10 kampanii reklamowych 2019 roku, które zapadną nam w pamięć

10 kampanii reklamowych 2019 roku, które zapadną nam w pamięć

Nowy rok to czas podsumowań, dlatego postanowiliśmy spojrzeć wstecz i wytypować nasze TOP 10 kampanii reklamowych roku 2019, które na pewno zapamiętamy. Na liście znajdziecie zarówno te najlepsze, najgorsze, jak i najbardziej kontrowersyjne kampanie minionego roku.

Kampanie społecznościowe
Kampania reklamowa OLX. Źródło. / Akcja promocyjna Karkonoskiego Parku Narodowego. Źródło.

Nie bądź chamem...

"Nie bądź chamem" – czyli seria kampanii OLX przeciwko wulgarnym zachowaniom anonimowych internautów. Jako osoby pracujące na co dzień w mediach społecznościowych czytamy wiele negatywnych komentarzy, często obraźliwych i wulgarnych. Kampania OLX dotyczy głównie zachowań użytkowników negocjujących ceny oraz oszukujących na portalu ogłoszeniowym, ale skłania również do myślenia nad ogólnym zachowaniem użytkowników Internetu, gdzie wszyscy myślą, że są anonimowi i mogą bezkarnie obrażać innych.

Zatrzymaj inwazję!

Na wyróżnienie naszym zdaniem zasłużyła również kampania Karkonoskiego Parku Narodowego, który w ramach akcji "Czyste Karkonosze" przygotował serię kreacji dotyczącej problemu zaśmiecania parku przez turystów. Na plakatach przedstawiono śmieci w formie okazów parku i opisano je tak jak gatunki roślin, np. torebkowiec szalejący czy plastikowiec porzucony.

Promocja firmy
Reklama Aliexpress. Źródło. / Słynne jajko z Instagrama. Źródło.

Pomysłowy Aliexpress

Ciekawym przykładem na to, jak przekształcić "mały kryzys" na korzyść marki jest Aliexpress. Mowa tutaj o kreacjach, które stworzone zostały przy pomocy tytułów aukcji tłumaczonych automatycznie na język polski, przez stronę www. Jeżeli robicie zakupy na stronie Aliexpress, to na pewno wiecie, o czym mowa. Przykładowo możecie zakupić ciasta naleśnikowego drewniany rozrzutnik, zwierzęta domowe są podwójne, czy też zdalnego sterowania osłona.

world_record_egg

Nie zapominajmy również o sławnym jajku! Minął już rok od pierwszych RTM-ów z jego udziałem. Oczywiście jak zawsze szybko zareagowała Ikea ze swoim RTM-em, a tuż za nią swoje kreacje pokazały KFC, Pandora czy The Sims. Które kampanie Wam najbardziej zapadły w pamięć?

Kreacje reklamowe
Kampania marki Adrian. Źródło. / Kreacja MasterCard. Źródło.

Kontrowersyjny Adrian

„Adrian kocha wszystkie kobiety” to kampania z przemocą domową w tle. W reklamie bohaterką jest Karolina Piasecka, była żona radnego Prawa i Sprawiedliwości, który został skazany za znęcanie się nad nią. Kampania została skrytykowana przez działaczki na rzecz praw kobiet, które zwróciły uwagę na fakt trywializowania przemocy. Trzeba przyznać, że marka osiągnęła swój cel, było o niej głośno, ale czy przełożyło się to na sukces marketingowy?

Real Time Marketing od Mastercard

Uwielbiamy dobry #RTM! Swoją szansę w świetny sposób wykorzystał polski oddział Mastercard po zapowiedzi zniesienia wiz dla Polaków podróżujących do USA. Mastercard zażartował ze swojego głównego konkurenta, zamieszczając grafikę z hasłem „Niedługo VISA nie będzie nam już potrzebna!”.

Kontrowersja w reklamie
Nieudana kampania Coca-Coli. Źródło. / Słynna pszczoła. Źródło.

#wciążzmieniamy

#wciążzmieniamy – brzmi jak hasło dobrej kampanii społecznej i taki zapewne był cel Coca-Coli, gdyby nie bolesny strzał w stopę. Firma, promując akcję zachęcającą do ochrony środowiska, rozesłała do influencerów puste butelki, by Ci wrzucili je do kosza z plastikiem i w ten sposób dali przykład innym. Kampania mocno #nieudana.

Najlepsza influencerka roku

Nie zapominajmy o influencerach! Musimy przyznać, że najlepszą influencerką tego roku okazała się… pszczoła – bee_nfluencer to tegoroczna gwiazda mediów społecznościowych. Na swoim profilu na Instagramie podejmuje walkę z globalnym problemem wymierania owadów.

Akcje promocyjne
Akcja promocyjna Netflixa. Źródło. / Współpraca marki Lenor i Macademian Girl. Źródło.

Macademian Girl i Lenor

Z kolei o udziale influencerów w innych kampaniach wolelibyśmy zapomnieć. Przykład, jak tego nie robić to kampania Lenor we współpracy z Macademian Girl. "Ja już dzisiaj czytałem swojemu płynowi do prania. A Ty?" – kpili internauci. To tylko potwierdzenie tego, że nie wystarczy zatrudnić do współpracy influencera, liczy się również POMYSŁ na ciekawą kreację reklamową.

The last but not least… Netflix

Nie mogliśmy go pominąć w tym zestawieniu. Z chęcią wyczekujemy, co nowego wymyśli Netflix do promocji swoich produkcji. Wyróżniamy serwis, nie za jedną kreację reklamową, a za całokształt działań. Warto przypomnieć sobie chociażby „Dom z Papieru” i ogromną maskę Dalego, która znalazła się na krakowskim rynku obok słynnej rzeźby-głowy, promocję „Orange is the new black” z Beatą Kozidrak czy „Stranger Things” i spot z Moniką Brodką.

To dosłownie kropla w morzu! Będziemy wspominać również kampanie piwa Tyskie “Przejdźmy na Ty”, kreacje Żubra, kampanię społecznościową Miasta Poznań #PoznańBezPlastiku czy akcje promocyjne Aldi. Z niecierpliwością wyczekujemy nowości marketingowych w 2020 roku. Czym zaskoczą nas duże marki? W jaki sposób wybiją się te mniej rozpoznawalne? Nie możemy się doczekać.

 

Tekst przygotowała Izabela Konieczna i Hanna Grochocka.

Udostępnij na: