (Software as a Service)

Oprogramowanie oferowane jako usługa – polega na korzystaniu z oprogramowania poprzez internet, na wynajmowaniu go od dostawcy. W tym modelu wszystkie obowiązki związane z utrzymaniem, aktualizacją, serwisem są realizowane nie przez właściciela danego sklepu, ale firmę, która takie oprogramowanie dostarcza.

Samodzielne określanie stawek CPC

Strategia ustalania stawek pozwalająca użytkownikowi na ręczne zarządzanie maksymalnym kosztem kliknięcia.

Serwer dedykowany (dedicated server)

Serwera dla jednego, określonego usługobiorcy, oferowany przez firmy hostingowe. Jest bardzo szybki serwer jednak wiele droższy od serwera współdzielonego. Jeśli klientowi zależy na prędkości ładowania się strony to musi w taki serwer zainwestować, np. sklepy internetowe.

Serwer FTP (FTP server)

Miejsce gdzie znajdują się pliki strony klienta, możemy na nim modyfikować zawartość plików.

Serwer współdzielony (shared server)

Serwer dzielony z dużą liczbą innych użytkowników przez co może występować problem z prędkością ładowania się strony. Najtańsza opcja hostowania swojej strony www. Większość klientów ma taki serwer. Serwer u nas też jest współdzielony.

Sieć reklamowa (GDN)

Sieć reklamowa Google obejmuje serwisy internetowe współpracujące z Google. Witryny znajdujące się w tej sieci udostępniają przestrzeń, w której Google umieszcza reklamy.

Slider

Element strony zawierający ruchome grafiki (najczęściej w poziomie).

Słowa kluczowe (keywords)

Pojedyncze słowa bądź całe wyrażenia (frazy) po których wpisaniu do wyszukiwarki wyświetlane są wyniki wyszukiwania. Słowa kluczowe opisują produkty, usługi bądź intencje poszukiwane przez użytkowników wyszukiwarki.

Spam

Niechciane wiadomości elektroniczne.

Społeczność

Osoby skupione wokół jakiegoś tematu, produktu, grupy. Użytkownicy, którzy aktywnie dyskutują, wymieniają się informacjami i opiniami.

Stopka strony (footer)

Końcowa sekcja strony, trafiają tutaj mniej ważne skrypty.

Street View

Funkcja dostępna w Mapach Google, która pozwala zobaczyć najbliższe otoczenie danego punktu na mapie na specjalnym, panoramicznym zdjęciu. Co ważne, takie zdjęcie może dodać każdy, korzystając wyłącznie ze smartfona i aplikacji mobilnej.

Strona główna (homepage / index)

Pierwsza strona która jest widoczna po wejściu na domenę klienta.

Strona typu One-Page (One Page website)

Strona bez podstron – przez co jest trudniejsza do pozycjonowania – brak miejsca do dodawania tekstów pozycjonerskich itd. W Google taka strona ma mniejszą wartość. Przeznaczone dla prostych stron typu wizytówka.

Strona wyników wyszukiwania (Search Engine Results Page - SERP)

Strona z wynikami wyszukiwania Google po wpisaniu szukanego słowa kluczowego.

Subdomena (subdomain)

Subdomena to adres internetowy utworzony w ramach istniejącej już domeny głównej. Wybrana przez użytkownika nazwa subdomeny pojawia się po lewej stronie domeny internetowej i jest oddzielona od niej kropką. Subdomeny działają jak odrębne adresy i mogą kierować użytkownika na inną usługę niż domena główna, np. sklep.domena.pl

System zarządzania treścią (Content Management System - CMS)

System zarządzania treścią – system pozwalające na łatwiejsze utworzenie serwisu WWW oraz jego późniejszą aktualizację i rozbudowę. Jest ich BARDZO wiele. Najpopularniejsze: WordPress (WP), Joomla, Prestashop, Shoper itd.

Szablon / motyw (template, theme, layout)

Gotowy zestaw elementów strony www do których można dodać treści.

Ś

Średni CPC (śr. CPC)

Średni koszt pojedynczego kliknięcia w reklamę. Obliczany poprzez podzielenie łącznej wydanej kwoty przez liczbę kliknięć.

Średnia pozycja (śr. pozycja)

Wskaźnik pokazujący średnią pozycję wyświetlania reklam na karcie wyszukiwania.

T

Targetowanie

Proces polegający na selekcji konsumentów przez reklamodawców w celu określenia grupy docelowej, która w największym stopniu jest zainteresowana reklamowanym produktem.

Trafność reklamy

Wartość używana przez Google przy obliczaniu wyniku jakości. Określa ona trafność reklamy w stosunku do słów kluczowych grupy reklam oraz zawartości strony docelowej.

Transmisja

Wideo na żywo, które po zakończeniu nie będzie dostępne na profilu, chyba że zdecydujemy się udostępnić powtórkę w relacji.

TrueView Discovery

Format reklamy wideo pozwalający na wyświetlanie reklamy filmu w wynikach wyszukiwania youtube oraz sugestiach wyświetlanych obok oglądanego klipu.

TrueView In-Stream

Format reklamy wideo pozwalający na wyświetlanie reklamy wideo przed bądź w trakcie oglądanego przez użytkownika filmu.

Tweet

Krótka wiadomość tekstowa na Twitterze, która może mieć maksymalnie 280 znaków.

Twitter

Serwis społecznościowy założony 21 marca 2006 roku, który umożliwia zarejestrowanym użytkownikom wysyłanie i odczytywanie tak zwanych tweetów.

U

Udział w wyświetleniach

Parametr pokazujący na jaki procent zapytań do wyszukiwarki odpowiada nasza reklama biorąc pod uwagę budżet jakim dysponujemy.

Uwzględnienie pozycji

Model atrybucji przypisujący po 40% udziału w konwersji reklamom, które zostały kliknięte jako pierwsza i ostatnia, oraz powiązanym z nimi słowom kluczowym, a pozostałe 20% udziału po równo innym kliknięciom na ścieżce wyszukiwania.

V

vCPM

Koszt tysiąca widocznych wyświetleń. W odróżnieniu od CPM, bierze od pod uwagę wyłącznie wyświetlenia reklam, które były widoczne na ekranie w co najmniej 50% przez minimum 1 sekundę.

W

Wayback Machine https://archive.org/web/

Narzędzie które pozwala podejrzeć jak strona wyglądała w przeszłości – UWAGA nie każda domena została dodana do tego narzędzia!

Wersja robocza

Wersja wpisu, która zostaje zapisana i nie jest pokazana publicznie. Inny użytkownik zarządzający stroną może ją edytować lub opublikować.

Weryfikacja

Proces, który ma na celu potwierdzenie, że dane miejsce faktycznie istnieje i w konsekwencji pozwala wyświetlić wizytówkę firmy w Mapach Google. Domyślnie polega on na wysłaniu przez Google listu z kodem weryfikacyjnym na podany adres prowadzenia działalności, ale czasami kod można uzyskać np. przez SMS lub e-mail.

System który pozwala  poznać właściciela domeny, uzyskać jego dane teleadresowe oraz uzyskać informacje na jaki serwer DNS kieruje domena.

Wiek domeny (domain age)

Data kiedy domena została zarejestrowana. Ważne dla pozycjonowania – im domena starsza tym lepiej.

Witryna business.site

Darmowa strona internetowa typu one page o bardzo podstawowej funkcjonalności, którą można utworzyć w usłudze Google Moja Firma. Warto wiedzieć, że takiej witryny nie należy tworzyć, jeśli posiada się już własną stronę www, ponieważ utrudnia ona proces pozycjonowania.

Wizytówka

Zbiór najważniejszych informacji o danym miejscu, który po weryfikacji wyświetla się w Mapach Google. Informacje podane w wizytówce widać również w Panelu Wiedzy.

Wpisy w Google Moja Firma

Część usługi Google Moja Firma, która działa na zasadzie podobnej do innych mediów społecznościowych i pozwala dodawać na wizytówce firmy krótkie teksty oraz zdjęcia.

Współczynnik konwersji

Średnia liczba konwersji na kliknięcie reklamy, pokazana jako odsetek.

Wydarzenie

Daje użytkownikom Facebooka możliwość zapisania się i wyrażenia chęci do wzięcia udziału w rzeczywistym evencie. W wydarzeniu umieszcza się istotne informacje związane na przykład z ceną biletów, datą, godziną rozpoczęcia czy miejscem wydarzenia.

Wygasająca domena (expiring domain)

Status ten oznacza, że domena jest nadal aktywna, ale okres abonamentowy dla danej usługi się powoli kończy. Należy jak najszybciej zapłacić fakturę za domenę!

Wygasła domena (expired domain)

Domena którą można kupić, jeśli klient jej nie opłaci w czasie jej wygaszania ktoś (konkurencja?) może ją przejąć i zrobić z nią co tylko chcą. My nie możemy temu zapobiec.

Wykluczające słowa kluczowe

Słowa bądź frazy, po których wpisaniu do wyszukiwarki przez użytkownika nie chcemy wyświetlać naszych reklam np. w przypadku reklamy zegarów ściennych możemy wykluczyć frazę “na rękę” aby uniknąć nieprawidłowych wyświetleń.

Wynik jakości

Wskaźnik pokazujący w jaki sposób Google ocenia dane słowo kluczowe pod kątem trzech aspektów: jego trafności w stosunku do reklamy oraz strony docelowej, przewidywanego współczynnika CTR oraz jakości strony docelowej. Wynik jakości, stawka za słowo kluczowe oraz przewidywany wpływ rozszerzeń reklam są składowymi rankingu reklamy.

Wyskakujące okno (pop-up)

Okno które otwiera się na stronie wraz z jakąś dodatkową informacją, np. przerwa świąteczna. Nie zalecane przez Google, gdyż może zasłaniać użytkownikom i robotom treść na stronie klienta.

Wyszukiwane hasła

Raport dostępny w Google Ads. Pokazuje on faktyczne hasła wpisywane przez użytkowników, po których wyświetlona została nasza reklama.

Wyświetlany adres URL

Adres strony bądź podstrony widoczny w reklamie. Może (choć nie musi) się on różnić od końcowego adresu URL – faktyczny adres URL jest często długi i nieczytelny, dlatego w celach marketingowych można go w treści reklamy uprościć. Uwaga- wpisanie do przeglądarki wyświetlanego adresu URL nie powoduje przekierowania na faktyczny końcowy adres URL.

Wyświetlenie

Ukazanie się reklamy na ekranie użytkownika. Wyświetlenie nie jest jednoznaczne z kliknięciem. W większości możliwych strategii działania dostępnych w Google Ads wyświetlenia nie są płatne.

Wytyczne/wskazówki Google dla webmasterów (Google’s Webmaster Guidelines)

Wszystkie wskazówki dla webmasterów bezpośredni od Google. Z tego dokumentu bierzemy informację jak poprawić strony klientów.
“Stosując się do 
ogólnych wskazówek podanych poniżej, ułatwisz Google znalezienie i zindeksowanie witryny oraz ustalenie jej pozycji.” Całość : https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl 

Wzajemne linkowanie (cross-linking)

Klient może poprosić swojego kontrahenta o dodanie linku do niego na podstronie współpraca i może odwdzięczyć się tym samym. Jest to idealny sposób na uzyskanie naturalnego linka.

Z

Zakładka (bookmark)

Występuje w przeglądarce, daje szybki dostęp do ulubionych stron.

Zasięg

Liczba osób, które widziały reklamy przynajmniej raz. Pojęcie często mylone z wyświetleniami, w których uwzględniane są przypadki wielokrotnego obejrzenia reklam przez te same osoby.

Zasięg opłacony

Zasięg, dzięki któremu posty docierają do nowych, potencjalnie zainteresowanych danymi treściami użytkowników. Zasięg ten wymaga płatnego promowania.

Zasięg organiczny

Dotyczy postów, które znajdują się na profilu i docierają do osób obserwujących. W około 5% docierają również do nowych odbiorców.